اصطلاح (POSDCORB) برای اولین بار توسط لوتر گیولیک و لیندال ارویک مطرح شد. (POSDCORB) در واقع لغت با مفهوم خاصی نیست، بلکه از کنار هم قرار گرفتن یک سری از حروف لاتین که اول یک سری وظایف مدیران میباشد تشکیل شده است.
به بیان دیگر لوتر گیولیک و لیندال ارویک که یکی از دانشمندان معاصر علوم اداری میباشد، وظایف مدیر را در اصطلاح لاتین (POSDCORB) خلاصه میکند. این اصطلاح معنی خاصی ندارد و تنها برای کمک به حافظه وضع گردیده است. بنابر طبقهبندی گیولیک حروف لاتین اصطلاح نامبرده معرف وظایف مدیران به شرح زیر است:
۱- Planning ( برنامه ریزی ):
برنامهریزی در واقع شالوده مدیریت میباشد و شامل پیش بینی عملیات اساسی و تعیین طرق اجرای آن به منظور تامین هدف سازمان است.
۲- Organizing ( سازماندهی ):
سازماندهی در واقع بیانگر ساز و کارهای هماهنگی است که مشخص می کند چه کسی به چه کسی باید گزارش دهد. در واقع شامل تعیین حدود اختیارات است که طبق آن وظایف از هم تفکیک میشوند.
۳- Staffing ( کارگزینی ):
کارگزینی و امور مترتب بر آن که شامل استخدام و کارآموزی و همچنین تامین شرایط مساعد کار و سایر موارد است یکی از مهمترین وظایف مدیران میباشد.
۴- Directing ( فرماندهی ):
فرماندهی یکی از وظایف مدیران میباشد که شامل عمل مداوم اخذ تصمیمهای خاص یا کلی و صدور دستور به منظور هدایت و رهبری سازمان است. وحدت فرماندهی نیز یکی از اصول چهارده گانه ی هنری فایول میباشد.
۵- Coordinating ( هماهنگی ):
شامل عمل مهم تطبیق وظایف مشاغل مختلف سازمان به منظور تحقق یافتن هدف مطلوب میباشد. هماهنگی دارای یک سری فنون و ساز و کارهای خاص است که در یادداشتهای مختلف مدیریتی بدان اشاره شده است.
۶- Reporting ( ارتباطات ):
ارتباطات یه عنوان وظیفهای که انتقال دهنده پیامها، گزارشات، دستورات و … میباشد یکی از مهمترین موارد مطروحه در نظریه گیولیک است. در واقع به معنای آنکه مجری کسانی را که در برابر آنها مسئول است از جریان پیشرفت امور آگاه میسازد. گزارش دهنده باید در اثر مطالعات ، تحقیق و بازرسی از جریان پیشرفت امور آگاه باشد.
۷- Budgeting ( بودجهبندی ):
بودجهبندی یکی از مهمترین وظایف مدیریت در نظریه گیولیک است که شامل تنظیم طرح مالی عواید و مخارج سازمان و نظارت بر اجرای آن میباشد. بودجهبندی شامل انواع و تکنیکهای مختلف است که در کتابهای بودجهریزی مطرح گردیده است.