تحول سازمان ( Organizational Development ) فرآیندی برنامهریزی شده و نظاممند است که با بهره گیری از ارزشها و اصول علم رفتاری در پی اثربخشی فردی و سازمانی است . تحول سازمانی نوعی استراتژی است که برای تغییر در فرایندهای انسانی و اجتماعی سازمانها مداخله میکند .
مفهوم تحول سازمانی مستلزم آگاهی و کار و فعالیت سخت است که هدفدار بوده و از دانش های علوم رفتاری مثل روانشاسی و جامعهشناسی و انسانشناسی و رفتار سازمانی و تئوری سازمان استفاده مینماید . ماحصل این علوم ، تحول سازمانی است که برای بهبود روابط بین افراد ، سازمان و محیط و اجزای سازمانی نظیر استراتژی و ساختار و فرآیند ها ، رهنمود هایی ارایه میدهد .
همجنین ، در راستای برنامههای تحول ، مجریان تحول که به مشاوران داخلی یا خارجی و یا کارگزاران تحول شهرت دارند ، نقش بسزایی در تحقق اهداف تحول را به عهده دارند .
-
برنامههای تحول دو هدف دارند :
-
بهبود کار افراد Improve their work
-
انتقال روشها و مهارتهای مورد نیاز برای بهبود و تغییر مستمر درون سازمان Transfer methods and skills required
لازم به توضیح است که بدانیم ، تحول سازمان نیز یک فرآیند است یعنی فرایندی تکراری . تکراری از این جهت که مشتمل بر فعالیت تشخیص ، انجام اقدامات ، تشخیص مجدد و انجام اقدامات است .