فصل سوم : تجزیه و تحلیل شغل

(مدیریت منابع انسانی ، دکتر اسفندیار سعادت)

سازمان در تعریف ، سیستمی عقلایی است که در آن گروهی از افراد برای رسیدن به اهدافی مشترک و از پیش تعیین شده آگاهانه و به طور منظم با یکدیگر مشارکت می‌کنند . پس پایه و اساس سازمان در مجموع وظایفی است که به وسیله اعضای آن انجام می‌شود و بدیهی است که این وظایف باید متناسب با یکدیگر و دارای هماهنگی و در جهت رسیدن به اهداف سازمان باشد .

بنابراین تجزیه و تحلیل شغل فرآیندی است که از طریق آن ماهیت و ویژگی‌های هر یک از مشاغل در سازمان بررسی می‌گردد و اطلاعات کافی درباره آنها جمع‌آوری و گزارش می‌شود. با تجزیه و تحلیل شغل معلوم می‌شود هر شغل چه وظایفی را شامل می‌شود و برای احراز و انجام شایسته آن چه مهارت‌ها، دانش‌ها و توانایی‌هایی لازم است.

تجزیه و تحلیل شغل، شرح خلاصه وظایف و مسئولیت‌های شغل، رابطه آن شغل با مشاغل دیگر دانش و مهارت‌های لازم برای انجام دادن آن و شرایط کار است. مطالعه و بررسی اینکه شغل چگونه باید انجام گیرد و معمولا بعد از تجزیه و تحلیل شغل صورت می‌پذیرد و وظیفه‌ای است که بر عهده متخصصان روش‌سنجی یا مهندسان صنایع است.

برای دانلود فصل سوم (مدیریت منابع انسانی دکتر اسفندیار سعادت) با عنوان تجزیه و تحلیل شغل از لینک زیر استفاده نمایید :

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  مدیریت حقوق و دستمزد(فصل11)

https://monajemi.ir/?p=35106

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.