اشتباه در سازمان­ها به دلایل مختلفی اتفاق می افتد ولی اغلب آنها قابل جلوگیری است. اگر مردم تلاش کنند وقتی مشکلی به وجود می ­آید، آن را بشناسند و علتها را ریشه یابی کنند و برای آن یک اقدام اصلاحی مناسب انجام دهند،

از بروز مشکلات در مراحل مختلف کار پیشگیری می­شود و در صورت ایجاد مشکل، در کمترین زمان شناسایی می­شود و مثل علف هرز از بین می­رود. استفاده از پوکایوکه ­های ساده در اجزای مکانیکی و دیگر وسایل ایمنی می­تواند بصورت شایسته ای از بروز اشتباه و اتفاقات فاجعه بار جلوگیری کند.

پوکایوکه دیدگاهی است که در آن خطاهای بالقوه انسانی و تجهیزاتی شناسایی شده و در صدد از بین بردن آنها می باشد. در این دیدگاه، منشأ عیوب شناسایی و از ریشه حذف می­شود.

پوکایوکه یک مفهوم علمی و دانشگاهی نیست بلکه واژه ای است که از دل کارخانه های صنعتی نشأت گرفته و کم کم جای خود را در مجامع علمی، دانشگاهی، نظامی، اجتماعی و آموزشی باز کرده است. هرچند در بسیاری از مجامع، با توجه به نیاز و لزوم جلوگیری از بروز حوادث، خرابی­ها و ضایعات تکنیک­هایی را در دستگاه­ها و تجهیزات خود اجرا کرده ­اند ولی رسمی شدن این نام برای این سیستم طول عمر زیادی ندارد. سیستم­های خطاناپذیری که اغلب ابتکارات ساده ­ای هستند توانسته ­اند درصد حوادث انسانی، خرابی دستگاه­ها، ضایعات منابع و خطاهای انسانی را به شدت کاهش دهند و صرفه ­جویی­های کلانی را به ­همراه داشته باشند.

پوکایوکه یکی از اجزای اصلی سیستم کنترل کیفیت صفر(ZQC) است که توسط شینگو مطرح شده است؛ ایده ­ای که باعث تولید محصول بدون عیب می­شود. یکی از راه­های دستیابی به محصول بدون عیب، استفاده از پوکایوکه است. در این روش از وسایل یا تکنیک­هایی استفاده می­شود که خطاها را نشان دهد یا از بروز عیب در اولین مرحله کاری، جلوگیری کند. پوکایوکه روش­های ساده ای برای دستیابی به تولید بدون عیب می­باشد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی

برای دستیابی به این تکنیک ابتدا باید با دیدگاه پوکایوکه آشنا شد و سپس به شناسایی و مطالعه دقیق خطاهای بالقوه انسانی و تجهیزاتی در محیط کار یا زندگی پرداخت. با دسته بندی خطاها بهتر میتوان روی آنها را مطالعه کرد.

 شناسایی خطاها به روش­های مختلف امکان­پذیر است. برخی به ­صورت دیداری قابل تشخیص هستند ولی برخی باید به ­صورت تخصصی تر شناسایی شوند. روش­هایی مثل محاسبه ضریب کارایی ،درخت خطاـ شکایت مشتری و … روش­هایی هستند که می توانند در شناسایی خطاها مورد استفاده قرار گیرند.

https://monajemi.ir/?p=676

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.