منطقه‌ای در شمال سان فرانسیسکو و جنوب کالیفرنیا به نام silicon valley قرار دارد که روزگاری به درختان انبوه آلو، زردآلو و گردو و صنعت اصلی آن معروف بود و عمدتاً با صنایع فرآوری غذا آمیخته بود و در مدت زمانی نه چندان طولانی تبدیل به مرکز شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان شد. 

اما ایده ساخت چنین منطقه‌ای به دوران رکود بزرگ در آمریکا باز می‌گردد؛ یعنی دوره‌ای بین سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۹ که جهان درگیر مشکلات شدید اقتصادی بود و امریکا هم از این قاعده مستثنی نبود و از آنجا که بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه استنفورد مجبور می‌شدند برای یافتن شغلی مناسب برای خود، به سواحل شرقی سفر کنند «فردریک ترمن» استاد و رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه استنفورد که از او به عنوان پدر دره سیلیکون یاد می شود،استادان و دانش آموختگان استنفورد را به راه اندازی شرکت‌هایی در زمینه توسعه فناوری های پیشرفته تشویق کرد و نخستین شرکتی که پیرو توصیه های ترمن شکل گرفت شرکتHP بود.

ویلیام هیولت و دیوید پکارد از دانش آموختگان مهندسی برق استنفورد  تصمیم گرفتند تا با تشویق و حمایت مالی پروفسور فرد ترمن  در محل گاراژ بسیار کوچکی که تنها به اندازه یک اتومبیل جا داشت، شرکت کوچکی را با هدف تولید نوسان‌سازهای صوتی تاسیس و راه‌اندازی کنند. گاراژی که شرکت HP-  اختصار حروف اول نام خانوادگی این دو نفر در آن شروع به کار کرد به عنوان زادگاه دره سیلیکون شناخته می شود و به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است.

در ادامۀ فعالیت‌ها، شرکت HP با توسعۀ محصولات متنوع در چند دهه گذشته، به یکی از بزرگ‌ترین شرکت ها در دره سیلیکون تبدیل شده است. شرکت HP و چند شرکت دیگر مدل جدیدی را برای توسعه و فناوری و تجاری سازی آن پایه گذاری کردند. مدل جدیدی که با کار خلاقانه و نوآوری در آزمایشگاه‌های پژوهشی شروع می شود و پس از آن با سرمایه گذاری و راه‌اندازی یک شرکت به صورت یک محصول تجاری به بازار ارائه می‌گردد. 

از طرفی در جنگ جهانی دوم که به معنایی یک جنگ الکترونیکی بود، توسعه سامانه های مخابراتی و رادارها و کنترل سامانه های مخابراتی کشورهایِ درگیر در جنگ اهمیت ویژه ای پیدا کرده بودند و وزارت دفاع ایالات متحده در این دوره متوجه توانمندی دانشگاه ها شد و پروژه های متعددی را به برخی از دانشگاه ها واگذار کرد.

پس از پایان جنگ، نتیجۀ این همکاری یک نتیجه برد برد بود به این معنی که از یک سو وزارت دفاع در دوران جنگ تجربیات موفقی از این همکاری ها به دست آورده بود و از دیگر سو دانشگاه ها همچنان علاقمند به دریافت اعتبارات پژوهشی از صنایع دفاعی بودند و همین توجیه مناسبی برای ادامه این همکاری ها بود و بودجه های زیادی به این امر اختصاص داده شد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  گیربکس CVT

دانشگاه استنفورد نیز از این بودجه ها بهره برد و همین موجب توسعه آموزشگاه های پژوهشی در استنفورد گردید. دستاوردهای فناورانۀ این آزمایشگاه ها از یک سو پاسخگوی نیازهای صنایع دفاعی بود واز سوی دیگر به تاسیس شرکت های فناورانۀ بیشتری در اطراف استنفورد انجامید که هسته اولیه دره سیلیکون را شکل داد.

ترمن برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت های صنعتی درجوار دانشگاه استنفورد در سال ۱۹۵۱ پارک صنعتی استنفورد را در زمین های دانشگاه تاسیس کرد و پس از مدتی کوتاه تصمیم گرفته شد تا دانشگاه استنفورد این منطقه را به شرکت های مهم فناوری اجاره دهد و در مقابل مخارج دانشگاه را تامین کنند. بر این اساس اولین قدم ها برای شکل گیری این منطقه برداشته شد و این امر باعث شد که این منطقه به یک منطقه صنعتی و فناوری بسیار فعال تبدیل شود و جنبشی برای راه اندازی شرکت های نوپا شکل گرفت و بسیاری از فناوری های پایه که در آزمایشگاه های پژوهشی استنفورد حاصل می شد به صورت محصولی تجاری، به بازار عرضه گردید و توسعه فناوری های پایه و توسعه بازار، موجبات رونق بیشتر دره سیلیکون را فراهم آورد.

دانشگاه استنفورد پیشگام توسعه کارآفرینی دانش بنیان در جهان است. دره سیلیکون مرکز توسعه فناوری های نو آورانه است که دانشگاه استنفورد و استادان و فارغ التحصیلان آن در این امر نقش ویژه ای داشته اند.

