یکی از نشانه های یکپارچگی در مدیریت شهری، شهرک های رشد کسب و کار (BID) می باشد که در واقع، نوعی نهاد است که از طرف بخش عمومی حمایت می شود با این حال توسط بخش خصوصی هدایت شده و خدمات تکمیلی را برای بهبود فضاهای شهری از پیش تعریف شده ارائه می دهد.
BID اشاره به محدوده هایی است که در بخشی از شهر (عمدتاً در نواحی مرکزی) ایجاد شده و تجار و کسبه در این مناطق برای بهبود و توسعه کسب و کارشان و نیز ارزیابی بهتر خدمات و کالاهایشان با یکدیگر همکاری می کنند. خدماتی که BIDها ارائه میدهند مکمل خدمات شهرداری هاست ونوشتار حاضر در مورد کشور آلمان و نقش و اهمیت BID در آن میباشد.
در برهه ای از زمان که منطقه شرقی آلمان و منطقه روهر در این کشور با از دست دادن جمعیت شهری و نزول شهری مواجه بوده و بودجه شهرداریها نیز روز به روز بواسطه بحران اقتصادی در حال کاهش بود، استراتژی استفاده از BID برای مدیریت مناطق مرکزی شهری و باززنده سازی آن استراتژی مطلوب و منطقی بوده است که دولت آلمان بخوبی از آن بهره گرفته است.
در آلمان شهر هامبورگ اولین شهری بود که با بهره گیری از ایده BID قانون تقویت بازارچه های خرده فروشی را تدوین و از سال ۲۰۰۵ اجرا کرد. طبق این قانون یک BID به یک نهاد مدیریتی موقت نیاز دارد که برای ۵ سال آن را مدیریت کند. برای ایجاد هر BID به مشارکت حداقل دوسوم کسبه و تجار نیاز است. در این محدوده ها مالیاتهای ویژه ای نیز اعمال می شود که برای مدیریت BID مورد استفاده قرار میگیرد.
در این کشور نحوه ایجاد BID در قوانین ۱۶ ایالت از ایالت های این کشور ارائه شده است. همچنین در قوانین شهرداریهای این کشور نیز قوانین مربوط به BID مطرح شده است. BID هایی که در سطح مناطق شهری تشکیل میشوند مستقیما با شهرداری قرارداد می بندند. ساختار آنها نیز به گونه ای است که کمیته راهبردی داشته و این کمیته راهبردی مدیری را انتخاب می کند که به امور BID رسیدگی میکنند.
نمونه ایی از ساختار و نحوه ارتباط BID در شکل زیر نشان داده شده است.
برخلاف شهرهای آمریکایی، شهرداری ها در آلمان بودجه زیادی از دولت می گیرند. BIDها تلاش میکنند خلاء موجود در زمینه نارسایی خدمات رسانی شهرداری ها را پر کنند . آنها بر شش حوزه اثر می گذارند که عبارتند از :
-
حمل و نقل و پارکینگ
-
خرده فروشی ها
-
طراحی شهر/معماری
-
فضاهای عمومی
-
بازاریابی مکان و ارتباطات
-
خدمات اجتماعی.
این در واقع شکلی از مدیریت واحد است که حاصل همکاری بخش عمومی و بخش خصوصی است. یعنی حاصل همکاری شهرداری و نهادهای خصوصی که بدین شکل نمود پیدا میکند تا بتوان در حوزه بافتهای فرسوده، مداخله مؤثر داشت. با توجه به نمونهای که در کشور آلمان مورد بررسی قرار گرفت می توان پی برد که وجود شهرکهای رشد کسب و کار یا همان BIDها میتواند موجب افزایش کارایی در باززنده سازی بافتهای فرسودهای شوند که تا قبل از آن بدلایل مختلفی به فراموشی سپرده می شد که مهمترین و ریشه ای ترین آنها نبود یک مدیریت واحد و منسجم برای بروز عملکرد لازم میباشد.