باورها و نگرش های منفی کارکنان باید اصلاح شود؛ چرا که آنها میتوانند به یک فرهنگ منفی طولانی مدت تبدیل شوند که حتی روی کارکنان جدید هم تاثیر ذاشته باشند . در ابتدا بهتر است دستورالعمل ها و رویکردهای مدیریتی خود را بررسی کنید و تلاش کنیم در مدیریت خود راهکارها ، آموزش ها و موضوعات مربوط به مدیریت را گسترش دهیم ؛ همچنین داشتن دستیاری مطمئن و توانا نیز میتواند مفید واقع گردد .
به همین ترتیب سازمان ها بهتر است به طور تدریجی نگرش های منفی را بهبود بخشند و گاهی برای حل این مشکل میتوانند به یک شوک سازمان یافته متوسل شوند، مانند تعدیل یکباره سازمان، محدودیت بودجه یا افزایش زمان کاری، اما این اقدامات گاهی بدون اینکه هیچ نتیجه قابل واضحی داشته باشند، زمان زیادی میبرند.
سازمان هایی که نگرش های منفی زیادی در آنها دیده میشود با دو فاکتور زیر شناخته میشوند :
- افزایش شکایات،
- عدم تحقق وظایف و از دست دادن امید بهبودی در آینده.
در این شرایط سازمان ها برای یافتن راه چاره گرفتار میشوند اما در نظر داشته باشید که منفیگرایی امری مسری است که حتی روی مثبتترین کارکنان هم تاثیر میگذارد و واضح است که اگر مدیر رفتار و گفتار منفی نیز داشته باشد کارکنان از او پیروی میکنند.
اما این روند را پیش نگیرید بلکه یک نگرش مثبت به آنها بدهید و با نشان دادن تواناییهایشان آنها را آسوده خاطر کنید و از کارکنانتان انتظار بالایی داشته باشید ولی از آنها حمایت کنید و آنها را در نظر بگیرید و با آنها روبهرو شوید و صریح و صادق باشید و استانداردی برای کار خود و رابطهتان با کارکنان قرار دهید و در جلسات آنها حضور داشته باشید تا برای آنها مثالی از یک رفتار مثبت باشید.
- بخشی از برنامه استراتژیک خود را برای تمرکز بر آینده مثبت قرار دهید. (البته مطمئن شوید که شرایط مهیا است).
- کارکنان را تشویق کنید که راههای خلاقانهای برای جذاب تر کردن محیط کار بیابند.
- کارکنان را برای شرکت در تصمیمگیری تشویق کنید و هرجا که ممکن است آنها را نماینده کنید.