Artificial intelligence in human resource management

هوش به ما کمک می‌کند تا از تجاربی که از تصمیم‌های قبلی حاصل شده، یا از اطلاعاتی که در اختیار داریم، اما نمی‌توانیم همه آن را مورد استفاده قرار دهیم، در تصمیم‌های آتی، استفاده کنیم و تصمیم‌های بهتری بگیریم.

به بیان ساده، اطلاعاتی در محیط ما هست که ما یا از آن غافل هستیم، یا به آن دسترسی نداریم (چون مثلاً نمی‌توانیم آن حجم را ثبت و نگهداری کنیم)، به بیان دیگر سیستم و ابزاری وارد میدان می‌شود که بر هر دوی این محدودیت‌ها، غالب می‌شود.

هوش مصنوعی ( Artificial Intelligence )

اما، نکته کلیدی در این است که اگر به علت عدم دسترسی به اطلاعات، برخی داشته‌های اطلاعاتی  را از دست می‌دهیم، اگر اطلاعاتی اصلاً وجود نداشته باشد، این سیستم چه کمکی به ما خواهد کرد؟ 

فرض کنیم می‌خواهیم در نظام مدیریت عملکرد، از هوش مصنوعی استفاده کنیم  در این صورت در سیستم‌های سنتی‌تر چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ کم و بیش و به زبان ساده، اطلاعاتی را در مورد عملکرد افراد گردآوری کرده، به آن قضاوت‌هایی سیستمی یا فردی افزوده شده و نهایتا معیاری برای عملکرد فرد حاصل می‌شود.

بنابراین یا این توضیح مختصر می‌توان گفت هوش مصنوعی ( Artificial Intelligence ) یا AI علم بسیار عمیق و پیچیده در قرن اخیر است که در حالت کلی به مطالعه بر روی اطلاعات، چگونگی جمع‌آوری و نگهداری از آنها، بکارگیری اطلاعات و جابجایی و انتقال آنها به ماشین و یا انسان می‌پردازد.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی

امروزه فناوری‌های مبتنی بر روش‌های پیشرفته ریاضی برای بهینه‌سازی، رگرسیون و طبقه‌بندی در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها کاربرد دارند، بازی، تشخیص گفتار، بینایی کامپیوتر، سیستم‌های خبره طبقه‌بندی اکتشافی، تشخیص پزشکی و … که در این میان هوش مصنوعی علم و مهندسی ساخت ماشین آلات و یا برنامه‌های کامپیوتری هوشمند است که شامل شاخه‌های مختلفی از علوم کامپیوتر و ریاضیات می‌باشند.

از این رو ادغام هوش مصنوعی در مباحث و ابزارهای حرفه‌ای منابع انسانی جای تعجب ندارد .  با استفاده از دستیار صوتی اپل یا اکو آمازون، مردم در زندگی روزمره از هوش مصنوعی در خانه‌های خود استفاده می‌کنند. بنابراین منطقی است که هوش مصنوعی آن را به محیط کار تبدیل کرده است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  توسعه و بهبود روابط کاریِ

در بیشتر محیط‌های حرفه‌ای، هوش مصنوعی(AI) برای انجام کارهای پیش‌ پا افتاده مانند پاسخ دادن به سؤالات مربوط به آب‌وهوا یا روشن کردن چراغ‌ها مورداستقاده قرار نمی‌گیرد بلکه از هوش مصنوعی کاربردهای بیشتری انتظار می‌رود.

از طرفی بدیهی است که انسان‌ها ذاتاً دارای سوگیری هستند و حتی وقتی هم تلاش می‌کنند تا این ویژگی را در تصمیم‌‎های خود دخالت ندهند، برخی از  متخصصان منابع انسانی ممکن است ناخودآگاه به سمت یک مصاحبه شونده خاص متمایل شوند؛ به‌ عنوان‌ مثال، شخصی که بیشتر شبیه استخدام‌کننده است . سوگیری  بالقوه دیگر، در مورد زبان است و منظور اینکه تداعی کلمات ناخودآگاه در افراد می‌تواند یک ترجیح خاص را نشان دهد.

