Data Loading...

بعضی واژه‌ها و اصطلاحاتی که از زبان برخی از افراد بیان می‌شود هر چند ریشه لاتین دارند اما برگردان  آنها به زبان فارسی می‌تواند بر درک مفاهیم کمک شایانی داشته باشد .

  • اما تکنوکرات چیست ؟

عناصر تشکیل دهنده حکومت دانایان فن را تکنوکرات می‌گویند . تکنوکرات که از واژه «تکنیک» یا فنّ می‌آید به معنی حکومت دانایان فنّ یا «فن‌سالاری» است .

به عبارتی دیگر تکنوکرات به معنای فن سالار، فن‌مدار، کارشناس فنی، کسی که سلطه مدیریتی را اعمال کرده و هوادار تکنوکراسی است اطلاق و تکنوکرات به کسی که ماموریت اداری و مدیریتی خویش را منحصرا بر اساس تئوری‌های اقتصادی انجام داده و به عوامل انسانی توجه کافی ندارند،گفته می‌شود.

با این حساب باید گفت در یک جامعه تکنوکراسی یا فن سالاری ابزار و‌آلات نقش کلیدی را در جهان اندیشه‌های فرهنگی آن جامعه برعهده دارند.

در این جامعه، ابزار و تکنیک در اجتماع و فرهنگ هضم نمی‌شود، بلکه به آن هجوم می‌برد و خود بر آن است که به فرهنگ تبدیل گردد.

در اینجاست که باید سنن و آداب، افسانه‌ها و عقائد. سیاست و مقررات و حتّی مذهب برای بقای خود وارد نزاع شود و دست به مقاومت بزند.

به طور کلّی و خلاصه باید گفت تکنوکرات‌ها کسانی هستند که فنّ و تکنولوژی را برتر از هر چیزی و در برخی اوقات حتّی مذهب می‌دانند و فنّ سالاری را برتر از هر اصولی می‌شمارند و معتقدند صنعت و تکنولوژی بالاتر و مهمتر از هر اصلی است و فنّ سالاران مستحق حکومت هستند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  مدیریت و مدرنیته

https://monajemi.ir/?p=5656

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.