روغن وُلک در سمپاشی زمستانه بمنظور کنترل انواع کنه ها، شپشک‌ها، شته‌ها، پسیل، کرم‌های جوانه‌خوار و…روی درختان میوه و آجیلی،انگور، مرکبات استفاده می‌شود.

 

در این بخش قصد داریم تا به طور خلاصه و کاربردی در این خصوص مواردی را به شما ارایه نماییم .

✳️روغن وُلک با ایجاد لایه نازک،تمام بدن حشره را احاطه نموده و با بستن منافذ تنفسی باعث مرگ حشرات می‌شود لذا جهت حصول نتیجه مطلوب تمامی قسمت‌های گیاه بایستی پوشش داده شود.
✳️زمان مناسب استفاده از روغن وُلک زمستانه یک هفته مانده به تورم جوانه می‌باشد و نیز باید در دمای معمولی( یخبندان و یا زیاد گرم نباشد) سمپاشی انجام شود.
✳️روغن وُلک به صورت استاندارد حاوی ۸۰ درصد پارافین و ۱۸ درصد آب و ۲ درصد امولسیفایر می‌باشد.
✳️روغن وُلک به صورت مایع غلیظ و به رنگ کرم کم رنگ تا پر رنگ ( بسته به نوع پارافین) می‌باشد.
✳️روغن وُلک قابلیت اختلاط با بسیاری از آفتکش‌ها را دارد ولی با قارچکش کاپتان، سموم گوگردی مثل سولفور، آبامکتین، نبایستی اختلاط شود.

✳️در صورت نیاز اختلاط سموم حشره کش نفوذی مثل دورسبان،اتیون، و دیازینون(تماسی) را می‌توان مخلوط نمود.
✳️قارچکش و باکتری‌کش بردوفیکس قبل از بازشدن درختان قابل اختلاط با روغن می‌باشد.
✳️از کاربرد دیگر روغن وُلک برای تامین نیاز سرمایی درختان پسته (۳۰ تا۴۰ در هزار) است.
✳️میزان مصرف روغن وُلک در باغات بین ۲-۳ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب می باشد. بیشتر از این مقدار تا ۴ درصد در زمستان هیچ اثر سوئی نداشته ولی باید از سمپاشی خالص روغن اجتناب کرد.
✳️جهت تهیه محلول سمپاشی نیز ابتدا روغن را در مقداری آب ( ترجیحا ولرم) حل کرده بعد به تانکر سمپاشی که تا نصف آب دارد اضافه شود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  انواع اسید هیومیک

🛑 محلول‌پاشی پیش بهاره برای مبارزه با آفات باغات تا ۱۵ اسفند انجام پذیرد.
فرمول اختلاط به شرح زیر است :
بردو فیکس ۱ لیتر + ۱۰۰ لیتر آب
روغن وُلک ۱ تا ۲ لیتر + ۱۰۰ لیتر آب 

زمان و میزان استفاده از روعن وُلک در اسفندماه : روغن وُلک ( بمیزان۵/۱-۲ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب ) با مخلوطی از حشره کش دورسبان یا  اتیون ( ۱۵۰ سی‌سی در  ۱۰۰ لیتر آب )

توجه داشته باشید که در زمان بارندگی و وزش باد شدید از عملیات سمپاشی و محلول پاشی در باغات خودداری شود و باغداران می‌توانند طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی اقدام به سمپاشی کنند . در پایان نیز لازم است بدانیم که روغن وُلک برای دو منظور استفاده می‌شود :

  1. تامین نیاز سرمایی درختان

  2. مبارزه با آفات

در صورتی که هدف، تامین نیاز سرمایی باشد و منطقه در دوره زمستان از سرمای مناسب برخوردار بوده باشد نیازی به استفاده روغن وُلک برای این منظور نیست اما در صورتی که هدف مبارزه با آفات باشد این مورد ضروری به نظر می‌رسد .

ضمنا در اواخر زمستان سمپاشی روغن وُلک به همراه  یکی از حشره‌کش‌های اختصاصی  که در بالا ذکر شد و تکرار آن بعد از گلدهی به راحتی حشره‌های غیرمفید را کنترل خواهد نمود .

https://monajemi.ir/?p=33503

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.