طرح کسب و کار ، Business Plan عبارت است از یک طرح که آینده و توسعه یک کسب و کار را معین می‌کند و اغلب یک دوره چند ساله را در بر می‌گیرد.

هدف از تهیه طرح شغلی :

  • جذب سرمایه اولیه
  • جذب تیم مدیریت
  • نقشه راهنما
  • ابزار ارتباط برون و درون سازمانی

برنامه‌ریزی خوب می‌تواند:

  • کارآفرین را در اداره کسب‌وکار راهنمایی کند؛
  • از بروز اشتباههای زیانبار جلوگیری کند؛
  • در پیشرفت و بهبود کار کمک نماید؛
  • انجام امور را سرعت بخشیده و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در زمان شود؛
  • فرآیند‌های مختلف تولید، بازاریابی و توزیع را بهینه‌سازی کرده و از اتلاف مواد اولیه، کار و سرمایه جلوگیری نماید؛
  • همچنین، با تعیین چشم‌انداز و رسالت شرکت، مدیریت را در دستیابی به اهداف کوتاه و بلند‌مدت یاری می‌دهد .

یک طرح کسب ‌و کار خوب بیانگر :

  •  دورنمای راهبردی از شرکت
  • مهمترین ابزار ارتباطی درون‌شرکتی و برون‌شرکتی
  • ابزاری برای جمع‌آوری سرمایه‌های لازم برای کار
  • ابزاری برای برنامه‌ریزی، اندازه‌گیری و بهبود عملکرد
  • مبنایی برای تصمیم‌گیری صحیح
  • راهی برای ایجاد انگیزه در کارکنان

جزئیات طرح کسب وکار :

  • مقدمه
  • توصیف کسب و کار مورد نظر
  • برنامه بازار
  • برنامه مالی
  • برنامه مدیریتی
  • ضمائم

مقدمه :

  • جلد
  • فهرست مطالب
  • خلاصه اجرایی
  • چکیده

در بخش مقدمه یک طرح کسب و کار سازمان یافته، وجود اطلاعات زیر ضروری است:

  • نامتان چیست؟ و چه کسی هستید؟
  • کسب‌ و کارتان چیست؟ بازار شما چگونست؟
  • چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ و چشم‌انداز شما چیست؟
  • چقدر پول می‌خواهید و آن را چکار خواهید کرد؟
  • مزیت‌رقابتی پایدار شما چیست؟

*** وقتی خواننده خلاصه اجرایی را مطالعه کرد می‌تواند به دیگری بگوید  شما قرار است چه کاری انجام دهید .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  زرافه نمونه بارز نظام اداری

توصیف شغل مورد نظر :

  • ایده تجاری کسب وکارتان چیست؟
  • مالکیت: شخصی، مشارکتی، و یا شرکتی
  • نوع کسب و کار: تولیدی یا خدماتی
  • تولیدات یا خدمات شما شامل چیست؟
  • کسب وکار جدید، توسعه، امتیاز و نمایندگی
  • تاریخچه و مراحل رشد کسب وکار
  • فرصتهای رشد و پیشرفت کسب وکار چیست؟
  • چه زمانی کسب وکارتان شروع خواهد شد؟

محصولات یا خدمات :

  • اجناس یا خدماتی که می‌فروشید چیست؟
  • محصولات و یا خدمات شما چه سودی برای مشتریان خواهد داشت؟
  • چه محصولات / خدماتی مورد تقاضا هستند؟
  • محصولات یا خدماتی که شما ارائه می‌دهید چه تفاوتهایی با محصولات یا خدمات دیگران دارند؟

موقعیت محلی :

  • کسب وکارشما چه نوع فضایی نیاز دارید؟
  • محل شما چه نیازهایی دارد؟
  • چرا محل و ساختمان شما مطلوب است؟
  • آیا دسترسی به این محل آسان است؟
  • آیا وسایل نقلیه عمومی وجود دارد؟
  • آیا خیابان دارای روشنایی کافی است؟

برنامه بازار :

