2482اگر روزی کنار ساحل و رو به دریا در حال استراحت بودید و دیدید که یک هواپیما به طرف شما در راه است خبلی نگران نباشید شاید در پشت سر شما یک باند فرودگاه بنا شده و آن هواپیما در حال فرود است .

این مطلب برای پیش مقدمه معرفی یک فرودگاه جالب و در عین حال بسیار خطرناک می باشد که توضیحات آن را در زیر به همراه تصاویر مشاهده خواهید کرد :

فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا در بخش هلندی جزیره سینت مارتین قرار دارد.این فرودگاه دومین فرودگاه شلوغ منطقه کاراییب شرقی می باشد.
اما جالب است بدانید که ، فرودگاه پرنسس جولیانا در سال ۱۹۴۲ به عنوان یک باند نظامی تاسیس شد و در سال بعد به یک فرودگاه غیر نظامی تبدیل گردید . در سال ۱۹۶۴ فرودگاه تغییراتی کرد و از آن جمله می توان به برج مراقبت جدید و ترمینال جدید اشاره کرد.

2437

به دلیل ترافیک بیش از حد فرودگاه در سال ۱۹۹۷ برنامه ای برای فرودگاه در نظر گرفته شد که امکانات موجود ترفیع و سصح کیفیت خدمات در بخش های گوناگون بهتر شود و برای نوساز کردن و پهن تر کردن باند ، افزایش ظرفیت تاکسی وی ها ، ساخت یک اپرون جدید و همچنین به روز رسانی ترمینال قدیمی از دیگر برنامه ها بود که در سال ۲۰۰۱ به پایان رسید.

در سالهای بعد بازهم امکانات فرودگاه افزایش یافت که از آن جمله به برج مراقبت جدید و ایستگاه رادار در سال ۲۰۰۴ و گشایش ترمینال جدید در سال ۲۰۰۶ می توان اشاره کرد .

این فرودگاه به خاطر موقعیت ویژه و باند کوتاه خودش (۷۲۰۰ فوت) بسیار مشهور می باشد چرا که این اندازه برای هواپیماهای سنگین کافی نبوده و به همین دلیل آنها با ارتفاع بسیار کم به جزیره نزدیک می شوند . به طوری که این هواپیماها از فاصله ۱۰ تا ۲۰ متری گردشگران ساحل عبور می کنند .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  روستایViganella

شایان ذکر است بدلیل شرایط اقلیم منطقه و وجود کوه که از یک طرف این جزیره را احاطه کرده است مرحله تیک آف و ترک فرودگاه توسط هواپیما بدلیل نیاز به گردش به موقع هواپیما برای جلوگیری از برخورد به کوه بسیار مشکل تر و سخت تر از مرحله اپروج(پرواز هواپیما قبل از فرود)  هواپیما می باشد که بر فراز آب و دریا انجام می شود.

777

هواپیماهای ورودی مرحله اپروج خود را قبل از رسیدن به باند شماره ۱۰ برفراز ساحل معروف Maho beach  با ارتفاع بسیار کم انجام می دهند.اپروج هیجان انگیز هواپیماها در این فرودگاه سبب شده که این فرودگاه در میان سایر فرودگاههای جهان محل بسیار  مناسبی برای عکاسان هوایی شود و این سبب شده همه روزه عکس و فیلم های بیشمار و زیبایی از این فرودگاه و هواپیما های فعال در فرودگاه در مجلات و سایت های مختلف رویت کرد.

766

با  توجه به شرایط سخت این فرودگاه از لحاظ نشست و برخاست هواپیما تا کنون بجز سانحه سال ۱۹۷۰ (سانحه مربوط یه داکوتا)مشکل بزرگ و مهمی اتفاف نیافتاده است. در زیر لینک مربوط به وقایع مهم و سوانح مربوط یه این فرودگاه آمده است.

ترمینال این فرودگاه دارای ۴ طبقه به مساحت ۲۷۰۰۰ متر مربع می باشد که در آن تسهیلاتی از قبیل ۴۲ گیت ورودی ،۱۱ گیت کنترل گذزنامه برای مسافران ورودی و ۵ گیت مربوط به مسافران خروجی تعبیه شده.علاوه بر این در ترمینال این فرودگاه تعداد ۴۰ باب فروشگاه ،کافی شاپ ،فست فود موجود می باشد.

کنترلر های برج مراقبت برای هدایت و نظارت بر ترافیک پروازی منطقه ۲ رادار در اختیار دارند.اولین رادار ۹۳ کیلومتر و دومی ۴۶۰ کیلومتر را تحت پوشش قرار می دهد. همچنین برج مراقبت فرودگاه NM 4 فضای هوایی اطراف فرودگاه را پوشش می دهد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  روستای گمشده ای که پیدا شد

این فرودگاه از لحاظ ناوبری به سیستم های VOR/DMEو NDB مجهز می باشد.

ساعت کار این فرودگاه همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۹ شب می باشد و از ساعت ۹ شب تا ۷ صبح برای کنترل آلودگیهای صوتی و آسایش مردم آن منطقه طرح ممنوعیت پرواز اعمال می شود(مانند هیترو لندن).

در این فرودگاه ۲۹ شرکت هوایی فعالیت و به مقاصد بی شمار بین المللی و داخلی پرواز انجام می دهند.مهمترین شرکتهای هوایی فعال در این فرودگاه ایر کانادا،ایرفرانس،کی ال ام و … می باشند همچنین در این فرودگاه ۴ شرکت هوایی در زمینه خدمات بار (cargo) به مقاصد داخلی و بین المللی فعالیت می کنند.

65334_941

https://monajemi.ir/?p=5819

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.