Data Loading...

فیتنس چلنج (Fitness Challenge) به معنی چالش بدنسازی می‌باشد و ورزشکاران می‌توانند با تمرینات و حرکات مختلف ، خود را به چالش سوق دهند و چندین حرکت را شامل می‌شود که زمان به پایان رسیدن این حرکات بسیار حائز اهمیت بوده و تعیین کننده برنده مسابقه می‌باشد.

چلنج به تنهایی به چالش کشیدن و به مبارزه طلبیدن معنا می‌شود اما ترکیب آن با کلمه یا ورزش فیتنس به چالش کشیدن ورزشکاران در ورزش فیتنس می‌باشد.

به عبارتی دیگر ورزشکاران رشته پرورش اندام یا بدنسازی در این ورزش خود را به چالش می‌کشند و این ورزش از چندین آیتم حرکت بدنسازی را که به صورت متوالی توسط داوران طراحی می‌شود را شامل می‌شود که آن حرکات می‌تواند پرش روی جعبه، حرکت پارالل، حرکت لانچ راه‌رفتنی، حرکت سیت‌آپ با وزنه و حرکت برپی با دمبل و چنین مواردی باشد که اگر هر کدام از شرکت‌کنندگان کمترین زمان را برای انجام این موارد داشته باشد پیروز میدان خواهد بود.

رشته فیتنس چلنج رشته جدیدی است که فدراسیون جهانی بدنسازی در سال ۲۰۲۱ بنا کرده و برخلاف دیگر مسابقات، چالش تناسب‌اندام و نمایش بدن یا همان فیگور گرفتن را ندارد. به نحوی که ورزشکاران می‌توانند از لباس‌های ورزشی یا هر ترکیبی به صلاحدید خود استفاده کنند.

فیتنس چلنج دو مزایای خیلی مهم دارد که به ورزشکاران انگیزه می‌دهد تا تمرینات خود را به منظور موفقیت تا حد قابل توجهی افزایش دهند تا منجر به موفقیت و پیروزی شود که برای باشگاهی که تمرین انجام می‌شود نیز ارزش بالایی خواهد داشت، مورد بعدی این است که به واسطه تمرین و تکرار ورزشکاران به صورت سه یا ۴ جلسه در ماه در باشگاه حضور خواهند داشت.

اعضای باشگاه علاوه بر اینکه می‌توانند با بدنسازی اندام زیبایی داشته باشند می‌توانند اهداف دیگری را دنبال نموده و با ذهنی قوی برنامه تمرینی مناسب خود را برای مسابقات فیتنس چلنج آماه نمایند.

لازم به توضیخ است که مسابقات فیتنس چلنج اولین بار به صورت دو قسمت طلایی و نقره‌ای برگزار شد که تفاوت این دو در ایستگاه‌های آن می‌باشد. مثلا در سبک طلایی حرکت اول، بارفیکس ایستاده است در حالی که در نقره‌ای حرکت اول بارفیکس خوابیده است و …

این ورزش بهترین راه برای تعیین یک هدف واقع بینانه و در عین حال چالش برانگیز برای ورزشکاران و اعضای باشگاه محسوب می‌گردد که ورزشکاران به هر طریقی که تمایل داشته باشند با شرکت در مسابقات خود را به چالش بکشند و سطح توانایی و قدرت خود را مورد آزمون قرار دهند .

  • زمان اجرای مسابقه چالش بدنسازی

زمان کلی این مسابقه ۲۴ دقیقه برای ۶ ورزشکار می‌باشد (۲ دقیقه جهت اجرای حرکت و ۲ دقیقه برای تغییر ایستگاه و استراحت)، رقابت اصلی ورزشکاران برای حداکثر تکرار در هر مرحله بوده که این تکرارها در برگه مربوط به هر ورزشکار ثبت می‌شود.

اما در مسابقات انفرادی، امتیازدهی شرکت‌کنندگان بر اساس تعداد مجموع تکرارها در ۶ مرحله انجام می‌شود و ورزشکاران می‌بایست همیشه از نکات فنی داوران پیروی نموده و هر گونه تکرار را که داور، معتبر می‌داند پذیرا باشند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  سردار ملی

ورزشکار باید به شروع هر تمرین احترام بگذارد و آنها را در عرض ۲ دقیقه، به اتمام برساند. می‌توان تکرارهای حرکت را متوقف کرد اما فراتر از این زمان، نباید انجام شود . ورزشکار در انتهای دو دقیقه، به ایستگاه بعدی ملحق می‌شود و زمانی که تمرینات بعدی، توسط داور اصلی که زمان سنج در اختیار دارد، اعلام شود، تمرینات شروع می‌گردد. در پایان ۶ ایستگاه، ورزشکار، برگه کنترل را با تکرارهای انجام شده در هر ایستگاه، برای امضا و ثبت رکورد به داور اصلی تحویل می‌دهد و در پایان ۶ ایستگاه، ورزشکار محل مسابقه را ترک می کند.

  • دسته بندی چالش فیتنس بر اساس سن و جنسیت

چالش فیتنس مردان: ورزشکاران بین ۲۴ تا ۴۰ سال

چالش فیتنس بانوان: ورزشکاران بین ۲۴ تا ۳۵ سال

چالش فیتنس جوانان: ورزشکاران زیر ۲۳ سال

چالش فیتنس مردان بالای ۴۰ سال

چالش فیتنس زنان بالای ۳۵ سال

  • آیتم های فیتنس چلنج – رقابت در سطح طلایی

۱- بارفیکس دست برعکس (چانه از میله بارفیکس عبور می‌کند)

۲- جامپ باکس (اسکوات پرشی روی جعبه ۲۰ الی ۲۴ اینچ برای خانم ها و آقایان می‌باشد.

۳- آیتم Dips (دیپ بار) پا به جلو

۴- آیتم Lunges (با هالتر، راه رفتن)

وزن هالتر برای خانم ها: ۳۰ کیلوگرم

وزن هالتر برای آقایان: ۵۰ کیلوگرم

۵- آیتم V_UPS (با صفحه هالتر یا پلیت ۱۰ کیلوگرمی)

۶-آیتم Devil Press (برپی با دمبل در دو طرف دست)

وزن دمبل برای بانوان یک کیلوگرم

وزن دمبل برای آقایان یک و نیم کیلوگرم

  • آیتم های فیتنس چلنج – مسابقات در سطح نقره ایی
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  شانه های پدر

۱- آیتم Push Up ( شنا روی زمین در حالی که پاها)

 مچ یا ساق روی نیمکت یا جعبه قرار می گیرند. بدن کاملا صاف خواهد بود. تکان دادن و ضربه زدن مجاز نیست.

۲- اسکوات جفرسون: هالتر را در دست گرفته میله ی هالتر بین دو پا و فرد وسط میله قرار می گیرد.

وزن هالتر برای زنان: ۴۰ کیلوگرم

وزن هالتر برای مردان: ۶۰ کیلوگرم

۳-آیتم Dips (روی نیمکت) (پا به جلو)

۴- آیتم Lunge (بدون راه رفتن، با دمبل)

وزن دمبل برای زنان: ۱۰ کیلوگرم

وزن دمبل برای آقایان: ۱۵ کیلوگرم

۵-  حرکت Sit Ups (وزنه روی سینه)

وزن صفحه یا پلیت: ۱۰ کیلوگرم برای همه ی شرکت کنندگان

۶- حرکت آسیاب بادی با کتل بل

(برگرفته شده از سایت فیتنس ساز)

https://monajemi.ir/?p=46432

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.