Greenhouse managers and employees

روش گلخانه‌ای، روشی است که در آن فرد به صورت سطحی و کوتاه‌مدت و صرفا بر اساس شرایط خاص در سازمان پرورش و تربیت پیدا می‌کند و اگر در محیطی و یا سازمانی دیگر قرار بگیرد آموخته‌های ناشی از آن روش به مرور از بین می‌رود و به مانند گل که اگر از محیط گلخانه خارج شود ممکن است پژمرده شود.

حضور انسان‌هایی خو گرفته با محیط گلخانه ، صرفا مناسب محیط‌هایی است که از نظر شرایط بسیار نزدیک به شرایط گلخانه‌ایی است و بدیهی به نظر می‌رسد ، کارکنانی که در این این محیط‌ها پرورش می‌یابند با حضور در شرایط کاملا متفاوت نتایج کاملا منفی از حضور خود دریافت خواهند کرد .

البته در صورتی که آمادگی و استعداد تطبیق با شرایط در نهاد آنها وجود داشته باشد این احتمال نیز وجود خواهد داشت که با طی کردن یک دوره گذر با شرایط جدید کنار آمده و خود را با محیط جدید سازگار نمایند ضمن اینکه مرگ حیات سازمانی فرد نیز در این میان قابل پیش‌بینی است .

بطور مثال شما گل‌های زینتی زیبایی را که مدت‌ها در گلخانه نگهداری می‌شدند را مشاهده کرده‌اید و شاید خود شما نیز یکی از آنها را خریداری کرده و به منزل خود آورده‌اید و در فضای منزل خود که تقریبا نزدیک به فضای گلخانه است نگهداری کرده باشید ولی اغلب مشاهده کرده‌اید که رشد و پرورش آنها متوقف و یا کند شده و بعضا به مرور زمان از بین رفته و یا ضعیف شده‌اند .

مثال فوق برای کارکنان و مدیران نیز قابل تعمیم است چرا که افرادی که بر مبنای شایستگی ، دانش ، تجربه ، تعهد و ….بر مسندی تکیه زده باشند در مقابل افرادی با معیارهای همچون حمایت از جانب احزاب ، خویشاوندی ، رانت و…. بدون در نظر گرفتن شایستگی‌های لازمه ، وضعیتی متفاوت خواهند داشت . هرچند فضای حاکم بر سازمان و جامعه نیز می‌تواند جای این دو مولفه را نیز جابجا کند ولی سخن ما در جامعه و سازمانی است که الگوی آن سلامت ، صداقت و واژه‌هایی از این دست می‌باشد .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  انتقادات سازمانی

پس تلاش کنیم تا اگر هم به ناچار کارکنانی و مدیرانی گلخانه‌ایی را پروش می‌دهیم شرایطی را برای آنها فراهم نماییم تا در تغییرات و تحولات سازمانی مقاوم بوده و یا حتی الامکان از مرگ سازمانی آنها جلوگیری کرده و یا آن را به تاخیر بیاندازیم .

https://monajemi.ir/?p=8683

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.