این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال ۱۳۳۳ تحت عنوان علوم اداری در موسسه علوم اداری ، دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد و در حال حاضر این رشته در اکثر دانشگاه‌های کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و با گرایش‌های مختلف در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود. 

هدف از این رشته آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها ، اداره ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت می باشد .

واحدهای درسی این رشته در دانشگاه شامل : مدیریت منابع انسانی پیشرفته ، تئوریهای مدیریت پیشرفته ، ، سیستمهای اطلاعاتی مدیریت پیشرفته ، تحلیل آماری ، مدیریت استراتژیک پیشرفته ، نظامهای اداری تطبیقی پیشرفته ، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته ، فرایند خط مشی گذاری ، تحقیق در عملیات پیشرفته ، بررسی مسائل مدیریت دولتی ایران ، روشهای تحقیق در رفتار سازمانی ، نظریه و فرایند تحول سازمانی ، نظریه ها و فرایند ارتباطات سازمانی و سمینار در مسائل رفتاری می باشد .

برای تحصیل در این رشته علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریت ، قدرت و توان ادراک ، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی ، کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، ICDL و … ) و داشتن روحیه نوگرایی و ایجاد تحول لازم و ضروری است .

این رشته به دلیل برخورداری از گرایش‌ها و زیر مجموعه‌های گوناگون دارای بازار کار وسیع در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌باشد . فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌های تشکیلات سازمانی ، منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی قادر به فعالیت می‌باشند ضمن اینکه این فارغ التحصیلان بعنوان مشاور یا مجری در زمینه سیاست‌گذاری‌های بخش دولتی می‌توانند فعالیت کنند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  نابودی در فقدان تفکر سیستمی

https://monajemi.ir/?p=8843

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.