دکتر ابوالقاسم بزرگ نیا ، فرزند میرزا محمود در سال ۱۳۱۲ ه.ش در شهرستان قوچان در استان خراسان به دنیا آمد . تحصیلات ابتدایی را در دبستان مهرداد و متوسطه را در دبیرستان جوینی قوچان به پایان برد. سپس دو سال را در دانشسرای مقدماتی گذراند.

بعد از آن در مدارس قوچان به آموزگاری پرداخت . بعد از دریافت دیپلم طبیعی و ریاضی و انجام تعهد خدمت، در آزمون دانشسرای عالی شرکت کرد و در رشته ریاضی قبول شد. و در سال ۱۳۳۶ لیسانس ریاضی را در ۳ سال به پایان رساند.

سپس به قوچان برگشت و در دبیرستانهای قوچان مشغول تدریس ریاضی شد. بعد از آن در آزمون مدرسی ریاضیات شرکت کرد و مدرک کارشناسی ارشد ریاضی را از موسسه عالی ریاضیات تهران گرفت.

سپس برای انجام تعهد، در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تدریس شد . سپس با بورسیه وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای تحصیل دکترا عازم انگلستان شد و مدرک فوق لیسانس رشته آمار اجتماعی و همچنین دکترا را از دانشگاه شفیلد (cheflid) انگلستان دریافت کرد و درسال ۱۳۵۴ به دانشگاه فردوسی مشهد برگشت و دوره استادیاری ، دانشیاری و استادی را گذراند .

دکتر بزرگ نیا بین سال‏های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۱ فرصت مطالعاتی را در انگلستان و آمریکا گذراند و پس از آن به طور مستمر به آموزش علوم آمار پرداخته است .

دکتر ابوالقاسم بزرگ نیا استاد برجسته آمار استان خراسان با قلبی رئوف و روحی بزرگ همواره با وجود مهربانش برای همگان خاطره روزهای خوش را زنده می کند . در سالروز گرامی داشت روز آمار(اول آبان ماه) یاد و خاطره این استاد گرانقدر را گرامی میداریم .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  غروب مادر کودکان سرطانی ایران

نامشان جاودانه باد

https://monajemi.ir/?p=3848

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.