اگر می‌خواهید اطلاعات جدید، کامل و مفیدی را درباره زندگی در پرتغال به دست آورید، این مقاله را از دست ندهید. پس از خواندن این مطلب تا انتهای آن، کاملاً با شرایط و هزینه های زندگی در پرتغال و شرایط کار و زندگی در شهرهای مهم پرتغال آشنا خواهید شد.

در بخش اول این مقاله با مردم و فرهنگ پرتغال بیشتر آشنا خواهید شد. در بخش دوم، شرایط زندگی در پرتغال را مورد بررسی قرار می‌دهیم و از شرایط کار در پرتغال، هزینه‌های زندگی (متوسط درآمد، اجاره، حمل و نقل و…)، قوانین کلی آن کشور، ارزیابی شهرهای مناسب و سایر اطلاعات مفید زندگی، آگاهی کسب می‌کنید. بخش سوم مقاله نیز به بیان معایب و مشکلات زندگی در پرتغال خواهیم پرداخت و شما را از موارد مشکل ساز احتمالی آگاه می‌کنیم.

بخش اول: با کشور پرتغال بیشتر آشنا شویم

پرتغال یکی از قدیمی ترین کشورهای اروپاست. تاریخ آن ترکیبی از داستان قبایل ایبری، مردم سلتیک، امپراتوری روم، پادشاهی های آلمانی، تهاجمات مسلمانان و متعاقب آن Reconquista مسیحی، و در نهایت، اکتشاف جهان است. تاریخچه کشور پرتغال از اعصار بسیار پیش آغاز می شود، زمانی که قبایل به اصطلاح ایبری در قلمرو پرتغال امروزی ساکن بودند. سپس، در آغاز هزاره اول پیش از میلاد، قبایل سلتی به ایبریان محلی حمله کردند و با آنها ازدواج کردند و چیزی را ایجاد کردند که امروزه به نام سلتیبری ها شناخته می شود. لوزیتانی ها که از عصر آهن در منطقه داخلی پرتغال ساکن بودند، اجداد ملت پرتغال به حساب می آیند. رومیان این قبیله را دشمن شایسته ای می دانستند، به طوری که استان کل قلمرو پرتغال امروزی (جنوب رودخانه دورو) و بخشی از غرب اسپانیا را به نام خود نامیدند. رومی ها آثار مختلفی مانند حمام ها، معابد، پل ها، جاده ها، تئاترها و مجسمه ها از خود به جای گذاشتند که برخی از آنها هنوز در نقاط مختلف کشور یافت می شود.

پرتغال کشوری کوچک به مساحت ۹۲.۲۱۲ کیلومتر مربع است که در پایین ترین بخش جنوب غربی اروپا و حاشیه غربی شبه جزیره ایبری قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی پرتغال به گونه‌ای است که از غرب به اقیانوس اطلس و از شرق و شمال به اسپانیا منتهی می‌شود. پایتخت پرتغال لیسبون است که از شهرهای مهم اتحادیه اروپاست.

جمعیت کشور پرتغال حدودا ۱۱ میلیون نفر، واحد پول آن یورو و زبان رسمی آن پرتغالی است. این کشور از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو است. نظام حکومتی آن به صورت جمهوری پارلمانی اداره می‌شود. در پرتغال دو منطقه بزرگ شهری وجود دارد. یکی کلان شهر لیسبون که در جنوب پرتغال واقع شده و دیگری شهر پورتو که در شمال این کشور است.

