شما حتما تا حالا از این جملات زیاد شنیده اید که : خارج از چارچوب فکر کنید! معنی این جمله این است که پیش فرض ها و پیش دانسته ها را کنار بگذارید و مرزها را بشکنید ولی ظاهرا حتی از نظر فیزیکی هم این جمله معنا دارد.

به نوشته آکادمی تفکر، پژوهشگران دانشگاه میشیگان از دانش آموزان خواستند تا چند مسئله را حل کنند درحالی که یکبار داخل یک اتاقک مقوایی با ابعاد محدود نشستند و بار دیگر خارج از اتاقک مقوایی نشستند . البته در زمانی که دانش آموزان داخل اتاقک مقوایی بودند احساس تنگی نمی کردند. نتیجه این بود که وقتی دانش آموزان در خارج از چارچوب (اتاقک مقوایی) بودند بهتر توانستند مسایل را حل کنند.

در آزمایش دوم، دانش آموزان در حالی که یکبار آزادانه و بار دیگر در یک مسیر مشخص و تعیین شده راه می رفتند، اقدام به حل مسئله کردند. نتیجه این بود که در حالت راه رفتن آزادانه، دانش آموزان دارای تفکر واگرای بیشتری بودند و البته تفکر واگرا، شرط لازم برای تفکر خلاق است.
بنا به عقیده پژوهشگران، چنانچه محیط های آموزشی و کاری دارای چار دیواری های کمتری بوده و از سالن ها و فضاهای بازتری استفاده شود، توان خلاقیت دانش آموزان و کارمندان افزایش می یابد.

اگر کمی به دستاوردهای فکری خود فکر کنیم، به تجربه نیز درخواهیم یافت که فضای فیزیکی کاملا بر نحوه تفکر ما موثر است. شاید به همین خاطر باشد که بسیاری از ثروتمندان و مدیران بخشی از گفتگوهای خود را در فضاهایی باز مانند زمین گلف انجام می دهند و جالب اینجاست که ایده برخی از کسب وکارهای موفق در زمین گلف استارت خورده است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  اشتباهات رایج در برنامه تحول

در همین راستا پیشنهاد می شود این چهار راهکار را تجربه کنید : دو مورد برای زندگی شخصی و دو مورد برای محیط کاری شما موثر می باشد . این چهار راهکار به شرح زیر توضیح داده می شوند :

  • زندگی شخصی :

۱- هر از چند وقت تا مکان های مرتفع پیاده روی کنید و در حین پیاده روی فکر کنید و مدتی از آن جا به پایین و دور دست بنگرید و در راه بازگشت دوباره فکر کنید و اگر به ایده ای رسیدید صدای خود را ضبط کنید.
۲- اتاق نشیمن و خواب خود را برانداز کنید شاید ما پول نداشته باشیم که یک اتاق بزرگ و زیبا و با پنجره هایی بزرگ رو به دریا داشته باشیم اما می توانیم از چراغ های نورانی تر، رنگ های شادتر و خلاقانه تر و تصاویر الهام بخش تر استفاده کنیم.

  • محیط کاری :

۱- هر چند وقت یک بار مکان جلسات خود را تغییر دهید و آن را در بیرون سازمان برگزار کنید. حتما مکانی را انتخاب کنید که سقف بلندی داشته باشد و پنجره های بزرگ رو به بیرون با یک افق دید بسیار مناسب و جایی برای راه رفتن، قدم زدن و گفتگوهای غیر رسمی و این را بدانید که بعضی وقت ها با تغییر مکان، فضای فکری عوض می شود.
۲- سه فاکتور اتاق جلسات خود را مجدد بررسی کنید :

*) آیا اتاق شما به اندازه کافی نور دارد؟

**) آیا رنگ اتاق شما مهیج و خلاق است یا مرده و بی روح؟

***) آیا تصاویری که در اتاق جلسات هست به اندازه کافی جذاب، انرژی بخش و الهام بخش است؟

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  انواع تحول

ما ممکن است برای ویدئو پرژکتور، صندلی و میز اتاق جلسات میلیون‌ها خرج کنیم اما بد نیست اندکی از هزینه را به سرمایه گذاری در تغییر فضای فیزیکی تخصیص دهیم/موفق باشید.

( با تشکر از جناب آقای دکتر مجتبی لشکربلوکی برای ارایه مطلب فوق )

https://monajemi.ir/?p=19621

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.