Data Loading...

استراتژی مقایسه بین مهارت ها و منابع داخلی و فرصت ها و ریسک ها است . تکنیک SWOT  نیز بر اساس اطلاعاتی که از ارزیابی عوامل درونی و بیرونی بدست می آورد فرصت ها و تهدیدات بیرونی را با نقاط قوت و ضعف داخلی مقایسه می کند تا استراتژی هایی که متناسب با شرایط درونی سازمان بوده و اثرات وضعیت پیرامون سازمان را نیز در برداشته باشد به دست دهد.

در بیشتر شرایط، روابط بین عوامل درونی و بیرونی، پیچیده است و برای مقایسه این عوامل باید بتوانید نتایجی را که از آن ها بدست می آید یعنی استراتژی ها را هماهنگ نموده و آنها را متعادل و متوازن نمود.هر سازمانی برای اینکه موفق شود باید استراتژی های خوبی را تدوین کند و به اجرا در آورد.

اگر اهل فوتبال باشید می دانید که یک حمله خوب و همه جانبه بدون دفاع مناسب و حساب شده ، معمولا به گل خوردن و شکست می انجامد. طبیعی است که هجومی بی مهابا و بدون داشتن پشتیبان لازم و کافی ، غیرعاقلانه است .

تدوین استراتژی برای بهره بردن از فرصت ها یا نقاط قوت، نوعی حمله است در حالی که طرح ریزی برای کاهش و یا حذف آسیب های ناشی از تهدید ها و یا نقاط ضعف به معنای دفاع می باشد . به همین دلیل بایستی برای تدوین استراتژی های گوناگون  آنها را میبایست هماهنگ نمود و همانطور که گفته شد بین آنها تعادل و توازن برقرار نمود .

با استفاده از ماتریس SWOT می توانیم چهار نوع استراتژی را ارائه نماییم :

  • استراتژی های SO
  • استراتژی های WO
  • استراتژی های ST
  • استراتژی های WT
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  تفاوت استراتژی و برنامه

هر کدام از استراتژی هایی که در بالا نام برده شد ناظر به وضعیت خاص شرکت و محیط اطراف آن و اثراتی که آن محیط بر سازمان شما دارد می باشد. در گام اول بایستی عوامل اصلی داخلی و خارجی را مقایسه کنید.

این قسمت، مشکل ترین بخش تهیه ماتریس است و توان قضاوت بالایی را می طلبد. میزان مناسب بودن استراتژی هایی که به دست می آید و صحیح یا نادرست بودن آن ها ، به صحت اطلاعاتی می باشد که تاکنون گردآوری کرده  و قوت و ضعف این استراتژی ها بستگی زیادی دارد به دقتی که در تحلیل ارزیابی عوامل درونی و بیرونی سازمان صرف کرده اید خواهد داشت .

  • استراتژی های SO

نقاط قوت و فرصت ها  Strengths Opportunities

همانطور که مشخص است این استراتژی ها از تقابل نقاط قوت سازمان و فرصت های موجود در محیط به دست می آید. با اجرای استراتژی هایی سازمان می کوشد با به کارگیری نقاط قوت خود از فرصت ها بهره برداری کرده و کمال استفاده از آن ها را ببرد.

اگر سازمان شما در چنین موقعیتی قرار دارد ، شما کاری ندارید جز اینکه سعی کنید تمام توان و تلاش خود را به کار گیرید و از موقعیت مطلوبی که دارید نهایت بهره را ببرید.

  • استراتژی های ST

نقاط قوت و تهدیدها  Strengths  Threats

در این وضعیت سازمان شما کماکان و مشابه حالت قبل نقاط قوت خود را دارا می باشد و به آنها می بالد تفاوت در آنجاست که در پیش روی شما به جای فرصت ، تهدید نشسته است.

اندکی نگران کننده است اما ناامید نباشید ، تنها و دست خالی نیستند ، تهدید وجود دارد اما ابزار و سلاح نیز در دست شما است . در این موقعیت سعی کنید استراتژی هایی را ایجاد کنید و پیاده سازید تا اثرات مخرب تهدیدها را تا حد امکان کاهش دهید و یا به کلی از آن ها پرهیز نمایید . تمام سعی خود را بکنید تا آسیب نبینید .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  تقیه سازمانی

نکته دیگری نیز وجود دارد و آن است که در برخی مواقع در پس هر تهدیدی ، فرصتی نهفته است ، اگر بتوان آن تناقض را حل نمود و ورق را برگرداند می توان از اثرات تهدید پرهیز نمود و حتی از آن موقعیت بهره ای هم برد . ضمن آنکه شرایط بیرونی برای کلیه شرکت های رقیب نیز وجود دارد ، یعنی تهدید برای شما ، تهدید برای دیگران نیز محسوب می شود و اگر شما بتوانید از تهدیدها پرهیز نمایید ، گامی از رقبای خود پیش خواهید بود . 

  •  استراتژی های   WO 

نقاط ضعف و فرصت ها Weaknesses  Opportunities

در این موقعیت شما فرصت های موجود را با نقاط ضعف خود مقایسه می کنید ، نگاه شما باید به این وضعیت طوری باشد که با بهره گیری از فرصت ها بتواند نقاط ضعف خود را ترمیم نمایید و یا حتی آن ها را به نقاط قوت خود بدل نمایید اگر مشکلات و یا معضلاتی گریبان سازمان شما را گرفته است سعی کنید از رهگذر به کارگیری فرصت ها  آنها را بهبود داده و ترمیم نمایید.

Swot

همانطور که تاکنون دریافته اید ، می بینیم که استراتژی های صحیح بسته به آن است که در مراحل گذشته یعنی تحلیل محیط و ارزیابی عوامل خارجی و بررسی سازمان و ارزیابی عوامل داخلی به صورتی دقیق عمل کرده باشید. اگر در کنکاش سازمان خود به درستی عوامل ضعف و مسائل مبتلا به سازمان را شناسایی نکرده باشید و اگر فرصت های موجود در بازار را با موشکافی نشناخته باشید ، نمی توانید و این شانس را نخواهید داشت که نقاط ضعف خود را با استفاده از فرصت ها برطرف نمایید.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  جلسات غیرموثر

توصیه می کنیم هر کجا احساس کردید که نیاز به بازبینی مراحل قبلی مانند بررسی عوامل داخلی و خارجی دارید حتما دست به کار شوید و برای اینکه بقیه راه را تا مقصد با آدرس اشتباهی طی نکنید زحمت دوباره ی بررسی را به خود بدهید.

  •  استراتژی های WT

نقاط ضعف و تهدید ها   Weaknesses  Threats

امیدواریم که سازمان شما در این موقعیت قرار نگیرد !!!!  زیرا که وضعیت مخاطره آمیزی می باشد و کار مشکلی را پیش رو خواهید داشت تا از این وضعیت خارج شوید.

وجود تهدیدهای بسیار و نقاط ضعف متعدد برای هر سازمانی بسیار آسیب رسان خواهد بود . در این حالت بایستی سعی کنید که حالتی تدافعی به خود گرفته و اهداف این باشد که نقاط ضعف خود را کاهش داده و از تهدیدها پرهیز نمایید . چاره ای نیست جز اینکه برای بقا مبارزه کنید .

از حجم فعالیت های خود بکاهید و از استراتژی های کاهش و یا واگذاری استفاده کنید و اگر انتخابی پیش رو ندارید باید شرکت را واگذار کرده و منحل نمایید .

https://monajemi.ir/?p=6833

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.