وقتی تصاویر مناظر طبیعت شگفت انگیز اروپا و یا ….. را میبینیم بعضا انگشت به دهان میمانیم اما غافل از اینکه در جای جای کشور عزیزمان ایران مناطق بکری هستند که طبیعت سایر کشورها باید در مقابل آن زانو بزند !!

روستای سقالکسار واقع در استان گیلان و ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و بین راه آقاسید شریف تا جیرده قرار دارد . این روستا از دهستان لاکان (بخش مرکزی شهرستان رشت) بوده و از گذشته تا به امروز شغل اکثر مردم روستا زراعت برنج و پرورش ماهی گوشتی و قرمز بوده است.

واژه سقالکسار به معنای محل آب خوردن پرندگان است و در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می آمدند و از چشمه موجود در آن آب می خوردند و به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است.ضمنا مساحت این دریاچه ۱۵ هکتار است.

آب دریاچه از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین میشود و ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۶۴ متر ، طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است.

پاکیزگی این روستا یکی از ویژگی های مهم آن است و یکی از دلایل مهم این پاکیزگی، اجرای طرحی توسط شورای اسلامی این روستاست مبنی بر اینکه در هنگام ورود ، در هنگام ورود سه هزار تومان از گردشگران ورودی دریافت می کنند و یک کیسه زباله به آنها می دهند تا زباله های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه بریزند و در صورتی که کیسه های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده شود دو هزار تومان به آنان پس داده خواهد شد و این جایزه و مشوق موثر موجب شده است تا وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  رحیم آباد گیلان در یک نگاه

 

دسترسی به این روستا از طریق ۱۰ کیلومتری جاده جیرده ، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای توریستی سقالکسار امکانپذیر است. همچنین از جاده قزوین به رشت، بعد از پلیس راه، تقاطع روگذر به سمت فومن، آقاسید شریف (که موزه میراث روستایی در این مسیر واقع شده است) از دیگر مسیرهای دسترسی است.

امید آن داریم در آینده نزدیک ، این مناطق و اقدامات جالب آن مورد توجه متولیان گردشگری در کشور واقع شود و شاهد معرفی این مناطق به گردشگران دنیا باشیم .

https://monajemi.ir/?p=7332

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.