تفاوت سازمانهای امروزی و سازمانها در سالهای نه چندان دور آنجنان هویدا شده است که بدون هیج اطلاعاتی می توان به عمق این شکاف اختلافات پی برد و آن را مشاهده کرد . به عبارتی دیگر در عصر حاضر ، سازمان های قدیمی با ساختار کلاسیک و با رقیب تازه ای به نام  سازمانهای مجازی و دیجیتال روبرو شده اند و مرزهای فیزیکی از بین رفته و تجارت و بازاریابی جهانی، همه کسب و کارهای محلی را در برابر رقبای جهانی قرار داده است.
در این میان می توان از عمده ترین چالش های مدیریت و سازمانها در عصر مجازی و دیجیتال را به شرح زیر نام برد  :

۱- سواد دیجیتال

مدیران در عصر کنونی نیاز به دو نوع سواد تازه دارند ، یعنی علاوه بر تخصص های اساسی به دو دانش زیر (سواد کار با اطلاعات و رایانه) نیازمند هستند :

  • -سواد کار با اطلاعات
  • سواد کار با کامپیوتر(رایانه)

سواد کار با اطلاعات همانا دانش بهره گیری و تجزیه و تحلیل اطلاعات است .  به عبارتی زندگی امروز بیش از هر زمان دیگری به اطلاعات وابسته است مثلا با شنیدن یک عدد شاد و گاه غمگین می‌شویم البته همین عدد می‌تواند یک مدیر را موفق و یا از کار برکنار سازد. اما بدلیل هجوم انبوهی از اطلاعات ، نیاز به ابزار پردازش اطلاعات احساس می شود و این ابزار نیز رایانه ها هستند. منظور ما از رایانه تنها یک سخت افزار تزیینی نیست ، بلکه منظور یک سیستم اطلاعاتی دقیق و منسجم متشکل از سخت افزار و نرم افزار مناسب است. کار با رایانه و بهره گیری از سیستم های اطلاعاتی برای اهداف پردازشی و تجزیه و تحلیل نیز خود نیازمند کسب تجربه و دانش تخصصی مربوط به خود دارد.
ضعف مدیران در این دو نوع سواد اطلاعاتی ( نوع اول و نوع دوم) یکی از چالشهای پیش روی مدیران و دلیل مقاومت آنها در برابر کامپیوتری شدن امور است.  خواه سازمان دولتی و خواه غیردولتی ، خواه سازمان تجاری و خواه فرهنگی باشد ، این نوع چالش ها قابل مشاهده خواهند بود .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  بی‌نظمی در سازمان‌ها و نظریه آشوب

۲- بی ثباتی

مشکل دیگری که مدیریت دیجیتال را محدود و مشکل می کند، بی ثباتی حاصل از شکل گیری فضای دیجیتال است. بدین معنی که با دیجیتال و جهانی شدن رقبا ، شرایط به نحو محسوسی ناپایدار و غیر قابل پیش بینی می شود.
مناقصه ها و مزایده ها ، آگهی های خرید و فروش و انجام معاملات با چنان سرعتی انجام می شوند که گاه سازمان های کند و کم اطلاع از محیط ، بسیاری از رخداد های مهم و حیاتی محیط خود را هرگز متوجه نمی شوند.
در چنین شرایطی مدیران به جای آنکه تلاش خود را مضاعف کنند و سعی کنند تا خود و سازمان متبوعشان در فضای اطلاعاتی مناسب تنفس کنند‍، کناره گیری را پیشه می‌کنند و با پشت کردن به واقعیات ، خود را در یک فضای بسته اطلاعاتی قرار می دهند.

۳ – روابط انسانی

توسعه شبکه جهانی و فناوری اطلاعات جهان را در یک تور نامرئی فرو برده است. امروزه سازمان های زیادی را می‌توان یافت که از نظر جغرافیایی در سرتاسر گیتی پراکنده شده اند ، در حالی که تحت پوشش مدیریت واحدی قرار دارند.
در این میان تهدید روابط انسانی موجود در سازمان ، بسیاری از مدیران را به بازنگری وادار می سازد. کم نیستند سازمان هایی که روابط انسانی و کاری مناسب خود را یک سرمایه با ارزش تلقی می کنند و حاضر نیستند با هجوم رایانه ها آن را با خطر روبرو سازند. این نگرانی اگرچه بجا و منطقی است اما دلیل قانع کننده ای نیست.بازآفرینی روابط انسانی و کاری یکی از وظایف مهم یک مدیر خوب در عصر حاضر است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  عوامل بروز ناهنجاری‌های نظام اداری ایران

۴- سرعت تحولات

مدیران امروز در هر سازمانی که باشند یک مشکل مشترک دارند و آن سرعت تحولات است. دهه جاری نسبت به دهه گــذشته در زمینه سرعت وقوع تحولات ، سرعت انتقال اخبار و رویداد‌ها و زمــان دگرگونی ها تفاوت زیادی دارد.
این دگرگونی های تند و سریع باعث می‌شوند تا زمان منسوخ شدن اطلاعات یا به عبارتی تاریخ مصرف آنها زود فرا رسد. همین مسئله هزینه های اطلاعاتی و عملیاتی همه سازمانها را افزایش داده است. برخورد مدیران با مقوله سرعت تحولات بستگی تام با نوع حرفه آنها دارد ولی عموما سازمانهایی که نتوانند یک سیستم اطلاعاتی مناسب طراحی و پیاده سازی کنند ، دچار مشکلات عدیده عملیاتی خواهند شد.

۵ – تغییر تعاریف

روزگاری ثروت مجموعه ذخیره های طلا بود و تولید به کشاورزی و صنایع دستی مربوط به آن محدود بود اما در پی انقلاب صنعتی و حذف محدودیت های پیشین بر سر راه تولید، ثروت مفهومی تازه یافت و در تولید و ارزش افزوده معنا شد.
بالاخره عصر صنعت جای خود را به عصر جدیدی داد که آن را با نام هایی چون عصر رایانه یا ارتباطات بیان می‌کنند.
امروزه کمپانی بزرگ مایکروسافت نه زمین دارد و نه ماشین آلات بلکه تنها دارایی آن یک ساختمان است و چند صد دستگاه کامپیوتر!! پس نتیجه می گیریم که ثروت واقعی مایکروسافت و یا صدها و هزاران شرکت مشابه آن جایی در جمجمه کارکنان آن قرار دارد.
ما باید به این باور برسیم که امروزه مدیران نیازهای اطلاعاتی انبوه و متنوعی دارند و بدون طراحی یک سیستم اطلاعاتی ، این نیاز برآورده نخواهد شد ، بنا بر این دیجیتال شدن حداقل بخشی از امور اجتناب ناپذیر است.بسیاری از رهبران هوش بالایی دارند، ولی همگی آنان ضرورتا حس کنجکاوی ندارند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  چالش‌های شایسته‌گزینی

مدیرانی که در سطح جهانی فعالیت می کنند کنجکاوی را پیشرانه خود برای درک هرچه بیشتر از جهان می دانند.

شخصیت فردی مدیران مــوفق در عــــصر اطلاعات ویژگی های خاصی همچون کنجکاوی را در خود دارد.

https://monajemi.ir/?p=5204

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.