با افزایش سرعت تکنولوژی و رشد روزافزون جمعیت و گسترش فضای ارتباطات مجازی و اهمیت یافتن تولید محتوا واژه فریلنسر (Freelancer) و فریلنسینگ را زیاد میشنویم، اما شاید برای شما که بعضی وقتها کارهای پروژهای میکنید یا دوست دارید این کارها را انجام دهید، این سوال پیش آمده باشد که “تعریف دقیق فریلنسرینگ چیست؟” و آیا شما هم در این گروه از شاغلین قرار دارید یا خیر.
پس بیایید ابتدا ببینیم فریلنسر کیست و معنی فریلنسر چیست؟
ابتدا به تعریف فریلنسر می پردازیم و منظور این است که شما ترجیح میدهید به عنوان یک فرد مستقل کار کنید تا اینکه توسط شخص یا سازمان دیگری به صورت تمام وقت یا نیمهوقت با تعهد بلندمدت استخدام شوید . فریلنسری شغلی است که به طور معمول زمان کاری آن در دست خود شماست. به عبارت دیگر شما با عنوان یک فریلنسر، به قول معروف “از هفت دولت مشاغل استخدامی” آزاد هستید! البته این شرایط به این معنا نیست که تعهدات دیگری ندارید!
به بیان دیگر فریلنسر کسی است که بر حسب تخصص خود در زمانهای مشخصی روی یک سری قراردادهای مجزا کار میکند؛ این قراردادها میتوانند یکی پس از دیگری شروع شوند یا همزمان باشند. فریلنسینگ مزایا و معایبی دارد که نکات مثبت آن به نکات منفیاش میچربد!
اگر عکاس، مترجم، نویسنده، برنامه نویس و یا طراح سایت هستید و کارفرمای مشخصی ندارید و از یک پروژه به پروژه بعدی میروید، به شما تبریک میگوییم؛ شما یک فریلنسر هستید! فریلنسینگ میتواند یک شغل تمام وقت یا حتی پاره وقت باشد و به طور کلی به کارهایی که میتوانید در خانه به صورت آنلاین انجام دهید گفته میشود.
فریلنسرها توسط شرکتها و کارفرماهای مختلف به صورت پاره وقت یا کوتاه مدت استخدام میشوند، اما مانند کارکنان تمام وقت حقوق و مزایا دریافت نمیکنند و به همان اندازه، تعهدی هم نسبت به شرکت خاصی ندارند. یعنی پس از اتمام پروژه و تسویه حساب با شرکت، کارشان تمام شده و دیگر تعهدی به کارفرمای خود ندارند.
با ظهور اقتصاد گیگ (اقتصادی که در آن تمامی سِمتها و پستها به صورت موقتی است)، مردم بیش از هر زمان دیگری در مورد کار آزاد یا همان فریلنسینگ صحبت میکنند و این همان دلیلی است که امروزه تعداد فریلنسرهای بیشتری نسبت به گذشته وجود دارند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ توسط موسسه Upwork and Freelancers Union انجام شد، مشخص شد که نزدیک ۵۷ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۱۹ به صورت فریلنسینگ مشغول به کار بودند.
از نگاه دیگر با همهگیری ویروس کرونا، با عبارت دورکاری یا کار از منزل بیشتر سر و کار داریم و به نظر میرسد که دورکاری به یک اصل برای همه سازمانها تبدیل شده است. درست است که فریلسنرها به صورت مستقل، در خانه و بدون نیاز به حضور در شرکت فعالیت دارند و به نحوی دورکاری میکنند؛ اما این مبحث (دورکاری) به صورت ویژه به کارمندان استخدامی شرکت هم دلالت دارد. شما میتوانید کارمند یک شرکت باشید، اما به دلیل پارهای از مسائل، به صورت دورکاری عمل کنید. در این صورت، شما به تمامی زیرساختهایی که در شرکت داشتهاید احتیاج پیدا میکنید. بنابراین نمیتوانید بگویید که یک فریلنسر هستید.
برای مثال اگر منشی یک شرکت هستید، باید خط ارتباطی با مشتریان خود را از شرکت به منزل خود منتقل کنید، یا اگر کنترل پنل وبسایتی در اختیار شما است باید تمامی کلمات عبوری را به رایانه داخل منزلتان منتقل کنید. لذا درست است که فریلنسرها به طور دائم دورکاری میکنند، اما کارمندان شرکت هم از این قاعده مستثنی نیستند و در برخی موارد به دورکاری روی میآورند.
به طور خلاصه میتوان گفت که عمدتا هر فریلنسری دورکار است، ولی عکس این شرایط برقرار نیست و هر شخص دورکاری الزاما فریلنسر نیست.
در زیر به برخی از مشاغل فریلنسرها اشاره می شود :
- عکاسی
- دیجیتال مارکتینگ
- برنامه نویسی
- منشی و دستیار مجازی
- نویسندگی و درج مطلب سئو شده
- طراحی لوگو
- تدوین و ادیت فایلهای ویدیویی
- رونویسی (تایپ)
- ترجمه
- تدریس
- گرافیک
- گویندگی
- مدیریت نیروی انسانی
- دستیاری وکلا
- تلهمارکتینگ (Telemarketing)
- انواع مشاوره (مشاوره کسب و کار، خانواده و تحصیلی)
- دیتا اینتری