همانطور که می‌دانید این کشور یکی از گرم ترین کشورهای اروپایی است. اما وجود اقیانوس اطلس باعث معتدل شدن آب و هوای آن شده است. شما می‌توانید در غرب پرتغال تابستان‌های خنک با رطوبت کم و آب و هوای معتدل تر و در جنوب این کشور تابستان‌های نسبتاً گرم اما با آب و هوای مدیترانه‌ای را تجربه کنید.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  بهترین کشورهای سال ۲۰۲۰

این کشور با جمعیت تقریباً ۱۱ میلیون نفری، صد و سیزدهمین جایگاه را از نظر مساحت در جهان به خود اختصاص داده است. اکثر جمعیت پرتغال در دو شهر مهم آن یعنی لیسبون در جنوب، و پورتو در شمال این کشور زندگی می‌کنند. کاتولیک‌های رومی بخش اعظم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

زبان رسمی این کشور پرتغالی است که ریشه رومی دارد و خیلی زیاد به زبان اسپانیایی شبیه است. این زبان علاوه بر کشور پرتغال، در ۹ کشور دیگر جهان از جمله برزیل، موزامبیک، آنگولا، گینه بیسائو، تیمور شرقی، گینه استوایی، کیپ ورد و سائو توم و پرینسیپ صحبت می‌شود. این زبان ششمین زبان پرکاربرد دنیاست و ۲۴۰ میلیون نفر در جهان به این زبان صحبت می‌کنند.

لیسبون پایتخت پرتغال و مرکز تجاری این کشور است. این شهر بخشی از شبه جزیره ایبری، در نزدیکی اقیانوس اطلس و رودخانه تاگوس است. لیسبون دارای ساختمان هایی از امپراتوری روم و حکومت مورها است. از نظر نظامی، لیسبون دروازه مهمی به بنادر و خطوط کشتیرانی اقیانوس اطلس است. این شهر اکنون منبعی تأثیرگذار برای رویدادهای مربوط به اتحادیه اروپا است. به عنوان مثال: معاهده لیسبون عنصر کلیدی برای بهبود قدرت اتحادیه اروپا است. همچنین، دستور کار لیسبون بخش دیگری از ارتباط شهر با اتحادیه اروپا است. این کنفرانس مرکزی برای ثبات اقتصادی اتحادیه اروپا است.

پورتو دومین شهر بزرگ پرتغال است که بیش از ۲۳۷ هزار نفر را در خود جای داده است. این شهر تاریخ خود را به امپراتوری روم بازمی‌دارد و مکان‌های تاریخی بسیاری در جهان دارد. پورتو همچنین مکان عروسی جان اول پرتغالی و فیلیپا از لنکستر بود. علاوه بر این، شهر نقش مهمی در شکست ارتش فرانسه توسط آرتور ولزلی، اولین دوک ولینگتون داشت. امروزه پورتو یک مقصد محبوب برای مسافران و دانش پژوهان است.

براگا در شمال غربی پرتغال و سومین شهر بزرگ پرتغال است. بیش از ۱۹۳ هزار نفر در براگا زندگی می کنند. این شهر همچنین خانه قدیمی ترین اسقف نشینی در پرتغال است. از نظر اهمیت مذهبی، براگا بخش مهمی از تاریخ کلیسای کاتولیک و ایمان مسیحی در پرتغال است. امروزه این شهر دارای طیف متنوعی از احزاب سیاسی است به طوری که شهردار فعلی یکی از اعضای حزب سوسیالیست است.

آمادورا یک شهر بزرگ و بخشی از منطقه شهری لیسبون است. این منطقه همچنین یکی از پرجمعیت ترین شهرداری های پرتغال است. این شهر با لیسبون مترو، اتوبوس و سایر وسایل حمل و نقل عمومی مشترک دارد. آمادورا به عنوان محلی شلوغ، حومه مسکونی اصلی لیسبون است. بسیاری از مهاجران آفریقایی از مکان هایی مانند آنگولا و کیپ ورد در آمادورا زندگی می کنند. بلوک های آپارتمانی و تجار زیادی در این شهر وجود دارد.

