آلوین تافلر در کتاب “موج سوم” که در سال ۱۹۸۰ نوشته شده است سیر تحول و زندگی بشر، دگر گونی ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، را از موج اول تا موج سوم نگاشته است. او در این کتاب دوره‌های تکمیلی تمدن بشری را به سه دوره یا موج تقسیم نموده است.

تافلر معتقد است که با شروع هر موج، ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان ها، تحت تاثیر هر موج جدید تغییر می‌کند. هر موج دارای یک سمبل خاص است که زندگی انسان‌ها و نوع حکومت و خانواده ،محیط کار، شیوه تولید، شیوه انتقال اطلاعات، محیط‌زیست و آموزش و غیره را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

  • موج اول ( عصر کشاورزی) :

قبل از موج اول بسیاری از افراد در گروه‌های کوچک و اغلب مهاجر زندگی گذران زندگی داشتند و از راه جمع‌آوری آذوقه، ماهی‌گیری، شکار و گله‌داری روزگار خود را سپری می‌کردند. انرژی جوامع اول از انرژی طبیعی ، یعنی همان نیروهای عضلانی انسان و حیوانات و خورشید آب و باد نشات می‌گرفت. آنها درختان جنگل را برای ایجاد گرما و یا طبخ غذا قطع می‌کردند. آسیاب‌های بادی در مزارع نوا سر می‌دادند و حیوانات گاو آهن‌ها را می‌کشیدند و بنابراین همه جوامع از منابع انرژی که احیا شدنی بود بهره می‌بردند.

منابع تامین انرژی موج اول

تخمین زده شده که اروپا تا قبل از انقلاب فرانسه انرژی مورد نیاز خود را از حدود ۱۴ میلیون راس اسب و ۲۴ میلیون راس گاو تامین می‌کرد و بدین ترتیب تمامی انرژی‌های دوران موج اول احیا شدنی بودند. طبیعت قادر بود جنگل و مراتع را ترمیم کند، رودها پر آب شوند و همچنین حیوانات و انسان‌ها که بردگان انرژی محسوب می‌شدند قابل احیا بودند. در دوران کشاورزی زندگی مردم در خانواده‌های بزرگ و چند نسلی سپری می‌شد، و تمامی اقوام معمولاً زیر یک سقف در کنار هم زندگی می کردند. به عنوان یک واحد تولیدی اقتصادی با هم کار می کردند.

نوع ارتباطات در موج اول

نوع ارتباط در موج اول رو در رو  بود اما برای ارسال پیام از مکانی به مکان دیگر به نظام هایی نیاز بود. گفته اند ایرانیان قدیم برج ها یا پست های خبری داشتند که مردانی با صدای قوی و رسا بر بالای آنها گمارده می شدند، تا پیام ها را از طریق فریاد زدن از برجی به برجی دیگر انتقال دهد، رومیان نیز، سرویس‌های پیام رسانی گسترده ای به نام “کورسوس پابلیکوس”  در اختیار داشتند.

  • موج دوم( عصر صنعتی) :
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  تئوری هرج و مرج

با پدیدار شدن نشانه های صنعت، انقلاب صنعتی ظاهر شد و موج دوم را به راه انداخت نظام صنعتی چیزی بیش از دودکش ها و خط تولید کارخانه ها و تولید انبوه بود یک نظام اجتماعی غنی و چند وجهی را تشکیل داد که بر تمام جنبه‌های زندگی تاثیر گذاشت و همه خصایص گذشته یعنی همان موج اول را مورد حمله قرار داد.

انقلاب موج دوم

موج دوم نظامی را به راه انداخت که تراکتور را به مزرعه و ماشین تحریر را به اداره و یخچال را به آشپزخانه برد روزنامه های روزانه، سینما، مترو و هواپیما را به وجود آورد. نمای خارجی ساختمان ها، صندلی های بارسلونی، تحصن کارگران، قرص های ویتامین و طول عمر دراز را به ارمغان آورد.

نتیجه موج دوم

موج دوم سبب شد که همه این چیزها به همدیگر ربط داده شوند و مانند قطعات یک ماشین روی همدیگر سوار شوند تا نظام اجتماعی قدرتمندتر و به هم پیوسته‌تر و جامع‌تر را که بشر تا آن زمان شناخته بود به نام تمدن موج دوم خلق نماید همانگونه که موج دوم سراسر جوامع مختلف را در می نوردید جنگی خونین و طولانی میان مدافعان گذشته کشاورزی و سربازان آینده صنعتی  در جریان بود. نیروهای موج اول و موج دوم رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و آنچه را که بر سر راه آنها بود را کنار زدند و غالبا مردم  بدوی را که در مسیر خود می‌افتند از میان بر می‌داشتند.

