در عصر جدید دیجیتال، ابزارهای هوش مصنوعی با قابلیت‌های پیچیده و راهکارهای موثر خود در حال متحول کردن حوزه‌های‌ تحقیق و آموزش هستند. این ابزارها، سرعت انجام تسک‌ها و توان عملیاتی را افزایش و داده‌های لازم را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳، موضوع داغی است که قصد خاموش شدن ندارد. چیزی نمانده تا تقریبا برای هر کاری، یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شود تا انجام آن کار را تسهیل کند. ما قبلا در مقاله‌‌های میهن بلاکچین ابزارهای هوش مصنوعی برای ادیت فیلم، افزایش خلاقیت و توسعه برنامه و همچنین بهترین ربات‌های هوش مصنوعی را معرفی کرده‌ایم.

در این مقاله می‌خواهیم معروف‌ترین ابزارهای AI که در زمینه‌های آموزش و تحقیقات استفاده می‌شوند را معرفی کنیم. این ابزارها عبارتند از Consensus ،QuillBot ،Gradescope ،Elicit و Semantic Scholar که در ادامه، اشاره مختصری به هریک خواهیم داشت.

۱. کانسنسس (Consensus)

هدف موتور جستجوی Consensus این است که با ایجاد دسترسی آسان به یافته‌های تحقیقاتی در موضوعات مختلف، اطلاعات تخصصی را دموکراتیزه کند. این موتور پیشرفته که با فناوری GPT-4 ترکیب شده است، برای تحلیل و ارزیابی محتوای وب از یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده می‌کند.

اگر سوالات را درست و واضح مطرح کنید، یک مدل هوش مصنوعی کمکی مطالب منتشرشده را بررسی کرده و داده‌های مربوطه را جمع‌آوری می‌کند تا به سوال شما پاسخ دهد. منظور از «سوالات درست»، پرسش‌هایی است که به یافته‌های معتبر و پشتیبانی‌شده منجر شوند؛ یعنی با اطمینان بتوان داده‌ها را بر اساس کمیت و کیفیت منابع آن‌ها نشان داد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  پدر فناوری اطلاعات ایران

۲. کوئیل بات (QuillBot)

هوش مصنوعی کوئیل بات یک دستیار نویسندگی است که به تولید محتوای با کیفیت کمک می‌کند. این برنامه با استفاده از الگوریتم‌های NLP گرامر و سبک نوشته‌ها را بهبود می‌دهد، جملات و پاراگراف‌ها را بازنویسی می‌کند و پیوستگی کلی متن را افزایش می‌دهد.

یکی از قابلیت‌های مهم کوئیل بات، توانایی تفسیر و بازنویسی کردن متن است. این ویژگی برای کسانی که از داده‌های منابع دیگر استفاده می‌کنند اما نمی‌خواهند مقاله‌هایشان سرقت ادبی محسوب شود، بسیار مفید است.

این ربات می‌تواند یک مقاله تحقیقاتی را خلاصه کرده و در ساخت و تغییر عبارت‌ها به شما کمک کند تا بتوانید افکار و ایده‌های خود را با کلمات خودتان بیان کنید. به‌کمک کوئیل بات می‌توانید ساختارهای جملات را تغییر دهید و به متن خود تنوع ببخشید. این باعث می‌شود که خوانایی و روان بودن مقاله شما افزایش یابد و خواننده بیشتر به آن جذب شود.

ضمنا می‌توان از ChatGPT و QuillBot به‌صورت همزمان استفاده کرد. برای استفاده همزمان از این دو برنامه، می‌توانید پاسخ‌های چت‌جی‌پی‌تی را به کوئیل بات منتقل کرده و در آنجا ویرایش کنید.

۳. گرید اسکوپ (Gradescope)

گرید اسکوپ یک ابزار هوش مصنوعی برای نمره‌بندی و بازخورد است که اغلب توسط موسسات آموزشی استفاده می‌شود. به‌کمک فرایند خودکار این ابزار، زمان و تلاش لازم برای نمره‌دهی تکالیف، امتحانات و پروژه‌های کدینگ تا حد زیادی کاهش می‌یابد. الگوریتم‌های یادگیری ماشین گرید اسکوپ می‌توانند کدها را رمزگشایی کنند، دست‌خط‌ها را شناسایی کنند و فیدبک‌های کاملی را به دانشجویان بدهند.

۴. الیسیت (Elicit)

الیسیت یک پلتفرم تحقیقاتی هوش مصنوعی است که جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها را برای شما آسان‌تر می‌کند. این پلتفرم با استفاده از روش‌های NLP، اطلاعات را از داده‌های بدون ساختار مثل نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌ها و پست‌های شبکه اجتماعی جمع‌آوری می‌کند. با ابزار الیسیت، محققان می‌توانند حجم عظیمی از متن‌ها را به‌سرعت تجزیه و تحلیل کرده و ترندها، الگوها و احساسات نهفته در آن‌ها را پیدا کنند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت

به‌کمک رابط کاربری ساده الیسیت، محققان می‌توانند نظرسنجی‌های دلخواه خود را به‌راحتی طراحی کرده و آنها را بین کاربران خاص توزیع کنند. ویژگی‌های پیشرفته این ابزار‌ مثل شاخه‌سازی، اعتبارسنجی پاسخ‌ها و Skip logic باعث می‌شود که جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت صحیح و دقیق انجام بگیرد. Skip logic یگ ویژگی است که بر اساس نحوه پاسخ دادن به سوال فعلی، سوال یا صفحه بعدی را تغییر می‌دهد.

این پلتفرم با تجزیه و تحلیل و تصویرسازی آنی خود، به افراد آکادمیک کمک می‌کند که داده‌ها را به‌طور صحیح آنالیز و تفسیر کنند. ابزار الیسیت به‌وسیله قابلیت‌های قدرتمند و طراحی کاربرپسند خود، فرایند تحقیقات و جمع‌آوری داده‌ها را برای محققان ساده‌تر می‌کند و باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

۵. سمنتیک اسکولر (Semantic Scholar)

هوش مصنوعی سمنتیک اسکولر یک موتور جستجوی آکادمیک است که بیشتر مطالب علمی را ارائه می‌دهد. این پلتفرم مقالات تحقیقاتی را آنالیز کرده و اطلاعات مهم را از آن‌ها استخراج می‌کند. علاوه بر این، سمنتیک اسکولر با استفاده از یادگیری ماشینی و تکنیک‌های NLP، توصیه‌های مرتبطی را درباره موضوع پیشنهاد می‌دهد.

محققان می‌توانند از این ابزار برای کارهای تحقیقاتی، شناسایی ترندهای تحقیقاتی جدید و پیدا کردن جدیدترین پیشرفت‌های یک رشته خاص استفاده کنند.)

(برگرفته شده از میهن بلاکچین)

https://monajemi.ir/?p=46795

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.