Data Loading...

ماسوله خراسان یا روستای کنگ در ۲۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. این روستا در محدوده طرقبه شاندیز قرار دارد و از توابع شهرستان مشهد بشمار می رود  . این روستا ، در یکی از دامنه‌های شمال شرقی ارتفاعات بینالود و در جوار رودخانه کنگ احداث شده و در محور دره رودخانه کنگ قرار دارد. ارتباط این روستا از طریق یک جاده آسفالته در محور مشهد طرقبه نغندر است. کنگ به دلیل وجود کوه‌های مرتفع درختان فراوان و  بادهای خشک از آب و هوای معتدل برخوردار است . میانگین هوای منطقه روزانه ۳  تا  ۴ درجه سانتی‌گراد خنک تر از هوای مشهد است.

کار و پیشه مردم روستا، باغداری، دامداری، کارگری و فرش بافی است. در هر محله تعدادی ریش سفید و یک فرد به عنوان رئیس ریش سفیدان  به نام کدخدا وجود دارد که به حل مسائل مختلف روستا می‌پردازند. طوایف مردم روستای کنگ شامل ۵ طایفه: هشیمون، شفیعون، آبیلون، سیرون و سید تشکیل شده است.

کنگ دارای هزاران پله‌ یا به قول اهالی «زینه» است که دور زدن در بافت تاریخی آن حداقل دو ساعتی زمان نیاز دارد. ضمنا کنگ در لغت به پرنده‌ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و نیز به دژ مستحکم گفته شده است.

گفته می‌شود نخستین گروه مهاجران که به روستای کنگ آمده و هسته اولیه آن را تشکیل داده‌اند طایفه میرون ها که از میرده سیستان که امروزه زابل گفته می‌شود، هستند.

 یکی از رسوم و عقاید ساکنان کنگ روشن کردن شمع در زیر درختی در کنار چشمه است که به روایات اهالی محل دفن امامزاده‌ای است که حاجت مردم را روا می‌دارد و مردم هم نذر و نیاز خو را در پای این درخت انجام می دهند. 

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  دریاچه چشمه سبز گلمکان

هر چند به دلیل کم عرض بودن جاده دسترسی در پایان هفته بازدید کنندگان از این منطقه دچار مشکلاتی می شوند اما توصیه می کنیم در هر فصلی از سال بازدید از این منطقه زیبای گردشگری و تفریحی را از دست ندهید .


https://monajemi.ir/?p=6329

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.