خیلی از افرادی که تمایل به مهاجرت به کشور پرتغال دارند، خواهان کسب اطلاعاتی در مورد شرایط زندگی در این کشور هستند. در نتیجه ارائه اطلاعاتی درباره فرهنگ، سبک زندگی و عقاید مذهبی و دینی این کشور ممکن است برای مهم باشد؛

  • در بین پرتغال خانواده از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است و پرتغالی‌ها احترام زیادی برای روابط فامیلی و خانوادگی قائلند.
  • مردم این کشور، بسیار محافظه کارند و به ارزش‌های سنتی خود نیز پایبندند. به طوری که بسیار سخت زیر بار نوآوری و تغییرات افراطی در جامعه می‌روند.
  • مردم پرتغال بسیار مبادی آداب و مهمان دوست هستند و ممکن است به محض آشنایی، با شما دوست شوند و شما را برای معرفی به اعضاء خانواده خود به منزلشان دعوت کنند!
  • دین رسمی و یک پارچه‌ای برای مردم پرتغال وجود ندارد. ولی اکثراً پیرو دین مسیحیت و کاتولیک هستند و از کلیسای رم تبعیت می‌کنند.
  • ۰.۴ درصد مردم پرتغال را مسلمانان تشکیل می‌دهند.
  • مردم پرتغال معمولاً به رسم ادب و احترام، هنگام برخورد با یکدیگر حالت رسمی دارند و در موقعیت‌های مختلف به یکدیگر دست می‌دهند. همچنین عادت به هدیه دادن به یکدیگر در مهمانی‌ها دارند و دید و بازدید در این کشور بسیار رایج است. باز کردن هدیه در حضور میهمان نشانه احترام است.
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  روستای گمشده ای که پیدا شد

بخش دوم: شرایط زندگی در پرتغال چگونه است؟

اقتصاد پرتغال، در پی رکود اقتصادی اروپا در سال‌های اخیر، آسیب‌های فراوانی دیده است که در وی آن قشر قابل توجهی از جوانان این کشور را با بحران بیکاری مواجه ساخته. همین موضوع باعث شده که کشور پرتغال کمک‌های مالی زیادی را از صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا دریافت کند. همچنین دولت پرتغال سعی کرده با رویکرد ریاضت اقتصادی تا حدودی با این مسائل مقابله کند، اما تاکنون نتیجه موفقیت آمیزی را کسب نکرده است. این مطلب شرایط زندگی در پرتغال را با چالش‌های اساسی مواجه کرده و باعث نارضایتی و نگرانی اکثر مردم این کشور شده است.

صادرات کشور پرتغال شامل محصولات کشاورزی اعم از سیب زمینی، گوجه فرنگی، زیتون و محصولات صنعتی شامل پارچه، کفش، کاغذ، پالایش نفت، پلاستیک و مشروبات الکلی می‌باشد.

 

وضعیت کار در پرتغال

هرچند نرخ بیکاری در این کشور بالاست، اما هنوز هم نشانه‌هایی از امید و بهبودی در اوضاع اقتصادی این کشور دیده می‌شود. اگر شما به دنبال شغل در پرتغال هستید، بهتر است ابتدا مطالعه‌ای هر چند کوتاه درباره شرایط زندگی در پرتغال، قوانین اجازه کار در این کشور، شغل‌های مورد نیاز و پر درآمد و چگونگی پیدا کردن شغل در زمینه رشته تحصیلی مورد نظرتان داشته باشید.

در یک نگاه کلی، شهریه دانشگاه‌های دولتی در پرتغال به نسبت دانشگاه‌های خصوصی ارزانتر است. دانشگاه‌های دولتی این کشور معمولاً شهریه را به صورت سالانه دریافت می‌کنند، اما در اکثر دانشگاه‌های خصوصی اینطور نیست و دانشجویان ماهیانه باید بخشی از هزینه ترم تحصیلی را پرداخت کنند.

این مبلغ تمام هزینه‌ها را از جمله مسکن، غذا، حمل و نقل و… شامل می‌شود. همچنین بدانید که لیسبون گرانترین شهر پرتغال است.

