وال مارت بزرگترین بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای دنیاست که ۹۷۰۰ فروشگاه در ۲۰ کشور دنیا دارد . تا پایان سال مالی ۲۰۱۰ فروش وال‌مارت به ۲٫۱ بیلیون دلار رسید و جالب است بدانید که این مجموعه دارای ۲٫۱ میلیون‌نفر کارمند است و از این نظر بیشترین تعداد کارمند را در تمام دنیا دارد.

لحظه‌ای فکر کنید که مدیریت ۲٫۱ میلیون نفر چه معنی می تواند داشته باشد؟ چطور باید فرهنگ سازمانی را در این حد مدیریت کرد؟ چطور می‌توان سیاست‌های شرکت رو بر ۲٫۱ میلیون نفر در نقاط مختلف دنیا با فرهنگ‌های متفاوت اعمال کرد؟ چطور باید نیروهایی تربیت کرد که بتوانند در طول سال‌ها در کسب درآمد عظیم وال‌ مارت نقش داشته باشند؟

اما برای اینکه متوجه بشویم وال‌مارت برای پاسخ به این سوالات چه استراتژی‌ را به‌کار گرفته است به موارد زیر توجه کنید :

  • اول   

Don Tapscott یکی از متخصصان استراتژی‌های کسب و کار می گوید:

از این به بعد چیزی که شما می‌دانید به حساب نمی‌آید بلکه آنچه شما می‌توانید بیاموزید مهم است.

  • دوم

کن بالانچارد در کتاب عملی کردن دانسته‌ها به نکته مهمی اشاره می‌کند . وی می‌گوید که ما اطلاعات را کسب می‌کنیم اما بسیار سخت است که آنها را بکار بگیریم . یکی از روش‌های استفاده از اطلاعات (آموزشی) این است که اطلاعات مورد نیاز کم‌کم و در طول زمان به افراد ارائه بشود . این روش باعث می‌شود تا افراد با آرامش بیشتری یاد بگیرند چرا که دچار بمباران اطلاعاتی نمی‌شوند.

  • راه حل

وال‌مارت برای پاسخ به سوالات مطرح شده راه‌حل آموزش در تمام زندگی را انتخاب کرده و در مورد این پروژه در سایت این شرکت نوشته شده :

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  مدل منشوری و نظام اداری

در وال‌مارت ما می‌دانیم که استعداد و سخت‌کوشی عامل موفقیت خواهند بود و همچنین ما می‌دانیم که بزرگترین مزیت رقابتی که می‌توانیم در قرن ۲۱ به افرادمان بدهیم آموزش است . برنامه آموزش در طول زندگی به‌ کارکنان این امکان را می‌دهد تا برای آموزش همزمان با کار به دانشگاه بروند . همکاری با American Public University این امکان را می‌دهد تا افراد زمان کمتری در دانشگاه صرف کنند و دوره آموزش را سریع‌تر بگذرانند.

وال‌مارت به این نقطه رسیده که باید تسهیلات آموزشی را برای کارکنانش در تمام دنیا فراهم آورد و البته نه‌تنها فقط تسهیلات آموزشی را فراهم آورد بلکه آموزش را با شکلی نو فراهم کرده و فرآیند آموزش رسمی رو برای کارکنان خود آسان کرده و به این حقیقت پی‌برده است که :

یک‌ بار آموزش موثر نیست ، صرف داشتن مدرک به معنی آگاهی داشتن در رشته خاصی نیست . در اختیار قرار دادن اطلاعات زیاد به افراد مثل غذا دادن به آدم سیر است . پس باید اجازه داد آموزش در زمان مورد نیاز به افراد ارائه بشود .

 وال‌مارت به این حقیقت رسیده که باید زگهواره تا گور دانش جست و البته دانش نه برای فقط دانشمند شدن بلکه برای به‌کار گرفتن، عمل کردن و به نتیجه رسیدن.

https://monajemi.ir/?p=3469

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.