هوش مصنوعی (Artificial intelligence)  با حرف اختصاری AI  در حال متحول کردن کسب و کارها است , امروزه فناوری اطلاعات (IT) فقط مربوط به اتوماسیون فرایندها و کدبندی منطق کسب و کارها نمی‌باشد.

در این میان صحبت از استخراج بینش از داده‌ها است و میزان سرعت استخراج بینش و دانش از داده‌ها به عنوان یک مزیت رقابتی و ارزش برای سازمان‌ها به حساب می‌آید.

بر اساس گزارش موسسه گارتنر، تا سال ۲۰۲۰ هوش مصنوعی جز ۵ موردی بود که بیش از ۳۰ درصد CIO ها (مدیران ارشد فناوری اطلاعات) روی آن سرمایه‌گذاری کردند و تعداد زیادی از شرکت‌ها هنوز در ابتدای مسیر علم داده هستند و تلاش می‌کنند که به بهترین نحو از هوش مصنوعی در کسب و کار خود استفاده نمایند.

هوش مصنوعی (AI) به ماشین‌ها کمک می‌کند که از تجربیات خود بیاموزند، خود را با ورودی‌های جدید تطبیق داده و وظایفی مشابه رفتار انسان‌ها انجام دهند.

AI با توجه به ترکیب مقدار زیادی از داده‌ها، پردازش سریع و الگوریتم‌های هوشمند کار می‌کند و به نرم افزارها کمک می‌کند که با شناخت الگوهای داده‌ها، به صورت اتوماتیک آموزش ببینند که امروزه اشکال مختلفی از کاربردهای آن عبارتند از : دستیارهای دیجیتالی (مانند Siri و Cortana و …)، چتبات‌ها (Chat bots ) و ربات‌ها.

زیر شاخه‌های AI  شامل موارد زیر می باشد:

یادگیری ماشین (Machine Learning-ML) از شبکه‌‌های عصبی و تحلیل‌های آماری استفاده می‌کند تا بینش پنهان در داده‌ها را کشف کند. این امر بدون نیاز به برنامه نویسی انجام می‌شود. یادگیری ماشین باعث می‌شود که ساخت مدل‌های تحلیلی به صورت خودکار انجام شوند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  هوش مصنوعی و سیستم خبره

پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing – NLP) توانایی کامپیوتر در تحلیل، درک و استفاده از زبان انسا‌ن‌ها و صحبت کردن می‌باشد.

یادگیری عمیق (Deep Learning – DL) یکی از انواع یادگیری ماشین است که شامل توانایی ماشین‌ها در توسعه قابلیت‌های خود آموزی از داده‌های حجیم می‌شود. این کار با استفاده از شبکه‌های عصبی بزرگ و با لایه‌های پردازشی انجام می‌شود. از جمله کاربردهای آن می‌توان به تشخیص تصویر و مکالمات اشاره نمود.

مهم‌ترین رسالت هوش مصنوعی، درک بینش پنهان شده در داده‌ها است و همانطور که می‌دانید حجم زیادی از داده‌ها ساختارنیافته (Unstructured Data)هستند که عموما در قالب گزارشات، اسناد کسب و کارها، ویدیوها، تصاویر، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و یا حتی ایمیل‌ها وجود دارند که برای کاربرد و استفاده از آنها در آینده نیاز به سازماندهی خواهند داشت . AI الگوهایی را کشف می‌کند که متخصصین آموزش دیده نیز قادر به کشف آن‌ها نیستند.

بر این اساس تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توانند کارهای مهم، دستی و هزینه‌بر را به صورت خودکار انجام دهند و بنابراین افراد می‌توانند تمرکز بیشتری بر کارهای مهم‌تر داشته باشند.

AI برای دریافت بینش از داده‌ها، کمک به تصمیم‌گیری و بهبود خروجی کسب و کارها استفاده می‌نماید. مطابق گزارشی از PwC ،اکثر تصمیم‌گیرندگان (حدودا ۷۲٪) در کسب و کارها باور دارند که هوش مصنوعی یک مزیت رقابتی برای آن‌ها فراهم می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی باعث می‌شود که سازمان‌های آینده‌نگر، ارزش کسب و کار خود را بالاتر برده و مطابق شرایط جدید، فرایندها و مدل‌های کسب و کار خود را تغییر دهند.

بخشی از اهداف استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها عبارتد از  : 

  • بالارفتن مزایای رقابتی و کارایی
  • تعاملات پیشرفته و خودکار با مشتریان، شرکا و کارمندان
  • افزایش بهره‌وری با توجه به اتوماسیون فرایندها
  • هوشمندسازی ماشین‌ها، وسایل نقلیه و ساختارها
  • بهبود ارتباط با مشتری و درنتیجه افزایش تقاضای مشتریان
  • بهبود تحلیل‌های بلادرنگ (Real Time) ویدیوها و صداها
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  آشنایی با وب کنفرانس Adobe Connect

کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی :

شناسایی صحبت‌ها و تصاویر، تشخیص‌های پزشکی، ماشین‌های خودران و سلامت فردی از جمله کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند. علاوه بر این موارد، به کاربردهای آن در صنایع نیز می‌توان اشاره کرد:

  • کشف تقلب (Fraud Detection):توانایی مقایسه میلیون‌ها تراکنش و متمایز کردن تراکنش‌های قانونی و غیر قانونی
  • امنیت داده‌ها ( Data Security):شناسایی الگوهایی که با توجه به آن داده‌ها در فضای ابری قابل دسترس هستند. گزارش موارد غیرعادی که موجب به خطر افتادن امنیت می‌شود.
  • بازاریابی (Marketing):افزایش احتمال کیلک کردن کاربران بر روی تبلغیغات برنامه‌ریزی شده و بهینه‌سازی نحوه نمایش تبلیغات
  • پیشنهادات (Recommendations):توانایی تشخیص اینکه شما چه چیزی را میخواهید بخرید یا نگاه کنید؟ این کار با توجه به تحلیل میلیون‌ها کاربر انجام می‌شود.
  • جست و جوی آنلاین (Online Search): گوگل و رقبای آن به صورت مداوم موتورهای جست و جوی خود را بهبود می‌دهند و در پی این هستند که در هر جست و جو ، با توجه به عبارت وارد شده، نتایج بهتر و دقیق‌تری حاصل شود.
  • کاوش در زبان (Language Mining):پردازش زبان برای آژانس‌هایی که به مشتریان سرویس می‌دهند کاربرد دارد. همچنین برای افزایش سرعت رسیدن اطلاعات مورد نیاز به مشتری نیز استفاده می‌شود.

خلاصه کلام :

تاثیرات هوش مصنوعی تا سالهای نه چندان دور و در آینده بسیار نزدیک پررنگ‌تر و شگفت انگیزتر خواهد شد چرا که همه صنایع در تلاش هستند که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در فرایندهای کلیدی و مدل‌های کسب و کار خود بهره بگیرندو در این مسیر، ابتکار، پیاده‌سازی و مدیریت، گلوگاه هر کسب و کار بشمار می رود و بر همین اساس برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  اداره الکترونیکی شهرها

پروژه‌های ابتدایی هوش مصنوعی ممکن است با تاخیر مواجه شوند اما تاخیر اهمیتی ندارد چرا که  ریسک و خطرپذیری ناشی از عدم استفاده از AI، بسیار بالا خواهد بود .

https://monajemi.ir/?p=45667

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.