  • چه کسانی مشتریان شما هستند؟ بازار(های) مورد نظر را تعریف کنید
  • آیا بازار شما در حال رشد است؟ در حال سکون است و یا تنزول می‌کند؟
  • آیا بازار شما به صورت سهامی در حال رشد است؟ در حال سکون و یا تنزول است؟
  • در صورتی که امتیازی وجود دارد، سهم بازار شما چقدر است؟
  • آیا بازار شما به اندازه کافی برای توسعه دادن بزرگ است؟
  • چگونه سهم خودتان را از بازار جذب، نگهداری و افزایش خواهید داد؟

رقابت :

  • پنج رقیب نزدیک شما چه کسانی هستند؟
  • رقبای غیر مستقیم شما چه کسانی هستند؟
  • کسب و کار آنها چگونه است؟ ثابت؟ در حال رشد؟ یا در حال تحول؟
  • از عملکرد آنها چه نتیجه‌ای گرفته‌اید؟ از آگهی‌های تبلیغاتی آنها چطور؟
  • نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟
  • محصولات یا خدمات آنها چه فرقی با محصولات و خدمات شما دارد؟
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  جلسات غیرموثر

قیمت‌گذاری و فروش :

  • قیمت اجناس و شیوه قیمت‌گذاری در خرده‌ فروشی
  • موقعیت رقابتی
  • قیمت‌گذاری پایین‌تر از قیمت رقبا
  • قیمت‌گذاری بالاتر از قیمت رقبا
  • چند قیمتی
  • هزینه‌های خدمات و قیمت‌گذاری (برای مشاغل خدماتی)
  • اجزاء یا بخش‌های خدمات
  • هزینه مواد
  • هزینه‌های نیروی انسانی
  • هزینه‌های آینده

تبلیغات بازرگانی و روابط عمومی :

  •  داشتن یک محصول و یا خدمات خوب بدون آگهی و تبلیغات بازرگانی به منزله هیچ در نظر گرفته می‌شود. 
  • عبارات جذابی بکار ببرید که علائق خواننده‌ها، بیننده‌ها و شنونده‌ها را بیدار کند

برنامه مدیریتی :

  • سابقه تجربیات مدیریتی شما چگونه در این کسب و کار به شما کمک می‌کند؟
  • نقاط ضعف شما چیست و چگونه آنها را تعدیل می‌‌کنید؟
  • چه افرادی در تیم مدیریت خواهند بود؟
  • نقاط ضعف و قوت آنها چیست؟
  • وظایف آنها چیست؟
  • آیا این وظایف به روشنی تعریف شده است؟
  • نیازهای پرسنل موجود شما چه چیزهایی است؟
  • برنامه شما برای استخدام و تربیت افراد چیست؟
  • پیشنهادات شما در مورد حقوق، مزایا، تعطیلات و مرخصی‌ها چیست؟

برنامه مالی :

هر تصمیم در کسب و کار  شما به یک عدد (درآمد / هزینه) منتهی می‌شود که بر روی بخش کمی (برنامه مالی) طرح کسب و کار شما تاثیر می گذارد.

نکاتی برای تدوین برنامه مالی :

  • محتاط باشید.
  • صادق باشید.
  • از اصطلاحات استاندارد استفاده نمایید.
  • واقع‌بین باشید.
  • تجربه‌های عملی در کسب و کار خود را مد نظر قرار دهید.
  • از روش‌های حساب‌داری علمی استفاده کنید.
  • سازگاری بین اجزاء را رعایت نمایید.

*****البته از یاد نبرید که هیچ فرمول استانداردی برای تهیه یک برنامه تجاری وجود ندارد. هیچ میزان استانداردی برای حجم برنامه یا میزان جزییات. هیچ فهرست مطالب استانداردی و حتی هیچ روش ایده‌آلی برای مرتب کردن محتوای برنامه تجاری وجود ندارد . با این وجود هر فرد با تجربه‌ای با شناختی که از مخاطبان خود دارد می‌تواند یک برنامه موثر تدوین نماید.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  کنترل هوشمند تقاطع‌ها

https://monajemi.ir/?p=8749

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.