اگر شما نیز با مفهوم دقیق اصطلاحات CBU ، SKD و CKD آشنا نیستید، در ادامه با ما همراه باشید.

  • CBU ( Completely Built Unit) : 

به‌ معنی واحد کاملاً ساخته شده است. همان‌طور که از معنای این عبارت مشخص است، در روش CBU یک خودرو به ‌صورت کامل در کشور مبدأ ساخته و سپس به کشور مقصد صادر می‌شود. خودرویی که با این روش وارد یک کشور می‌شود، برای استفاده آماده است و احتیاج به طی‌کردن هیچ فرایندی برای تکمیل تولید ندارد. تنها شاید لازم باشد موارد خیلی جزئی مثل فعال‌کردن برخی آپشن‌ها در کشور مقصد و توسط شرکت واردکننده انجام شود.

مثلا واردات خودرو به روش CBU، برای زمانی مناسب است که به دلایلی مانند بازار فروش محدود یا حتی تحریم، احداث خط تولید در کشور مقصد غیرممکن یا فاقد صرفه اقتصادی باشد. خودروهایی که به این روش وارد می‌شوند، به‌دلیل تولید در سایت‌های اصلی شرکت مادر، بالاترین کیفیت و استانداردها را دارند؛ اما از طرف دیگر، وضع تعرفه‌های نسبتاً بالا برای واردات CBU از سوی دولت‌ها، باعث می‌شود تا خودروهای مذکور قیمت گران‌تری در مقایسه با هم‌قطاران مونتاژی خود داشته باشند.

اکنون که با مفهوم اصطلاح CBU آشنا شدیم، لازم است یادآوری کنیم که این اصطلاح صرفاً در حوزه واردات خودرو معنی پیدا می‌کند و عبارت «تولید خودرو به‌روش CBU»، کاملاً اشتباه و فاقد معنی است. تمامی خودروهایی که در بازار کشور ما عنوان خودروی وارداتی را دارند و با مدل سال میلادی شناخته می‌شوند، به‌ صورت CBU وارد ایران شده‌اند که به‌ عنوان مثال، می‌توانیم به مدل‌های مختلف تویوتا، پورشه، آلفارومئو و… اشاره کنیم.

  • SKD ( Semi Knocked-Down) : 
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  آداب ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ گرگ ها

به‌معنی قطعات نیمه‌‌منفصل می‌آید. در روش SKD ، واردات یک خودرو به‌ صورت پکیج‌های مختلفی از قطعات صورت می‌گیرد و باید فرآیند مونتاژ نهایی این پکیچ‌های قطعات، در خط مونتاژ واقع در کشور مقصد انجام شود.

منظور از پکیج قطعات، این است که اجزای اصلی تشکیل‌دهنده یک خودرو مثل پیشرانه، گیربکس، بدنه و داشبورد، قبلاً در کشور مبدأ تولید شده‌اند و تنها لازم است که این اجزا در فرآیند مونتاژ SKD کنار هم قرار بگیرند تا خودرو کامل شود. جالب است بدانید که در برخی از موارد، فرآیند رنگ بدنه خودروهای مونتاژ SKD نیز در خط تولید اصلی شرکت مادر انجام می‌شود.

هنگامی که خودروساز مادر به‌دلایلی مثل تیراژ پایین محصول، محدودیت‌های کشور مونتاژکننده و عدم صرفه اقتصادی تمایلی به انتقال تکنولوژی، تجهیز خط تولید و حتی آموزش پرسنل شرکت مونتاژکننده ندارد، از تولید خودرو به روش SKD استفاده می‌کند تا بتواند محصول خود را با حداقل تجهیزات و نیروی انسانی ممکن تولید کند. اکثر دولت‌ها نیز برای واردات قطعات نیمه‌منفصل SKD، تعرفه پایین‌تری را در مقایسه با واردات خودرو به‌ صورت CBU در نظر می‌گیرند تا به‌ نوعی انگیزه لازم را در خودروسازان برای احداث خط مونتاژ و ایجاد اشتغال در کشور دیگر به‌ وجود آورند.

در مجموع، مونتاژ خودرو به صورت SKD باعث ایجاد اشتغال در کشور مقصد می‌شود. ضمن این‌ که خودروهای مونتاژ شده به روش مذکور، علی‌رغم قیمت خودرو پایین‌تر، کیفیت تقریباً یکسانی با نمونه‌های مشابه وارداتی CBU دارند. اما در مقابل، این روش تکنولوژی چندانی را به کشور مقصد انتقال نمی‌دهد و با حداقل استفاده از قطعات داخلی، ارزش افزوده پایدار و قابل‌ توجهی را ایجاد نمی‌کند. از جمله خودروهایی که به‌ روش SKD در کشور ما مونتاژ شده‌اند، می‌توانیم به هیوندای i10 و مرسدس بنز E کلاس نسل سوم (W211) اشاره کنیم.