گوگل، فیسبوک، نتفلیکس و بسیاری دیگر، از شرکتهای سیلیکون ولی هستند که از همینجا کار خود را آغاز کردند و به مدد این شرکتها بود که دره سیلیکون ولی به قلب فناوری تبدیل شده و هدایت‌گر دنیای مدرن است و بدین ترتیب در سال ۲۰۱۷ میلادی بسیاری از شرکت های بزرگ با ارزش مانند گوگل، اپل، شورون، سیسکو سیستم، فیس بوک، اینتل، نت فلیکس، اوراکل، ویزا و ولز فارگو مقر اصلی خود را به سیلیکون ولی منتقل کردند و در سال ۲۰۱۸ اعلام شد که مقر اصلی ۳۹ شرکت از تعداد کل هزار شرکت در زمینه تکنولوژی در سیلیکون ولی واقع شده اند.

موفق‌ترین استارتاپ‌های ۲۰۲۱ در سیلیکون‌ولی

بسیاری از اکوسیستم‌های استارتاپی در جهان هستند که می­‌خواهند داستان موفقیت خلیج سانفرانسیسکو را تکرار کنند و به سیلیکون‌ولی ناحیه خودشان تبدیل شوند. از امارات در خاورمیانه تا استکهلم در شمال اروپا، همه یک معیار برای موفقیت در حوزه استارتاپی دارند. زیربنای قوی منطقه خلیج سانفراسیسکو، دستیابی به متخصصان بااستعداد (مشاوران نرم­افزار و طراحان وب­سایت در این منطقه) و عوامل دیگر، این ناحیه را به یک مکان عالی در هدایت نوآوری تبدیل کرده است. این منطقه علی­رغم هزینه‌­های عملیاتی بالا، همچنان مکانی فوق‌العاده برای شرکت­‌های نوپایی است که می‌­خواهند با راه­‌حل‌­های فنی منحصر­ به ­‌فرد در زمینه­‌هایی مثل توسعه برنامه وب یا گسترش برنامه­‌ موبایل مشهور شوند.

گردش سرمایه فکری و اقتصادی و خلاقیت

میانگین درآمد هر خانواده در سیلیکون ولی به‌طور متوسط از ایالت‌های دیگر آمریکا بیشتر است. این منطقه با تبدیل‌ شدن به یک قطب فناوری، شغل‌های زیادی ایجاد کرده که هر فرد از هر خانواده با توجه به میزان علم و دانشی که دارد می‌تواند در قسمتی از این منطقه مشغول به کار شود. بنابراین می‌توان گفت که هیچ‌کس در این منطقه بیکار نمی‌ماند و در نهایت، باعث می‌شود تا میانگین درآمد این منطقه نسبت به مناطق دیگر آمریکا افزایش داشته باشد. سیلیکون ولی با این میزان درآمد به یکی از ثروتمندترین مناطق جهان تبدیل ‌شده است. می‌توان گفت که تقریباً ۵۰ درصد از کل صنایع تکنولوژی دنیا در این منطقه هستند و در افزایش میزان درآمد منطقه سیلیکون ولی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. اگرچه به نظر می‌رسد که این منطقه مشکلاتی هم دارد چون تعدادی از افراد ثروتمند و مشهور در حوزه فناوری مانند ایلان ماسک تصمیم گرفته‌اند تا به یک نقطه دیگر آمریکا یا حتی یک کشور دیگر کوچ کنند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  سخت است فهماندن ...

اگر ایده‌های خلاقانه دارید و می‌خواهید یک استارت­اپ راه‌اندازی کنید، بهترین مکان برای حضور و راه‌اندازی یک کسب‌ و کار، سیلیکون ولی است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ، کار خود را از آنجا آغاز کرده‌اند. رقابتی که در سیلیکون ولی بین شرکت‌های مختلف وجود دارد، عامل اصلی پیشرفت کسب‌ و کارهای کوچک در این منطقه است.

در منطقه سیلیکون ولی سرمایه‌گذارانی هستند که در انتظار ایده‌های نو و خلاقانه به سر می‌برند. در فرآیند سرمایه‌گذاری، افرادی که ثروتمند هستند شروع به خرید سهام شرکت‌های کوچک می‌کنند و باعث رشد و پیشرفت آنها می‌شوند. در واقع این افراد سرمایه‌گذار یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه مورد نیاز کسب‌ و کارهای کوچک را فراهم می‌کنند تا به سود برسند. کسب‌ و کارهای کوچک برای ادامه کارشان واقعاً به وجود این سرمایه‌گذاران نیاز دارند. سیلیکون ولی، خانه سرمایه‌گذارانی است که ریسک‌پذیر هستند و برای سرمایه‌گذاری به دنبال استارت­اپ­‌های کوچک آینده‌دار می‌گردند. سرمایه‌گذاران با شرکت در جلسات مختلف و دیدن آگهی‌های کسب‌ و کارهای کوچک، می‌توانند آنها را پیدا کرده و ملاقاتی را با آنها ترتیب دهند. هدف‌های این سرمایه‌گذاران، همان استارت­اپ­‌ها و شرکت‌های نوپا هستند که به کمک مالی نیاز دارند. این استارت­اپ­‌ها بعد از پیدا کردن یک سرمایه‌گذار، باید با بیان ایده‌های خلاقانه خود، آنها را مجاب کنند تا روی کسب‌ و کاری نوپایشان سرمایه‌گذاری کنند.

