با راه‌اندازی شبکه ملی در کشور ، کاربران می‌توانند سایت‌های داخلی که برروی این شبکه میزبانی می‌شوند را بدون اتصال به سرورها و شبکه‌های زیرساختی خارجی و با استفاده از شبکه اینترنت ملی که ایجاد شده مورد دسترسی قرار دهند. 

در حال حاضر کاربران اینترنت خدمات خود را از یک شبکه خارجی سرویس می‌گیرند و با توجه به اینکه اکثر سایت‌های ایرانی در خارج از کشور میزبانی می‌شوند کاربران برای دسترسی به خدمات مورد نیاز خود باید از طریق شبکه‌های زیرساختی به سرورهای خارج از کشور متصل شوند تا به سایت مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

از سوی دیگر برخی از سایت‌هایی که در داخل ایران میزبانی می‌شوند باید بازهم با استفاده از شبکه‌های واسط به سایت مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند که با توجه به پهنای باندی که ارتباط اینترنت ایران را تامین می‌کند باز هم با پایین بودن سرعت روبرو هستیم.

اما با راه‌اندازی این شبکه ملی، کاربران می‌توانند سایت‌های داخلی که برروی این شبکه میزبانی می‌شوند را بدون اتصال به سرورها و شبکه‌های زیرساختی خارجی و با استفاده از شبکه اینترنت ملی که ایجاد شده مورد دسترسی قرار دهند.

با توجه به اینکه قرار بود در این شبکه به جای ارتباطات ماهواره‌یی و رادیویی که وابستگی زیادی به شرایط جوی (یکی از عوامل مهم در اختلالات اینترنتی) دارند، از خطوط فیبر نوری استفاد شود، قطعا این موضوع موجب افزایش سرعت در دسترسی به این سایت‌ها می‌شود.

برای اتصال به سرورهای خارجی لازم بود که بخش عمده‌ای از پهنای باند برای انتقال این اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد به همین دلیل پهنای باند محدود شده و دسترسی به داده‌ها با کندی مواجه می‌شد اما با راه‌اندازی این شبکه و میزبانی سایت‌های داخلی برروی آن، علاوه بر افزایش سرعت دسترسی به سایت‌های داخلی، بخش قابل توجهی از پهنای باندی که قرار است ارتباط ایران را با سایر جهان برقرار کند، آزاد می‌شود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  امواج سه گانه تکامل زندگی بشری

این موضوع خود می‌تواند زمینه‌ساز کاهش هزینه‌های پرداختی به شرکت‌های خارجی جهت تامین این پهنای باند، باشد و هم اینکه بتواند مدیریت بهتری در پاسخ‌دهی به نیاز روزافزون دسترسی به اینترنت را در برداشته باشد.

این اقدام سیاسی نیست چراکه این شبکه نوعی زیرساخت اساسی در دنیای ارتباطات محسوب می‌شود که ما از مدت‌ها پیش به آن نیاز داشتیم.

راه‌اندازی اینترنت ملی محدودیتی در دسترسی به سایت‌ها ایجاد نکرده و این شبکه فاقد معنای محدودیتی از این نقطه نظر است شاید عده‌ای بر این باور باشند که شبکه ملی به منظور پالایش بیش‌تر طراحی شده اما نظارت‌ها در تمام دنیا وجود دارد و مختص ایران نیست و درنهایت سلامت و امنیت بیشتر شبکه و جامعه را به همراه دارد.

حتی از نظر امنیتی هم راه‌اندازی این شبکه می‌تواند شرایط بهتری فراهم کند چراکه با راه‌اندازی شبکه‌ای در داخل کشور امکان نظارت بیش‌تری وجود دارد و پیگیری جرایم اینترنتی با سرعت و مدیریت بیش‌تر و بهتری دنبال می‌شود.

در حال حاضر داده‌های سایت برخی سازمان‌ها در سرورهای خارج از کشور میزبانی می‌شود که این موضوع احتمال سوءاستفاده از اطلاعات را به دنبال دارد اما در صورتی که داده‌ها در داخل کشور برروی سایت‌ها قرار بگیرند این مشکل تا حدودی نیز برطرف خواهد شد.

(برگرقته از مصاحبه مهندس محسن قدمیاری ، کارشناس فناوری اطلاعات با کارآمد نیوز)

https://monajemi.ir/?p=3420

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.