با گذشت زمان و پیشرفت دنیای دیجیتال، هوش مصنوعی پا به عرصه حضور گذاشت. این علم با ابزارهایی که در دست داشت باعث تحول بنیادین در استراتژیهای کمپینهای بازاریابی شده است.
به همین سبب فرصتهای جدیدی برای بهبود تکنیکهای بازاریابی فراهم گردید. اگر بدانید از هوش مصنوعی (Artificial intelligence و به اختصار: AI) چه کمکی میشود در برندینگ کرد، لحظهای برای آغاز بهکارگیری و آموزش آن به سازمانتان درنگ نخواهید کرد.
همچنین فناوریها بدون نیاز به کارگیری نیروی انسانی زیاد ، کارهای فراوانی را برای استفاده از هوش مصنوعی در برندسازی انجام میدهند. این امور میتواند شامل تغییر دادهها و اطلاعات و ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مشتریان باشد.
پس از برندسازی و تثبیت ریشههای برند نوبت به توسعه آن میرسد. یکی از بزرگترین مزایای هوش مصنوعی در توسعه برند، تعیین مسیر درست برای کسب و کارها است . به این معنا که تمام امور مربوط به برنامهریزی تبلیغات، کنترل رسانههای اجتماعی و … را میتوانید به او بسپارید.
بدون شک رسیدگی و گسترش تمام جنبههای مهم در مشاغل کار سادهای نیست و بررسی کیفیت، بررسی رقبا، ایجاد ارتباط با مخاطبین و … زمانبر هستند. هدف نهایی در توسعه برند حفظ کیفیت و پیشی گرفتن از رقبا است.
این کار نیز جز با گسترش پرسونال برندینگ و افزایش ارزش نزد مشتریان صورت نمیپذیرد و معمولا مراحل توسعه برند و برندسازی با هوش مصنوعی در برخی مراحل یکسان هستند.
بیشترین استفاده هوش مصنوعی در زمینه بازاریابی کسب و کارها است. اما به طور جزئی میتوان به مواردی اشاره کرد:
•تحلیل دادهها
•زبانهای مختلف
• خریدهای رسانهای
• تصمیم گیری خودکار در مواقع اضطراری
• تولید محتوا بر اساس نیاز مخاطب
• شخصی سازی همزمان بر اساس استراتژیهای شما
درباره شخصی سازی باید بدانید که یکی از بهترین کاربردهای هوش مصنوعی برای برند سازی است. شما میتوانید به جای آنکه یک تیم با تعداد زیادی از افراد متخصص گرد هم آورید، با هوش مصنوعی اقدامات لازم را انجام دهید.
منظور از شخصی سازی این است که محتوای مورد نظر برای هر مخاطب را به صورت لحظهای در اختیار او بگذارید. این کار باعث افزایش نرخ تبدیل نیز میشود. در واقع شما دیگر نیازی به بررسی و تماس با هر مخاطب به شکل جداگانه را ندارید. تک تک مشتریان را تحلیل کند و پیشنهادات لازم را برای آنها ارائه نماید.
چالشها در فرآیند برندسازی و توسعه برند با استفاده از هوش مصنوعی
هر ابزار و تکنیکی در کنار کاربردهای بیشمار میتواند باعث ایجاد چالشهایی شود. تیمها و سازمانها باید بتوانند با یک برنامهریزی دقیق و با همکاری یکدیگر از مشکلات عبور کنند. تاثیر هوش مصنوعی در پرسونال برندینگ نیز هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد.
اکثریت کسبوکارها آشنایی زیاد با آن نداشته و مفهوم جدید برای آنها تلقی میشود. پس جای نگرانی وجود ندارد. زیرا که آنها نیز مانند شما در استفاده و رویارویی با چالشها بی تجربه محسوب میشوند. برخی از مهمترین چالشهایی که برندهای در حال توسعه با آن روبرو میشوند عبارتاند از:
- کمبود زمان:
برای آغاز عملکرد و استفاده از هوش مصنوعی در برندسازی نیاز است که برای تیمتان آموزشهایی ارائه کنید. آموزش مستمر نیز نیازمند هزینه و استخدام افراد متخصص در این زمینه است. همچنین زمان زیادی نیز میخواهد. از طرفی باید به هوش مصنوعی اطلاعات کافی وارد کنید تا اثربخشی مورد نیاز را داشته باشد. در غیر اینصورت و با دیتای نادرست، با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد.
- حریم خصوصی:
سازمانها و کسبوکارها اهمیت زیادی برای اطلاعات خصوصی کاربران قائل هستند. زیرا پخش این موارد موجب ایجاد موج عظیمی از بی اعتمادی و سرزنشها بسوی شما خواهد شد. بعلاوه هزینههای قضایی زیادی نیز دارد. بنابراین باید هنگام بکارگیری هوش مصنوعی برای توسعه برند، به تعیین حدود و کنترل مداوم عملکرد آن توجه داشته باشید.
- تغییر موقعیتهای شغلی:
با ورود هوش مصنوعی به دنیای کسبوکارها، تقریبا همه تمام فاکتورهای فروش و پرسونال برندینگ دچار تغییر شدند. بسیاری از مشاغل در نسل اخیر به کارهای مربوط به دیجیتال مارکتینگ و فناوریها تغییر یافتهاند. همه برندها
فواید استفاده از هوش مصنوعی در فرایند برندسازی و توسعه برند
تمام سازمانها و برندها باید بر اساس چشماندازه بلندمدت و نیاز مخاطبشان برای دستیابی به اهداف از هوش مصنوعی استفاده کنند. قدرت هوش مصنوعی در توسعه برند سازی بسیار زیاد است. شما میتوانید بر اساس شیوههای متعددی و بر اساس نیازمندیهایتان از این فناوری جدید استفاده کنید. مزایای هوش مصنوعی در برندها میتواند کمی یا کیفی باشد. برخی از این مزیتها عبارتاند از:
- مزایای کمی:
افزایش بازدیدها از وبسایت شما و در نتیجه افزایش فروش اصلیترین فایده آن است.
- مزایای کیفی:
افزایش رضایت مشتریان و بهبود ارائه خدمات به ایشان از دیگر مزایای هوش مصنوعی است.
- تصمیمگیری سریع و موثر:
در زمان اجرای کمپینهای تبلیغاتی سنتی، تمام کارها توسط نیروی انسانی انجام میشود. این موضوع باعث کاهش سرعت در پردازش و تحلیل نتایج میگردد. عملا شما باید تا انتهای کمپین برای بررسی پیشامدها صبور باشید. اما هوش مصنوعی این امکان را بهوجود آورده است که همزمان و لحظهای نتایج و نمودارها را مقایسه کنید. در نهایت تیم بازاریابی میتواند در بهترین زمان ممکن تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
- بهبود تعامل با مشتری:
تاثیر هوش مصنوعی در برندسازی بسیار واضح است. شما میتوانید پیامهای ویژه و شخصی سازی شده برای مشتریان خود ارسال کنید. شناسایی جامعه هدف غیر فعال نیز از مزایای آن است. تمام این کاربردها باعث میشود بتوانید مشتریان را مجاب به بازگشت و خرید مجدد کنید.
- افزایش نرخ بازگشت سرمایه:
نرخ بازگشت سرمایه در کمپینهای موفق بالا است. هوش مصنوعی که به درستی استفاده شود، در یک لحظه چندین کمپین را بررسی میکند. سپس بهترین شیوه ممکن را برای شما بر اساس اطلاعات و مقایسه دادهها ارائه مینماید. شما حتی میتوانید میزان بودجه را نیز تعیین کنید.