جزئیاتی در مورد برخی از  بزرگ‌ترین شرکت‌های مستقر در silicon valley :

  • اپل (AAPL): شرکت اپل در سال ۱۹۷۶ توسط استیو جابز تأسیس شد. این شرکت در منطقه کوپرتینو، در سانتا کلارا قرار دارد. این منطقه هم جزء سیلیکون ولی شناخته می‌شود. ارزش بازار این شرکت ۲/۴۱ تریلیون دلار برآورد شده است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۰ معادل ۲۷۴/۱۵ میلیارد دلار گزارش‌ شده است.
  • آلفابت (GOOG)آلفابت یک شرکت فناوری آمریکایی است که گوگل زیرمجموعه آن به‌حساب می‌آید. این شرکت که به نام Googleplex نیز شناخته می‌شود، در منطقه Mountain View در سانتا کلارا واقع‌ شده است. ارزش بازار این شرکت ۱/۸۸ تریلیون دلار است. درآمد کل شرکت آلفابت در سال ۲۰۲۰ معادل ۱۸۲/۳۵ میلیارد دلار گزارش‌ شده است.
  • شورون (CVX)شورون یک شرکت نفت و گاز آمریکایی است. این شرکت که بازمانده شرکت نفت استاندارد اویل کالیفرنیا (سوکال) است، در زمینه‌های صنعت نفت و گاز و انرژی مانند اکتشاف، تولید، پالایش و … فعالیت دارد. شرکت شورون در شهر سان رامون در ایالت کالیفرنیا واقع‌ شده است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ معادل ۹۴/۴۰ میلیارد دلار درآمد داشته و ارزش بازار آن ۱۸۷/۱۲ میلیارد دلار است.
  • متا (FB)متا یا همان فیس­بوک سابق یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان است. این شرکت در منطقه منلو پارک در شهر سن متئو در ایالت کالیفرنیا مستقر است. این منطقه هم جزء سیلیکون ولی است. ارزش بازار این شرکت ۱/۰۳ تریلیون دلار برآورد شده است. درآمد شرکت متا در سال ۲۰۲۰ معادل ۸۵/۹۶ میلیارد دلار بوده است.
  • ویزا (V)شرکت ویزا خدمات پرداخت آنلاین و کارتی ارائه می‌دهد. دفتر مرکزی این شرکت در سانفرانسیسکو واقع‌ شده است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۰ معادل ۲۱/۸۵ میلیارد دلار درآمد بوده است. ارزش بازار شرکت ویزا ۴۷۱/۶۲ میلیارد دلار گزارش‌ شده است.
  • ولز فارگو (WFC)شرکت ولز فارگو که در زمینه خدمات مالی و بانکداری در آمریکا فعالیت می‌کند، چهارمین بانک بزرگ ایالات‌ متحده آمریکا، بر اساس مجموع دارایی‌ها به شمار می‌رود. این شرکت در سال ۱۸۵۲ در سانفرانسیسکو تأسیس شد. ولز فارگو در سال ۲۰۲۰ درآمدی ۸۲/۱۳ میلیارد دلاری کسب کرد. ارزش بازار این شرکت ۱۹۰/۸۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  پیامدهای کارآفرینی

خلاصه اینکه silicon valley  منطقه‌ای امن برای غول‌های فناوری و ابرقدرت‌هایی همچون اپل، سیسکو، فیس‌بوک و گوگل است که دستاوردهای خارق‌العاده‌ای در نوآوری و کارآفرینی دارند. این منطقه باعث رشد بیش از ۱۳۵ هزار استارتاپ شده است و همچنان در حال پیشرفت و توسعه است. دانشگاه سیلیکون ولی به‌طور منحصربه‌فردی آماده ارائه دوره‌های آموزشی پربار و ارزشمند برای دانشجویان مختلف است. شرکت در دوره‌های آموزشی در سیلیکون ولی به‌ این‌ علت طرفداران زیادی دارد که بلافاصله پس از اتمام دوره، شغلی مناسب با دانش خود پیدا خواهید کرد یا حتی می‌توانید کسب‌ و کار خودتان را استارت بزنید. در نظر داشته باشید که شروع هر کاری، چه بزرگ و چه کوچک، خطراتی دارد، با این‌حال، کار در منطقه سیلیکون ولی قوانین و مقرراتی بسیار جدی دارد که از منافع تجاری، اسرار و ایده‌های افراد و شرکت‌های مختلف حفاظت می‌کند. وجود امنیت برای چنین منطقه‌ای بسیار ضروری است. مخصوصاً برای کسانی که تازه‌کار هستند و می‌خواهند یک کسب‌ و کار کوچک راه بیندازند.

https://monajemi.ir/?p=37323

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.