پورتو و لیسبون زیباترین و مهمترین شهرها برای زندگی در پرتغال

این دو شهر علاوه بر اینکه جزو مهم ترین، کهن ترین و دیدنی ترین شهر‌های پرتغال هستند. ادغام هنر باستانی با هنر امروزی در این شهرها، آنها را به یک موزه دیدنی تبدیل کرده است. لیسبون بر روی ارتفاع ساخته شده و در این شهر به هر منطقه‌ای که بروید، مناظر دیدنی بسیاری در انتظار شما هستند. خانه‌های قدیمی، موزه‌ها، رودها و سواحلی با آب و هوای دلپذیر، کلیساها، کوچه‌های تزیین شده با نقوش و کاشی‌های کلاسیک، قصر ربیرا در پورتو و… از مکان‌های تماشایی این شهرها هستند که سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر دنیا می‌باشند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا

هزینه زندگی با توجه به اینکه کدام منطقه پرتغال را برای زندگی انتخاب می‌کنید متفاوت است. اما معمولاً رقمی در حدود ۵۵۰ تا ۲۱۵۰ یورو در ماه را باید برای زندگی در پرتغال در نظر بگیرید.

بخش سوم: معایب زندگی در پرتغال

اگر شما شرایط زندگی در پرتغال را مطالعه کرده‌اید و قصد مهاجرت به این کشور را دارید، احتمالاً سوالاتی نظیر مشکلاتی که ممکن است با آنها رو به رو شوید، ذهن شما را به خود مشغول کرده است. ما در این بخش سعی می‌کنیم نگاهی کوتاه به این چالش‌ها و مشکلات داشته باشیم.

  • اولین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد، وضعیت نامناسب کسب و کار است در این کشور است. هرچند که تلاش‌هایی برای رفع این بحران از طرف دولت صورت گرفته است…
  • میانگین درآمد در پرتغال تقریباً پایین است و این کشور طی سال‌های اخیر شاهد مهاجرت پرتغالی‌های زیادی به کشور‌های فرانسه، سوئیس و کانادا بوده است.
  • اجناس و کالاها در پرتغال گران است. قیمت کالا‌ها و اجناسی مانند لباس و قطعات الکترونیک، نسبت به سایر کشور‌های اروپایی در پرتغال گرانتر است. البته بعضی از فروشگاه‌ها تخفیف‌هایی را برای این محصولات در فصول مختلف ارائه می‌دهند.

دانستنی‌های جالب درباره پرتغال

  • طبق تحقیقات مشخص شده که عمر زنان پرتغالی حدوداً ۶ سال از عمر مردان این کشور بیشتر می‌باشد. سال میانگین عمر مردها در پرتغال ۷۷.۳ سال و میانگین عمر زنها ۸۳.۶ سال است.
  • فوتبال پرتغال با کریستین رونالدو شناخته می‌شود. او در فانچال (Funchal)، پایتخت خودمختار مادیرا (Madeira) در سال ۱۹۸۵ متولد شده است و از مطرح ترین ستارگان فوتبال جهان محسوب می‌شود.
  • قدیمی ترین کتاب فروشی جهان در لیسبون، پایتخت پرتغال قرار دارد که در سال ۱۷۳۲ تأسیس شد.
  • قدمت شهر لیسبون از شهر رم هم بیشتر است! اطراف این شهر ظروفی با قدمت ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کشف شده است.
  • در قانون اساسی پرتغال حکمی به نام حبس ابد و اعدام وجود ندارد. بیشترین زمان ماندن در زندان برای یک مجرم در این کشور ۲۵ سال است.
  • ۱۵ جاذبه توریسی در این کشور به ثبت جهانی رسیده است که بر اساس آن، پرتغال هشتمین کشور اروپا با بیشترین جاذبه ثبت شده در یونسکو می‌باشد و سالانه چیزی حدود ۱۳ میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند.

کشور پرتغال دروازه تجارت جهانی

(برگرفته شده از اینترنت)

https://monajemi.ir/?p=42869

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.