Data Loading...

پدر علم آمار ایران دکتر عباسقلی خواجه نوری (پدرآمار ایران) ، در ۴ تیرماه ۱۲۹۴ پا به عرصه وجود نهاد . پدرش ، کاظم خواجه نوری (اعظم الملک) و مادرش ، عفت الملوک خواجه نوری بود .

دکتر خواجه نوری پس از طی دوره های ابتدایی و متوسطه وارد دانشکده کشاورزی کرج شده و در سال ۱۳۱۶ در رشته مهندسی کشاورزی از این دانشکده فارغ التحصیل شد و مدتی رئیس اداره آمار و جیره وزارت دارائی و رئیس اداره آمار و کشاورزی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه و همینطور رئیس آمار اداره آمار شناسی بود .

 

دکتر خواجه نوری برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کرد و در سال ۱۳۳۱ از دانشگاه کارولینای شمالی درجه کارشناسی ارشد آمار را دریافت نمود و بعد از آن عازم فرانسه شد و در سال ۱۳۳۴ از دانشگاه علوم پاریس موفق به دریافت درجه ی دکترای آمار شد . ایشان مدتی در کشور یوگسلاوی به تدریس آمار پرداخت و سپس در سال ۱۳۳۶ به دعوت مهندس عطائی برای دانشیاری آمار و تحقیق در دانشکده کشاورزی به ایران بازگشت و پس از ۵ سال تدریس به مقام استادی رسید و در سال ۱۳۵۸ بازنشسته شد .

دکتر خواجه نوری علاوه بر تدریس مسئولیت های از جمله : مشاور سازمان بیمه های اجتماعی و وزارت کار، مشاور سازمان آمار عمومی، عضو هیئت اجرائی آزمون شناسی،رئیس و استاد مؤسسه آموزش عالی آمار را عهده دار بود .

ایشان پس بازنشستگی از دانشگاه تهران در دانشگاه تربیت مدرس آمار عمومی و همینطور مکانیزاسیون اقتصاد وزارت کشاورزی را تدریس می کرد .دکتر خواجه نوری در ۳۰ فروردین ۱۳۶۲ پس از سالها تدریس و تحقیق در سن ۶۸ سالگی بر اثر سکته مغزی به رحمت ایزدی پیوست. روحش شاد .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  اهمیت فرآورده های خونی

https://monajemi.ir/?p=3843

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.