اشتباه در سازمان­ها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد ولی اغلب آنها قابل جلوگیری است.

اگر مردم تلاش کنند وقتی مشکلی به وجود می ­آید، آن را بشناسند و علت‌ها را ریشه یابی کنند و برای آن یک اقدام اصلاحی مناسب انجام دهند،

پوکایوکه(Pukayoke)

از بروز مشکلات در مراحل مختلف کار پیشگیری می‌شود و در صورت ایجاد مشکل، در کمترین زمان شناسایی می‌­شود و مثل علف هرز از بین می‌­رود.

استفاده از پوکایوکه ­های ساده در اجزای مکانیکی و دیگر وسایل ایمنی می­تواند بصورت شایسته‌ای از بروز اشتباه و اتفاقات فاجعه بار جلوگیری کند.

پوکایوکه دیدگاهی است که در آن خطاهای بالقوه انسانی و تجهیزاتی شناسایی شده و در صدد از بین بردن آنها می‌باشد.

در این دیدگاه، منشأ عیوب شناسایی و از ریشه حذف می­‌شود.

پوکایوکه یک مفهوم علمی و دانشگاهی نیست بلکه واژه ای است که از دل کارخانه های صنعتی نشأت گرفته و کم کم جای خود را در مجامع علمی، دانشگاهی، نظامی، اجتماعی و آموزشی باز کرده است.

هرچند در بسیاری از مجامع، با توجه به نیاز و لزوم جلوگیری از بروز حوادث، خرابی‌­ها و ضایعات تکنیک‌­هایی را در دستگاه‌­ها و تجهیزات خود اجرا کرده‌­اند ولی رسمی شدن این نام برای این سیستم طول عمر زیادی ندارد.

سیستم­‌های خطاناپذیری که اغلب ابتکارات ساده‌­ای هستند توانسته‌­اند درصد حوادث انسانی، خرابی دستگاه‌­ها، ضایعات منابع و خطاهای انسانی را به شدت کاهش دهند و صرفه ­جویی­‌های کلانی را به ­همراه داشته باشند.

پوکایوکه یکی از اجزای اصلی سیستم کنترل کیفیت صفر(ZQC) است که توسط شینگو مطرح شده است؛ ایده‌­ای که باعث تولید محصول بدون عیب می­‌شود.

یکی از راه‌­های دستیابی به محصول بدون عیب، استفاده از پوکایوکه است.

در این روش از وسایل یا تکنیک‌­هایی استفاده می‌­شود که خطاها را نشان دهد یا از بروز عیب در اولین مرحله کاری، جلوگیری کند.

پوکایوکه روش‌­های ساده ای برای دستیابی به تولید بدون عیب می­‌باشد.

برای دستیابی به این تکنیک ابتدا باید با دیدگاه پوکایوکه آشنا شد و سپس به شناسایی و مطالعه دقیق خطاهای بالقوه انسانی و تجهیزاتی در محیط کار یا زندگی پرداخت. با دسته‌بندی خطاها بهتر می‌توان روی آنها را مطالعه کرد.

 شناسایی خطاها به روش‌­های مختلف امکان­پذیر است.

برخی به ­صورت دیداری قابل تشخیص هستند ولی برخی باید به ­صورت تخصصی‌تر شناسایی شوند.

روش­‌هایی مثل محاسبه ضریب کارایی ،درخت خطاـ شکایت مشتری و … روش­‌هایی هستند که می‌توانند در شناسایی خطاها مورد استفاده قرار گیرند.

https://monajemi.ir/?p=676

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.