  • CKD( Completely Knocked Down) : 
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  رجال سیاسی ایرانی مدفون در کربلا

به‌ معنی قطعات کاملاً منفصل است. در روش سی کی دی، یک خودرو به‌ صورت کاملاً قطعه‌قطعه‌ شده و در اجزای ریز وارد یک کشور می‌شود و لازم است تا فرآیند مونتاژ آن به‌ صورت کامل در کشور مقصد انجام شود. در روش CKD، اجزای اصلی تشکیل‌ دهنده خودرو نیز قبل از قرارگرفتن کنار یکدیگر، نیازمند طی‌کردن فرآیند مونتاژ هستند. به‌عنوان مثال، بایستی ابتدا اجزای مختلف پیشرانه در محل مخصوص خود قرار بگیرند تا یک پیشرانه کامل تشکیل و برای نصب در خودرو آماده شود.

تولید خودرو به‌ روش CKD، در اغلب اوقات نیازمند انتقال تکنولوژی و آموزش نیروهای خط تولید است و تنها برای خودروهای با تیراژ تولید نسبتاً بالا، صرفه اقتصادی دارد. در روش مذکور، می‌توان بنا به توافق شرکت مادر و شرکت مونتاژکننده، کار ساخت بخشی از قطعات خودرو را به قطعه‌سازان کشور مقصد محول کرد و از این طریق، ارزش افزوده و اشتغال بیش‌تری را ایجاد کرد. به همین دلیل است که تعرفه واردات قطعات CKD در اکثر کشورها، پایین‌تر از تعرفه قطعات SKD و خودروهای CBU تعیین می‌شود تا خودروسازان برای سرمایه‌گذاری و احداث خط تولید، انگیزه لازم را داشته باشند.

خودروهای تولید شده به‌روش CKD، قیمت مقرون‌ به‌ صرفه‌تری نسبت به نمونه‌های وارداتی CBU و تولیدی SKD دارند. در ضمن، این روش به‌گونه‌ای پایه انتقال تکنولوژی، مهندسی معکوس و در نهایت، تبدیل یک مونتاژکننده به یک خودروساز واقعی محسوب می‌شود. اما در مقابل، تولید خودرو به‌روش CKD  ممکن است اندکی افت کیفیت را نسبت به نسخه‌های تولیدشده در کارخانه اصلی شرکت مادر به‌همراه داشته باشد. اکثر خودروهای مونتاژ شده در کارخانه‌های کشور ما، با روش CKD تولید شده‌اند که برای مثال می‌توان به رنو تندر۹۰، رنو ساندرو، نسخه‌های اولیه پژو ۲۰۶ و انواع خودروهای چینی اشاره کرد.

  • نتیجه‌گیری :
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  دانستنی هایی در باره یارانه

در پایان بررسی مفاهیم CBU ، SKD و CKD بهتر است مفهوم این سه عبارت را خیلی مختصر توضیح دهیم و آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. CBU به‌معنی واردات خودروی کامل است و درواقع، آن‌چه که ما به‌عنوان خودروی وارداتی می‌شناسیم، در حوزه CBU تعریف می‌شود. SKD به واردات خودرو در پکیج‌های قطعات گفته می‌شود؛ یعنی اجزایی مثل پیشرانه، بدنه و داشبورد به‌صورت جداگانه وارد می‌شوند و در داخل کشور کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. عبارت CKD نیز زمانی استفاده می‌شود که خودرو در قطعات ریز وارد کشور شده و سپس مونتاژ می‌شود. به‌عنوان مثال، باید ابتدا اجزای تشکیل‌دهنده پیشرانه کنار یکدیگر قرار بگیرند تا یک پیشرانه کامل ساخته شود و در مرحله بعد، این پیشرانه روی بدنه نصب شود.

در مقام مقایسه نیز، می‌توانیم بگوییم که روش CBU، باکیفیت‌ترین خودروها را البته با قیمتی گران در اختیار خریداران قرار می‌دهد. ضمن این‌که کم‌ترین ارزش افزوده و اشتغال را در داخل کشور ایجاد می‌کند. نقطه مقابل، روش CKD است که اگرچه ممکن کیفیت محصول نهایی در آن اندکی افت کند، اما قیمت مقرون‌ به‌ صرفه و ارزش افزوده بالاتری را به‌وجود می‌آورد. روش SKD نیز از هر نظر، مابین دو روش مذکور قرار می‌گیرد.

https://monajemi.ir/?p=47871

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.