بلغارستان کشوری در جنوب شرقی اروپاست و پایتخت آن صوفیه و جمعیت آن بالغ بر ۷٬۲۴۹٬۶۷۷ (در سال ۲۰۱۳ میلادی) نفر است که هر ساله ۱٪ از آن کاسته می‌شود.

این کشور (بلغارستان) بیشترین رشد منفی جمعیت را در جهان دارد و زبان رسمی این کشور بلغاری و واحد پول آن لِف با واحد جزء استونیکی است و حدود ۸۵ درصد از مردم بلغاری‌تبار و بقیه بیشتر ترک و کولی هستند و چهاردهمین کشور بزرگ در اروپا است و مهمترین صادرات بلغارستان اسانس گل رز است و پوشاک، کفش، آهن و فولاد، ماشین آلات و تجهیزات و سوخت نیز از دیگر صادرات بلغارستان می‌باشد.

عمده سواحل تفریحی کشور بلغارستان در اطراف شهر وارنا واقع شده اند اما بزرگترین آن یعنی سانی‌بیچ در نزدیکی شهر بورگاس قرار گرفته سواحل متعددی در این کشور وجود دارد

وارنا پس از سوفیا و پلوودیو سومین شهر بزرگ بلغارستان است و بر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده و بندر مهمی در بخش شرقی بلغارستان بشمار می‌رود.

این شهر در ۴۷۰ کیلومتری شمال شرقی صوفیه قرار دارد و شهر های مهم اطراف دوبریخ ، شومن و بورگاس هستند.وارنا،یکی از شهرهای بندری و زیبای کشور بلغارستان و طی سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۶ به نام استالین نامیده می‌شد.

وارنا ، یکی از شهرهای فعال و در حال توسعه بلغارستان بشمار می رود که دارای جاده های ارتباطی خوب ، هوای عالی و حمل و نقل دریایی و راه آهن است. ضمن اینکه یک خط قایق برقی که به وسیله سیم از این طرف رودخانه به آن طرف رودخانه می رود نیز در وارنا وجود دارد.

این شهر سومین مرکز بزرگ صنعتی بلغارستان است و در امر صنعت کشتیرانی ، کشتی سازی و تعمیرات کشتی فعال می باشد. وارنا به عنوان یک تفریگاه ساحلی دریایی شهرت بین المللی دارد و هر ساله بیش از هزاران نفر از اهالی بلغارستان و دیگر کشورها ، تعطیلات خود را در سواحل زیبای شنهای طلایی golden sands و النا می گذرانند .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  مُردَن در این شهر غیرقانونی است !

غالب ترین نوع آب و هوا در وارنا آب و هوای قاره ای است، وارنا به شدت تحت تاثیر حوزه دریای سیاه قرار دارد و به همین دلیل آب و هوایی بسیار ملایم را باید در این منطقه شاهد بود.

آب و هوای بهاری در شهر وارنا حدودا ۱۰ الی ۱۳ روز به طول می ‌انجامد و در طول این مدت باید آب و هوایی نسبتاً خنکی را تجربه کرد. تثبیت هوا در تابستان یکی از مهم ترین ویژگی های آب و هوایی شهر وارنا است، که دمای هوا در آن حدود ۲۵ درجه سانتیگراد خواهد بود.

پاییز در وارنا طولانی و نه چندان سرد است، متوسط دمای سالانه آب دریا در وارنا ۱۳.۶ درجه سانتیگراد است. میانگین بارندگی سالانه در این منطقه حدوداً چیزی نزدیک به ۶۰۰ میلی متر است، بیشترین میزان بارش در پاییز اتفاق می افتد.

متوسط میزان رطوبت هوا در ساحل وارنا حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد است، تقریباً تمامی رودخانه‌ هایی که از این منطقه عبور می کنند به دریای سیاه یا دریاچه بلوسلاو می ریزند.

حداکثر متوسط دمای این شهر به ۳۱ درجه در ماه آگوست می‌رسد و در مجموع وارنا یک منطقه اروپایی با جاذبه های تفریحی توریستی خوب بوده که با توجه به واقع شدن در اروپای شرقی نرخ ارزانی دارد .

هوا در وارنا از نیمه شهریور کمی رو به سردی می رود و بهترین ماه برای سفر به وارنا تیر و نیمه مرداد می باشد.

در شمال وارنا، سرزمین ماسه های طلایی که به واقع مروارید سواحل دریای سیاه محسوب می شود و به لطف پوشش گیاهی بی نظیر و سواحل نیلگون و وجود ماسه های طلایی رنگ، سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سرتاسر جهان است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  پایتخت جدید سیاسی مالزی

وجود امکانات مدرن تفریحی، هتلهای لوکس و منحصر به فرد در قلب جنگل و کنار ساحل تابلوی بی نظیری از یک منطقه توریستی بوجود آورده و هر فردی در هر سنی از کودکان تا سالخوردگان می توانند از یک سفر خاطره انگیز و عالی برخوردار شوند.

