مدیریت منابع انسانی نقشی است که در هر سازمانی وجود دارد، حتی اگر این سازمان تنها دو نفر عضو داشته باشد، اگر چه عبارت مدیریت منابع انسانی این روزها زیاد به گوش می‌رسد، اما واقعیت این است که این نقش از گذشته دور در کسب و کارها وجود داشته است.

بر اساس گزارشات جهانی، سرمایه‌های انسانی جزء ۵ چالش اصلی مدیران در سطح دنیا محسوب می‌شود  و این روزها پای صحبت هر یک از مدیران که می‌نشینیم یا به دنبال ایجاد واحد منابع انسانی هستند و یا در فکر توسعه و بهبود آن!!!
وجود این تغییرات نقش مدیریت منابع انسانی در دهه گذشته را دگرگون ساخته و از نقش سنتی انجام امور اداری و رعایت قوانین کار تا تبدیل شدن به یک شریک تأثیرگذار در توسعه استراتژیک یک سازمان تغییر پیدا کرده است .

  • نقش کلیدی مدیریت منابع انسانی در سازمان 

یکی از اشتباهات رایج ما در سازمان‌ها این است که نقش مدیریت منابع انسانی را فقط در قالب گروه و یا تیم منابع انسانی سازمان می‌بینیم و به محض مشاهده هر نقصی در این حوزه، انگشت اتهام را به سمت متولیان منابع انسانی سازمان نشانه می‌رویم. در حالی که در واقعیت همه مدیران سازمان، مدیر منابع انسانی هستند، به شکلی که در بسیاری از سازمان‌های کوچک، مدیران وظایف مدیر منابع انسانی را بدون کمک دیگران انجام می‌دهند.

ولی با رشد سازمان‌ها مدیران نیاز به کمک، دانش تخصصی و توصیه‌هایی دارند که تشکیل تیم منابع انسانی مستقل را ضروری می‌سازد اما این به این معنا نیست که با تشکیل حوزه منابع انسانی در سازمان‌ها نقش مدیریت منابع انسانی از سایر مدیران گرفته می‌شود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  چالش‌های شایسته‌گزینی

شاید از طریق فهرست کردن اشتباهاتی به شرح زیر که در زمینه مدیریت منابع انسانی رخ می‌دهد بهتر بتوان این موضوع را توضیح داد :

  • فردی در واحد شما مشغول به کار شده که برای شغل مورد نظر مناسب نیست.

  • در سازمان شاهد جابجایی بسیار بالای کارکنان هستید.

  • افراد با استعداد بالا به راحتی و با اولین پیشنهاد حقوق بالاتر شما را ترک می‌کنند.

  • کارکنانی دارید که نهایت تلاش خود را در کار به انجام نمی‌رسانند.

  • کارکنان مهارت کافی برای انجام وظایف خود را ندارند.

  • بین کارکنان با عملکرد پایین و بالا تفاوتی لحاظ نمی‌شود.

  • متهم به رابطه‌بازی هستید.

و بسیاری دیگر از اشتباهات که شما می‌توانید به این لیست اضافه کنید .

البته به یاد داشته باشید که شاید یک مدیر در زمینه‌های زیادی متخصص باشد، مثلا یک برنامه‌ریز عالی باشد، خط تولید بسیار پیشرفته ایجاد کند، محصول جدیدی را طراحی و به بازار عرضه نماید، از نرم افزارهای فوق حرفه‌ای استفاده نماید، در امور مالی بسیار توانمند باشد و…. اما به سبب استخدام افرادی که متناسب نیستند یا به سبب ناتوانی در ایجاد انگیزه در کارکنان خود در کار خود ناموفق باشد . بنابراین لازم است هر یک از مدیران ما این توانایی را داشته باشند تا در کنار نقش تخصصی خود، جنبه‌های مختلفی از نقش‌های مدیر منابع انسانی نظیر، ارزیابی و استخدام، آموزش و توسعه، مدیریت عملکرد، ایجاد انگیزه و … را ایفا نمایند و این رشد و توسعه دانش و مهارت مدیران سازمان در حوزه مدیریت منابع انسانی را به یک ضرورت تبدیل می‌کند.

بدون وجود مدیرانی که قادر به ایفای نقش مدیریت منابع انسانی در کنار نقش تخصصی خود باشند، هر چقدر هم که حوزه منابع انسانی توانمندی داشته باشیم، مدیریت منابع انسانی در سازمان ما کامل نخواهد بود، پس آموزش مدیران در این حوزه را جدی بگیریم.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  مهارت‌های رهبری در مدیریت

https://monajemi.ir/?p=33986

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.