اکنون، به لطف هوش مصنوعی الگوریتم‌ها می‌توانند برای کمک به کارفرمایان در شناسایی و حذف این سوگیری‌ها طراحی شوند. این به معنای استخدام بهتر و جذب گروه متنوع‌تری از کاندیداها است.

همین الگوریتم‌ها همچنین می‌توانند نامزدهایی را پیدا کنند که ممکن است به دلیل سوگیری انسانی کنار گذاشته ‌شده باشند. هوش مصنوعی به مدیران این امکان را می‌دهد تا فراتر از احساس و غریزه خود عمل کنند و به ارزیابی‌های مبتنی بر داده اعتماد کنند.

هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی برای خودکار کردن کارهای تکراری و کم‌ارزش در نظر گرفته می‌شود، در نتیجه تمرکز روی کارهای استراتژیک بیشتر می‌گردد . ابزارهای هوش مصنوعی وظایف مشترک منابع انسانی مانند مدیریت مزایا یا رسیدگی به سؤالات یا درخواست‌های معمول را خودکار می‌کنند.

برخی از شرکت‌ها از سیستم‌عامل‌های هوش مصنوعی برای یافتن کارمندانی که ممکن است تمایل به استعفا داشته باشند استفاده می‌کنند. این سیستم‌عامل‌ها فعالیت‌های رایانه‌ای کارمندان، ایمیل‌ها، مرورگر اینترنت و موارد دیگر را ردیابی می‌کنند و آن را ذخیره می‌کنند. سپس هوش مصنوعی داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کند تا به معیاری از الگوی فعالیت طبیعی در سازمان دست یابد. بر اساس این دانش، افراد بی‌انگیزه در سازمان مشخص می‌شوند و به کارفرما اطلاع داده می‌شود. هوش مصنوعی همچنین برای تشخیص تغییرات در تغییر رفتار کلی کارکنان مورداستفاده قرار می‌گیرد تا پیش‌بینی شود چه زمانی کارکنان در حال فکر کردن به ترک کار هستند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  خلاصه 8 فصل مدیریت منابع انسانی دکتر رضا رسولی

برای هر متخصص منابع انسانی در دوره‌های زمانی از کار خود این سال مطرح می‌شود که چگونه منابع انسانی می‌توانند انسانی‌تر شوند؟

حداقل یک شرکت معتقد است که جوابی برای این سؤال دارد و آن شرکت  Best Buy  در کشور کانادا است که  مدیران آن اعتقاد دارند این کار با استفاده بیشتر از هوش مصنوعی و ماشین‌ها ممکن می‌شود. کریس تیلور مدیر ارشد منابع انسانی Best Buy معتقد است به‌کارگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در مدیریت سرمایه انسانی یک سرمایه‌گذاری الزامی در آینده است.

به این دلیل که خودکارسازی وظایف از طریق فناوری هوش مصنوعی این امکان را فراهم می‌کند تا متخصصان منابع انسانی وقت بیشتری داشته باشند تا بر جنبه‌های دیگری  از توانایی‌های منحصربه‌فرد انسان مانند تفکر انتقادی، خلاقیت و همدلی متمرکز شوند. هم‌زمان که آنها با ویژگی‌های انسانی بیشتری درگیر هستند، فناوری نیز می‌تواند از عهده کارهای پیش‌پا افتاده برآید.

بنا بر تحقیقی که در ژورنال مهندسی و فناوری منتشر شده است، کاربرد هوش مصنوعی (AI) در رویه‌های منابع انسانی سازمان‌ها را بهبود می دهد. علت این است که این برنامه‌ها قابلیت تحلیل، پیش بینی و تشخیص لازم برای کمک به تیم‌های منابع انسانی در تصمیم‌گیری بهتر را دارند.