گلدن سندز یا سرزمین شن ها یا ماسه های طلایی تنها ۲۵ کیلومتر با فرودگاه بین المللی وارنا فاصله دارد .

مجتمع ماسه های طلایی، مروارید های آرمیده در میان انبوهی از تپه های جنگلی و ماسه های سفید و طلایی و آبهای زلال آبی، انعکاسی از بهشت بر روی وسیعترین ساحل شمال وارنا می باشد .گلدن سندز استراحتگاهی است مجلل و مفرح برای کودکان و خانواده ها دارای امکانات فوق العاده ورزشی، تفریحی، چشمه های آب درمانی که بارها جایزه معروف پرچم بین المللی را از محیط زیست دریافت نموده است.

این منطقه از نظر اقتصاد گردشگری؛ نقش بسیار مهمی برای مردم منطقه و مردم کشور بلغارستان دارد و اهالی این منطقه از انواع و اقسام شگردها برای کسب درآمد بهره می‌برند. اجاره دادن سایبان و تخت در حاشیهٔ ساحل و همینطور اجاره دادن اتومبیل، موتورسیکلت، دوچرخه و اسب‌های کوتاه قد، از جملهٔ این شگردهاست. 

در بازارچه‌های اطراف این منطقهٔ ساحلی، انواع و اقسام جانوران (نظیر طوطی، میمون، تمساح و مارهای کوچک و بزرگ) موجود است تا گردشگران در ازای پرداخت مبلغی آن‌ها را در اختیار گرفته و عکس یادگاری بگیرند.

این شهر اروپایی و ساحلی نیز دارای سوغات معروف خود است. از جمله معروف ترین سوغات وارنا می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اشیا و ظروف سرامیکی
  • گلیم
  • ظروف و اشیای مسی
  • منبت‌کاری
  • جوراب پشمی
  • زیورآلات
  • رومیزی‌های دست‌بافت
  • زنگوله
  • محصولات چرمی
  • سوغات خوراکی
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  زندگی در کشور پرتغال

از جمله تفریحات شبانه وارنا می‌توانیم به قدم زدن در سواحل زیبای وارنا اشاره کنیم. سواحلی که تماشای غروب آفتاب در آنها می‌تواند هر گردشگری را به وجد آورد که از جمله این سواحل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ساحل سانی
  • ساحل آسپاروهوو
  • ساحل راپونجی
  • ساحل تراکاتا
  • ساحل وارنا
  • ساحل کاباکوم
  • ساحل گلدن سند سنترال
  • ساحل سوزوپول

غذاها ، سالاد ها ، نوشیدنی ها و سایر خوراکی های معروف بلغارستان عبارتند از :

Mussaka : موساکا یکی از غذاهای معروف بلغارستان است که از سیب زمینی خرد شده و گوشت قیمه و برنج و ادویه جات و سس مخصوص تهیه می شود .
Shopska salad :شوپسکا یک سالاد است که از گوجه ، خیار ، پیاز و فلفل و پنیر معروف بلغاری درست شده است .
Snezhanka : ماست بلغاری که معمولاً از شیر گوسفند یا گاو و گاهی از شیر بوفالو  تهیه میشود و با رازیانه و کمی سیر طعم داده می شود .
Mish-mash : فلفل قرمز سرخ شده همراه با گوجه، تخم مرغ، جعفری و پنیر سفید بلغاری
Piperki Palneni: فلفل شکم پر با گوشت چرخ کرده، برنج و ادویه جات که در فر پخته شده است.
Kebapcheta : گوشت چرخ کرده کباب شده به شکل استوانه ای همراه ادویه  و ترشیجات .
Tarator : یک سوپ سرد که توصیه میکنم حتما میل کنید .
Ayran : یک نوشیدنی خوشمزه که بعبارتی دوغ محلی با طعم خاص است .
boza : نوشیدنی مخصوص که از ارزن تهیه می شود .
Banitsa : بانیتسا یک شیرینی بلغاری بسیار خوشمزه است .

وارنا نام قدیم هیچ شهری نیست و نام فعلی سومین شهر بزرگ کشور اروپای شرقی بلغارستان است که یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای ایرانیانی است که می خواهند سفر در فصل تابستان را به یکی از شهرهای مقرون به صرفه اروپایی تجربه کنند!

https://monajemi.ir/?p=15411

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.