سازمان چابک ، یک کسب و کار با سرعت ، سازگار و آگاهانه است که قابلیت سازگاری سریع در واکنش به تحولات و وقایع غیرمنتظره پیشبینی نشده ، فرصتهای بازار و نیازمندی های مشتری را دارد .
در چنین کسب و کاری فرایندها و ساختارهایی یافت میشود که سرعت ، انطباق و استحکام را تسهیل کرده دارای سازمان هماهنگ و منظمی است که توانایی نیل به عملکرد رقابتی در محیط تجاری کاملاً پویا و غیرقابل پیشبینی را دارد و البته این محیط با کارکردهای کنونی سازمان بیتناسب نیست .
این تعریف ها از چابکی ، سازمان را پویا ، موقعیتگرا ، تغییرپذیر ، و رشد محور تجسم میکنند . علت تمایل به پویایی در این است که شرایطی که امروزه از اثر آنها ، یک سازمان به چابکی میرسد ، ممکن است فردا مؤثر و اثربخش نباشد و علت موقعیتگرایی نیز آن است که محیط بازار بر سطح چابکی مورد نیاز تأثیر میگذارد و دلیل تغییرپذیری نیز این است که چابکی در گرو حرکت سازمان به سمت سازگاری و تطابق است .
چابکی به توانایی تولید و فروش موفقیت آمیز دامنه گستردهای از محصولات کمهزینه ، باکیفیت ، زمانهای تاخیرکوتاه و تنوع اندازه محمولهها اشاره میکند که برای مشتریان متعدد و مشخصی از راه تولید مبتنی بر خواسته انبوه مشتری ایجاد ارزش میکند .
در واقع ، چابکی یک توانایی اساسی است که ایجاب میکند سازمان بتواند تغییرات موجود در محیط تجاری را احساس، دریافت، ملاحظه، تجزیه و تحلیل و پیش بینی کند و بنا به این تعریف ، تولیدکننده چابک ، دارای سازمانی است که دیدگاه وسیعی در مورد نظم نوی دنیای کسب و کار داشته و با توانایی ها و توانمندی های معدود خود به رویارویی با آشفتگی ها و نابسامانی های نامحدود میپردازد و جنبه های مزیتی جریانهای تغییر را تسخیر میکند.
مزایای حاصل از بهبود و افزایش سطح چابکی سازمانی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
-
پیشبرد سریعتر سازمان به سمت هدفهای از پیش تعیین شده؛
-
خدمت رسانی بهتر،کاهش قیمتها، و ثبات سازمان؛
-
کسب ارزش در قبال سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات ؛
-
کاهش حجم بودجه اختصاصی در زمینه فناوری اطلاعات؛
-
برقراری هماهنگی لازم بین سرویس دهندگان فناوری اطلاعات ؛
-
توانایی سازمان در تغییر فرایندها و بهبود عملیات کاری ؛
-
پاسخگویی سریعتر سازمان به نیازهای مشتری ؛
-
افزایش رضایت خاطر کارکنان ؛
-
پاسخگویی مناسب به تغییرات ؛
-
توسعه چشمگیر مهارتهای کارکنان ؛
-
افزایش ارزشهای کاری و عملیاتی ؛
-
توجه و تأکید بر کنترل سازمان؛
-
پیشرفت ساختار فرایندهای سازمانی؛