انواع جریمه‌ها، نحوه اعتراض و پرداخت آنها سوال رایجی است که برای هر راننده‌ای پیش می‌آید . از این رو  قصد داریم انواع جریمه خودرو را معرفی کرده و در مورد آنها توضیحات مختصری ارایه نماییم :

۱) جریمه تسلیمی

یکی از روش‌های ثبت خلافی برای خودرو، ارائه برگه جریمه توسط افسر راهنمایی و رانندگی است. در این نوع جریمه به‌دلیل رویت گواهی‌نامه توسط افسر، مشخصات راننده متخلف در برگه جریمه خودرو ثبت می‌شود که به این روش جریمه خودرو، جریمه تسلیمی می‌گویند.

امکان اعتراض برای جریمه‌های تسلیمی وجود ندارد، زیرا هم خطا در مورد آن کمتر است و هم راننده حضور داشته و درمورد جریمه، تفهیم شده است. ضمنا جریمه تسلیمی در صورت پرداخت‌نشدن، بعد از ۶۰ روز، ۲ برابر خواهد شد.

۲) جریمه الصاقی

نوع دیگری از ابلاغ جریمه، زمانی است که راننده، خودروی خود را در شرایط مغایر با قانون قرار داده است؛ ولی خود او در محل حضور ندارد. در این حالت، به‌دلیل عدم ‌حضور راننده، مشخصات وی در برگه جریمه ثبت نمی‌شود.

امکان اعتراض به جریمه الصاقی وجود دارد ولی احتمال موفقیت آن پایین است، زیرا افسر زمان کافی را برای بررسی تخلف داشته است. در صورت عدم پرداخت جریمه الصاقی در زمان مقرر، این جریمه هم ۲ برابر خواهد شد.

۳) جریمه دوربینی

این روش به معنی ثبت جریمه توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نصب ‌شده در معابر است. تمام تخلفات رانندگی که توسط سیستم مکانیزه پلیس (دوربین هوشمند یا کاربر دوربین) و به‌عبارتی‌دیگر، توسط دوربین ثبت می‌شوند، ذیل این نوع از جریمه‌ها قرار می‌گیرند.

تنها درصورتی می‌توانید توقع حذف جریمه دوربین را داشته باشید که پلاک شما در تصویرهای ثبت شده واضح نباشند؛ درغیر این صورت این نوع جریمه نیز محرز است و امکان کم کردن آن وجود ندارد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  آشنایی با کشور ازبکستان

۴) جریمه کرونایی خودرو

جریمه کرونا در اصل نوعی از دیگر جریمه‌ها است که ویژه این ایام تعریف شده است. جریمه‌های کرونایی شامل دو دسته اصلی جریمه‌های تردد درون شهری و بین شهری می‌شوند:

– جریمه کرونایی تردد درون شهری

اگر دوربین راهنمایی و رانندگی، تصویر خودرو شما را از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح در تمام شهرها گرفته باشد، شما مشمول پرداخت ۲۰۰هزار تومان جریمه خواهید شد.

– جریمه کرونایی تردد بین شهری

سفر با پلاک غیربومی در شهرهای قرمز کرونایی، مشمول جریمه ۱ میلیون تومانی و در شهرهای نارنجی کرونایی مشمول جریمه ۵۰۰هزار تومانی می‌شود. قوانین مربوط به این جریمه نیز مرتبا در حال تغییر است؛ گاهی اوقات اجازه عبور خودرو ولو در ازای جریمه شدن صادر می‌شود اما بعضی مواقع، مثل مرداد ۱۴۰۰ در شرایط اوج‌گیری ویروس کرونا دلتا، علی‌رغم جریمه شدن اجازه عبور نیز داده نمی‌شود.

۵) جریمه دو برگی

زمانی ‌که افسر راهنمایی و رانندگی به راننده متخلف دستور توقف می‌دهد، اما راننده متوقف نمی‌شود، جریمه به صورت دوبرگی صادر می‌شود. در این وضعیت، راننده موظف به پرداخت هزینه جریمه و تخلف خواهد بود و این تخلف در سوابق وی درج می‌شود. جریمه دیگر، جزای بی‌توجهی به فرمان پلیس است که راننده موظف است آن را نیز بپردازد.

۶) جریمه خودداری

اگر پلیس راهنمایی و رانندگی در حضور راننده اقدام به صدور قبض جریمه کند ولی راننده به هر دلیلی از دریافت قبض خودداری کند، جریمه‌ای به‌نام جریمه خودداری صادر می‌شود. اگر هم بعد از صدور قبض، راننده محل را ترک کند مجدداً پلیس می‌تواند قبض جریمه خودداری را صادر کند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  دورریز ۳۵ میلیون تن غذا

( برگرفته از همراه مکانیک)

https://monajemi.ir/?p=33497

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.