منبع تامین انرژی موج دوم

انرژی موج دوم از زغال، گاز و نفت یعنی از سوخت فسیلی بود و جایگزین این انرژی‌ها از آنجا آغاز شد که اولین موتور قابل استفاده توسط توماس ساوری در سال ۱۶۹۷ و توماس نیو کامن در سال ۱۷۱۲ ساخته شد که برای تخلیه آب معادن و بالا بردن آب برای چرخاندن چرخ‌های آبی استفاده می شد .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  یک سوم خلبانان هنگام پرواز می خوابند

این موتورها خیلی کند و غیر کارآمد بودند، اما راه گسترش دانش جدید را گشودند. بر این اساس برای اولین بار تمدنی ظاهر شده بود که بیشتر از سرمایه می‌خورد تا از پول خود بهره ببرد!! . یعنی با استفاده از ذخایر زیرزمینی و استخراج آن از اعماق زمین نوعی کمک پنهانی یا همان یارانه برای رونق تمدن صنعتی فراهم می‌کرد تا رشد اقتصادی را افزایش دهد. از آن روز تاکنون از هر کجا که موج دوم عبور کرده کشورها با این تصور که می‌تواند از سوخت فسیلی تا ابد استفاده کنند ساخت ساختارهای عظیم سر به فلک کشیده فنی و اقتصادی مبادرت کردند.

تقسیم وظایف در موج دوم

با نیاز به کارگران برای کار در کارخانه وظایف اصلی خانواده به نهادهای تخصصی دیگر واگذار شد تعلیم و تربیت کودک را  مدارس برعهده گرفت و  مراقبت از سالخوردگان به خانه‌های سالمندان یا مراکز رفاهی دیگر سپرده شد . بنابراین ساخت خانواده به تدریج و طی تجربه دردناکی شروع به تغییر کرد و به جای خانواده گسترده خانواده هسته‌ای متشکل از پدر و مادر و فرزند بدون خویشاوندی دست و پاگیر، الگوی نوین استاندارد و مورد قبول همه جوامع صنعتی اعم از سرمایه‌داری و سوسیالیستی گردید.

موج سوم( عصر الکترونیک):

موج سوم که مقارن با عصر ما است مهمترین دوره مورد نظر تافلر است. نسل موج سوم دیگر انگاره‌ها و باورهای نسل‌های قبلی مورد قبول نبود . در موج سوم که سپهر دانایی مطرح است کسی در رأس قرار دارد که نسبت به دیگران از دانش بیشتری برخوردار است به طوری که صاحب کارخانه‌‌ها یا هر فرد ثروتمند دیگر و حتی رئیس یک جامعه بر مبنای نقش آن عمل می‌کند که از علم و اطلاعات بیشتری نسبت به خودش برخوردار است و در اینجا قدرت اصلی دیگر در دست فرد ثروتمند یا رئیس جامعه نیست بلکه در دستان فرد عامل قرار دارد.

مفهوم موج سوم

موج‌ سوم بر این مفهوم بنا شده است که تاریخ بشر دو انقلاب را پشت سر گذاشته است که انقلاب کشاورزی و انقلاب صنعتی بوده و جوامع در آستانه سومین موج یعنی انقلاب الکترونیکی قرار گرفته‌اند. همانگونه که انقلاب صنعتی باعث ویرانی ساختارهای نظام کشاورزی شد انقلاب الکترونیکی هم ساختارهای نظام صنعتی را متلاشی کرده و بحران‌های کنونی جهان نیز ناشی از این انتقال پرتنش است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  مُدواژه‌های سازمانی

جایگاه الکترونیک

امروز سیستم‌های الکترونیکی و کامپیوتری به ویژه سیستم‌های هوشمند و  خبره، بخش مهمی از ستون فقرات موج سوم به شمار می‌رود و در تلاش است تا به سمتی حرکت کند که هر خانه‌ای صاحب یک کامپیوتر شود و این امر به اندازه داشتن دستشویی در خانه متداول شده است و چنین کامپیوترهایی که بانک‌ها، مغازه‌ها و ادارات دولتی خانه‌ها محل کار وصل هستند نه تنها تجارت را از تولید تا خرده فروشی بلکه ماهیت کار و همچنین ساختار خانواده را از نو تشکیل خواهد داد. بحران انرژی پیشرفت به سوی صنایع موج سوم را تسریع کرده تا آنجا که بسیاری از این صنایع ما را به سوی فراگردها و محصولاتی رهنمون نموده‌اند که به انرژی بسیار کمی نیاز دارد و امروز به جای استفاده از تلفن‌های ایستا به وسیله پیشرفت‌های الکترونیک یا الیافی که به نازکی مو ناقل نور هستند این ارتباطات صورت گرفته است.

نتیجه موج سوم

در نهایت باید گفت که موج سوم عصر دانش و اطلاعات است که با حضور رایانه معرفی شده و به سرعت در حال گسترش و توسعه بوده و پیش می‌رود و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است و کامپیوتر و اینترنت مشخص‌ترین نماد این عصر بشمار می‌رود و هدف از به وجود آمدن این اثر رفع نیاز اطلاعاتی بشر بوده که با شبکه اینترنت جهانی این نیاز تا حدودی برطرف شده است.

سخن آخر :

در عصر حاضر موج جدیدی به نام سیستم های هوشمند و خبره ( هوش مصنوعی ) پا به عرصه زندگی جوامع گذاشته که به سرعت در حال گسترش بوده و به صورت بنیادی ساختارها و زیربنای گذشته و موجود در جهان را تغییر خواهد داد به طوری که موجی جدید از تغییرات فناورانه را پدید آورده است که با ورود آن به شرکت‌ها، تاثیرات شگرفی در آینده نزدیک بر نیرو و بازار کار خواهد گذاشت که در نوشتارهای بعدی به آن اشاره خواهد شد.

https://monajemi.ir/?p=48367

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.