امیر کبیر صدر اعظم ایران در زمان ناصر الدین شاه بود که با دسیسه های یک سری وطن فروش و طماع در حمام فین کاشان به قتل رسیدو در شهر کربلا در کشور عراق به خاک سپرده شد .این که چرا او را به کربلا بردند شاید به این دلیل بود که احتمال می دادند مردم مزارش را تبدیل به میعادگاه مظلومان شود و البته اینکه چطوری در آن زمان جسد این مرد بزرگ را با امکانات محدود آن زمان به عراق منتقل کرده اند هم باز جای سوال دارد .

اما چیزی که بیش از همه مایه تاسف می باشد این است که اکثر قریب به اتفاق ایرانی‌ها نمی‌دانند مزار این اسطوره تاریخ کجاست . البته تا زمانی که روابط ایران و عراق تیره بود و کسی حق سفر به کربلا را نداشت شاید این ندانستن توجیه داشت ولی امروزه با سفرهای متعدد مردم به عراق و کربلای حسینی جای بسی تاسف است که حتی عده زیادی که از عراق بر می گردند نمی دانند که امیر کبیر هم در آنجا دفن بوده است !!

امیرکبیر (میرزا تقی‌خان فراهانی) از شهرستان فراهان همانند در استان مرکزی امروز متولد شد و پس از فوت امیرکبیر جنازه او را با احترام و با حضور اعیان کاشان به پشت مشهد کاشان حمل کردند و در جوار قبر حاجی سید محمد تقی مدفون ساختند. بعد از آنکه عزت الدوله به طهران برگشت از ناصرالدین شاه اجازه گرفت که جنازه شوهر را به کربلا بفرستند. این اجازه حاصل شد و جسد امیرکبیر را بعد از چند ماه که از قتل او گذشته بود به کربلا فرستادند. مقبره امیرکبیر هنوز هم در کربلا باقیست .(آشتیانی ۱۳۵۵، ۳۶۶)

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  آشنایی با کشور ازبکستان

در تاریخ زمان مرگ وی چنین آمده است:

معتمدالدوله فرهادمیرزا برای تاریخ قتل امیرکبیر این چهار عبارت را یافته است: « امیرنظام، خدمت کرد، به هجدهم مه ربیع الاول مقتول گردید، مرد بزرگی تمام شد » که همه با سال ۱۲۶۸ برابر است.( معتمدالدوله، ص ۱۵۴ و ۳۵۹)

بیستم دیماه سالروز درگذشت امیرکبیر (میرزا تقی‌خان فراهانی) گرامی باد

( با تشکر از جناب آقای بابک بابازاده برای ارایه مطلب فوق)

https://monajemi.ir/?p=9316

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.