این تحقیق نشان داده است که فرایندهایی چون جذب و استخدام، آموزش، شروع به کار، تحلیل عملکرد، نگهداشت نیرو و سایر فرآیند‌های منابع انسانی قابلیت به‌کارگیری AI را دارند. با این‌ وجود بسیاری از سازمان‌ها در یکپارچه‌سازی AI با رویه‌های منابع انسانی خود هنوز مشکل دارند.

پیاده‌سازی هوش مصنوعی باید به‌ عنوان یک فرصت خوب برای شرکت‌ها در نظر گرفته شود، چون تغییری مثبت محسوب می‌شود و اگر به‌ خوبی درک و استفاده شود، آینده‌ای بهتر را در دنیای منابع انسانی رقم خواهد زد .

تحقیقات دیگری که در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در رویه‌های منابع انسانی صورت‌گرفته‌اند نشان می‌دهند:

  • میزان استفاده کارکنان از AI در محل کارشان از ۳۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۵۰ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش‌یافته است.
  • اکثریت (۶۵%) از کارکنان نسبت به داشتن روبات‌ها به‌عنوان همکارانشان خوش‌بین و هیجان‌زده هستند. حدود یک‌چهارم آن‌ها ارتباطی خوبی با هوش مصنوعی در محل کار دارند.
  • کارکنان در هند (۶۰%) و چین (۵۶%) بیشترین میزان علاقه به استفاده از هوش مصنوعی را دارند. امارات متحده عربی (۴۴%)، سنگاپور (۴۱%)، برزیل (۳۲%)، استرالیا و نیوزیلند (۲۶%)، ژاپن (۲۵%)، ایالات متحده آمریکا (۲۲%)، انگلیس (۲۰%) و فرانسه (۸%) به ترتیب بعد از هند و چین قرار دارند.
  • تعداد مردان بیشتری (۳۲%) نسبت به استفاده از AI در محل کار دیدگاه مثبت دارند. درحالی‌که ۲۳% از زنان نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در کار خوش‌بین هستند.
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  هوش مصنوعی و سیستم خبره

همچنین مشخص شده است که هوش مصنوعی علاوه بر باز‌تعریف روابط بین مدیر و کارمند، نقش مدیر را در محیط کاری مبتنی بر این هوش تغییر می‌دهد.

برای بسیاری از سازمان‌ها به‌کارگیری یا به کار نگرفتن آن همچنان یک سؤال مهم است و شرکت‌هایی نیز هستند که از حالا برای استفاده در فرآیند‌های کاری منابع انسانی خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در پایان باید گفت که چشم‌انداز فناوری در منابع انسانی به‌گونه‌ای است که در آینده به طور گسترده‌ای تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت و لازم است گروه‌های منابع انسانی راه‌هایی شفاف برای تعادل این پیشرفت‌ها پیدا کنند. این موضوع برای اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن فناوری هوش مصنوعی ضروری است.

بدیهی است که هوش مصنوعی ( Artificial Intelligence ) پاسخی برای همه مسائل مربوط به منابع انسانی ندارد چرا که هوش مصنوعی یک ابزار است و نه بیشتر!!! ابزاری که حتی ممکن است عملکرد نامناسبی نیز از خود برجای بگذارد، آن‌ هم باوجود تمام داده‌های درستی که به آن داده‌شده است و حتی با این‌ وجود کاربردهای هوش مصنوعی بسیار بوده و می‌تواند یک منبع ارزشمند سازمانی تلقی گردد.

و همچنین لازم است سازمان‌ها با واحد منابع انسانی خود برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی به شیوه‌ای سفارشی‌سازی شده برای هر شرکت همکاری کنند. به‌این‌ترتیب آنها قادر خواهند بود انتظارات در حال تغییر گروه‌های خود را در نقاط مختلف جهان برآورده سازند.

https://monajemi.ir/?p=33893

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.