سیستم پاداش یا مدیریت آن ، معمولا پاداش مادی را که سازمان به کارمندان خود در برابر انجام کاری می پردازد را شامل می شود . البته اصطلاح سیستم پاداش ، صرفا پاداش مادی نمی باشد ، بلکه پاداش های غیرمادی را هم شامل می شود.
اجزای یک سیستم پاداش ، شامل پاداش های مادی (پایه و پرداخت بر مبنای عملکرد) و مزایای کارکنان و هم چنین پاداش های غیرمادی (به رسمیت شناخته شدن، ارتقاء ، تحسین ، دستیابی به موفقیت و پیشرفت شخصی ) و در بسیاری از موارد سیستم مدیریت عملکرد را شامل می شود و تحقیقات نشان می دهد که معیار پاداش سازمانها اعم از مادی و غیرمادی تاثیر فوق العاده ای بر عملکرد کارکنان و کارفرمایان دارد .
انتظار می رود تا اهداف ذیل در سیستم های پاداش محقق شوند :
۱-بهبود اثربخشی سازمانی : حمایت از دستیابی به ماموریت سازمان و کمک برای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار.
۲-پشتیبانی و تغییر فرهنگ : راهنمایی لازم را جهت تغییر فرهنگ سازمانی با توجه به ارزشهای خود ، برای نوآوری در عملکرد، ریسک های موجود، کیفیت، انعطاف پذیری و کار تیمی ارائه می دهد.
۳-دستیابی به یکپارچگی : یک بخش یکپارچه از فرآیند مدیریت سازمان بوجود آید.
۴-مدیران حمایتی : حمایت مدیران از افراد در دستیابی به اهداف خود.
۵-انگیزه دادن به کارمندان : انگیزه دادن به کارمندان برای رسیدن به سطوح بالای عملکرد.
۶-رقابت در بازار کار : جذب و نگهداری مشتریان بااهمیت.
۷-افزایش تعهد : افزایش تعهد کارکنان نسبت به سازمان برای باقی ماندن اعضا در سازمان ، توسعه یک باور قوی برای پذیرش اهداف و ارزشهای سازمان ، آمادگی و تمایل جهت داشتن تلاش قابل توجهی از جانب خود.
۸-عدالت و انصاف : اعطای پاداش به کارمندان بصورت مداوم و منصفانه با توجه به سهم و ارزش آنان در سازمان.
۹-بهبود مهارتها : ارتقاء شایستگی و تشویق توسعه شخصی.
۱۰-بهبود کیفیت : راهنمایی برای دستیابی به بهبود مستمر در سطوح کیفیت و خدمات به مشتریان.
۱۱-توسعه کار گروهی : بهبود همکاری و کار تیمی موثر در تمامی سطوح.
۱۲-قابلیت کنترل : به سهولت قابل کنترل باشند ، بطوری که سیاستها بتوانند بطور مداوم اجرا شوند و هزینه ها در داخل بودجه تعریف شده و موجود باشند.