طبق بررسی های به عمل آمده از بیش از ۱۰۰ شرکت برتر دنیا در ۲۰ سال گذشته به ۵ ویژگی اساسی برای ایجاد و تداوم شادابی تیم‌های کاری اشاره شده است .

  •  صداقت:

شما به عنوان یک مسئول باید صادق باشید و کارکنان تمایل دارند آن را احساس کنند و البته برای افراد یک مجموعه که درگیریها و مسائل پیچیده روزانه را دارند ، صداقت مدیران یک نیاز ضروری است . آنها پاسخ ناقص یا ضعیف به پرسشهایشان را نمی پسندند و اگر جواب سوالی را نمی‌دانید ، فقط بگویید ، اجازه بدهید بررسی کنم و با مراجعه به منابع یا کتابها جواب بدهم . اجازه دهید جواب بله شما واقعا ” بله” باشد و جواب نه یا منفی شما واقعا و پس از تفکر “نه” باشد تا مجبور به پس گرفتن آن نباشید . همچنین با حقایق کنار بیایید و سعی در مخفی نگهداشتن واقعیات نکنید ،چون در صورتی که صادق نباشید، پی خواهید برد که اعتبار و منزلت خود را نزد کارکنان از دست داده اید.

  • اعتماد :

این جمله را بارها شنیده اید که ، آنها به ما آموزشهای لازم را برای درست انجام دادن کارها داده اند ، اما وقتی هنگام تصمیم‌گیری فرا می‌رسد ، اجازه نمی دهند آنچه را که آموخته‌ایم انجام دهیم !!! آنها به ما اعتمادی ندارند ، افسوس بر مدیران !! اگر ما تمام زمانها و هزینه‌هایی را که گاه به چشم نمی آید برای آموزشهای صحیح به کارمندان صرف می‌کنیم ، آیا نباید این اعتماد را داشته باشیم که اجازه بدهیم آنچه را آموخته اند اجرا کنند؟ این کار نشان می‌دهد که ما به آنان اطمینان نداریم و به زودی خواهیم دید که کارایی آنها کاهش یافته و حداقل توانایی را بروز خواهند داد . البته در شرکتها یا مؤسساتی که به صورت تیمی کار می‌کنند این مسئله بیشتر به چشم می‌آید.

  • احترام متقابل :

اگر ما می‌خواهیم از کارکنان احترام ببینیم ، باید ابتدا به آنها احترام بگذاریم  اما به یاد داشته باشید ، احترام به آنها باید در حیطه امور اداری و یا سازمان باشد . نه فقط برخوردهای شخصی ، احترام متقابل شامل مؤدب بودن، صحبت کردن با کارکنان مانند انسانهای محترم( نه برده) ، گوش دادن مشتاقانه به حرفهای ایشان و جدی بودن در آنچه که از ما انتظار دارند، می‌شود.
بیاد داشته باشید که نباید با کسی که در ساختار سازمانی شرکت یا سازمان پایین تر از ما قرار دارد به صورت تحقیر‌آمیز و تند صحبت کنیم.

  • تشخیص:

به یاد داشته باشید که نباید به تشخیص های شخصی یا سیستمی تکیه کنیم بلکه باید بین آنها تعادل ایجاد کنیم . از کارکنان هنگامی که کار خوبی انجام می‌دهند در میان جمع قدردانی نمایید . هنگامی که یک تیم به هدف تعیین شده می‌رسد یا از آن فراتر می‌رود ، مشخص است تمامی اعضای آن باهم برای یک هدف کار کرده اند . از تشخیص همکاری هایی که منجر به این عمل شده است ، اطمینان حاصل کنید، یعنی به عنوان یک مدیر بدانید چه کسی، چه کاری را چگونه انجام داده است تا به اهداف مشترک رسیده است !

  • پشتیبانی :

بدون پشتیبانی و حمایتهای لازم، اعضای تیم برای ماندن در کنار یکدیگر به منازعه خواهند پرداخت . آنها نیاز دارند ، بدانند هنگامی که اهدافی درچارچوب سیاستهای کاری مشخص دارند ، از حمایت های مادی و معنوی برای انجام آن برخوردار هستند . با دریغ کردن این حمایتها، نگهداشتن یک تیم کاری یکپارچه و نیرومند مشکل خواهد بود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  راز موفقیت در سازمان‌های دولتی

https://monajemi.ir/?p=7159

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.