Data Loading...

آیا تاکنون برای شما پیش آمده است که به دلیل درگیر بودن به کارهای مختلف و نداشتن فرصت برای استراحت کافی ، احساس کنیدحال خوبی ندارید ، حوصله شما برای کار کردن ، ملاقات با دوستان ، حرف زدن با دیگران و هرگونه برقراری ارتباط با همکاران، روسا و مرئوسان کم شده است؟

اکنون می دانیم که در کشورهای صنعتی پیشرفته ، درصدی از کارکنان هر سازمان ، گرفتار فرسودگی شغلی و عوارض گوناگون و گاه شدید آن هستند و از این بابت صدمات مالی و جانی قابل توجه به خانواده آنان و سازمان محل کارشان وارد می شود . 

فرسودگی شغلی از جمله مفاهیمی است که در یک دهه اخیر مورد توجه روانشناسان صنعتی و سازمانی در غرب و شرق دور و به ویژه ژاپن قرار گرفته و آشنایی ما در ایران با این مفهوم ، سابقه کمتری دارد.فاریر(۱۹۸۳) در تعریف فرسودگی شغلی می نویسد: فرسودگی شغلی حالتی از خستگی جسمی ، عاطفی و روحی است که در نتیجه مواجهه مستقیم و دراز مدت فرد با مردم و در شرایطی که از لحاظ هیجانی طاقت فرساست، در وی ایجاد می شود.

  • به نظرمَزلچ  و جکسون ، فرسودگی شغلی عبارت است از کاهش قدرت سازگاری فرد بر اثر عوامل فشارزا و نشانگان خستگی جسمی و هیجانی.
  • فرودنبرگر اولین شخصی است که در سال ۱۹۷۵ از واژه فرسودگی شغلی با مضمون امروزی آن استفاده کرده و فرسودگی شغلی را حالتی از خستگی هیجانی و جسمانی دانسته است که از شرایط موجود در محیط کار نشأت می گیرد.
  • مراحل پنج گانه فرسودگی شغلی عبارتند از :

۱- مرحله ماه عسل: در این مرحله فرد احساسات شادمانی و سرخوشی ناشی از برخورد با شغل جدید را تجربه می کند این احساسات عبارتند از: تهییج ، اشتیاق ، غرور و چالش

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  ویژگی های شخصیتی ایده آل مدیران دولتی

۲- مرحله کمبود سوخت: در این مرحله فرد نوعی احساس مبهم زوال ، خستگی و گیجی را تجربه می کند. نشانه های این مرحله عبارتند از: نارضایتی شغلی ، عدم کارایی ، اختلال در خواب و احساس خستگی

۳- مرحله نشانه مزمن: نشانه های عادی این مرحله عبارتند از: فرسودگی مزمن ، بیماری جسمی ، خشم و افسردگی

۴- مرحله بحران: در این مرحله فرد احساس می کند که بر او ستم رفته است و تمایلات مربوط به بدبینی ، شک و تردید نسبت به خود، در او افزایش می یابد.

۵- مرحله برخورد با دیوار: این مرحله از نشانگان فشار روانی ناشی از فرسودگی شغلی  با به پایان رسیدن نیروی فرد برای سازگاری با محیط کار مشخص می شود و احتمال دارد در این مرحله فرد شغل خود را از دست بدهد.

  • عوامل بوجود آورنده فرسودگی شغلی عبارتند از:

 ۱- عوامل اجتماعی

 ۲- عوامل شغلی و مرتبط با محیط کار فرد

 ۳- عوامل فردی ( یا شخصی)

https://monajemi.ir/?p=8079

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.