فصل دوم : تاریخچه پیدایش مدیریت منابع انسانی

(مدیریت منابع انسانی ،دکتر اسفندیار سعادت)

فلسفه نوین مدیریت منابع انسانی، به شکل امروزی همگی نتیجه تعامل میان مجموعه حوادث و تحولاتی است که با وقوع انقلاب صنعتی در انگلستان حدود سال ۱۷۶۰ آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است . البته پیدایش و رشد تدریجی مدیریت منابع انسانی به قبل‌تر از آن یعنی دوران باستان باز می‌گردد و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در گذشته، اتحادیه‌ها، سندیکاها و اعتصابات کارگری سازمان‌یافته در روم و مصر نیز وجود داشته است.

انقلاب صنعتی تقریباً همزمان با سایر تحولات عظیم علمی، فلسفی و سیاسی قرن‌های هفدهم و هجدهم در اروپا به وقوع پیوست و در این میان منظور از انقلاب صنعتی، جانشین کردن ماشین به جای انسان در صنعت می‌باشد . یکی از نتایج مستقیم انقلاب صنعتی، پیدایش کارخانه‌های بزرگ در جوامع صنعتی بود که برای اولین‌ بار استخدام و تمرکز عده کثیری کارگر را در یک مکان و زیر یک سقف فراهم نمود. استفاده از ماشین و رواج و توسعه سیستم تولید کارخانه‌ای موجب جهش عظیمی در توان تولید انسان‌ها شده است به طوری که با ورود ماشین به صحنه تولید امکان تقسیم کار به اجزای کوچکتر فراهم شد و هر کس بخش کوچکی از کل کار در سیستم تولید را انجام می‌داد.

برای دانلود فصل دوم (مدیریت منابع انسانی دکتر اسفندیار سعادت) با عنوان تاریخچه پیدایش مدیریت منابع انسانی از لینک زیر استفاده نمایید :

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  کلید واژه های مبانی مدیریت و سازمان

https://monajemi.ir/?p=34935

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.