در جهت درک پیچیدگی های نهادهای مالی و اصطلاحات علمی و فنی مدرن مربوط به علم مالیه نیال فرگوسن در کتاب «برآمدن پول» به یاری ما آمده است. او اولین قدم را یافتن منشا این پیچیدگی ها می داند زیرا کافی است خاستگاه‌های یک نهاد یا ابزار را درک کنید تا بتوانید با سهولت بیشتر به نقش امروزی آن پی ببرید.

به همین ترتیب، ماهیت اجزای پایه ای تشکیل دهنده نظام مالی مدرن به ترتیب به وجود آمدنشان روشن می شود. هر فصل به یک سوال عمده تاریخی نظر دارد. پول پیش از آن که به کلی ناپدید شود و جایش را به ارقام در تالارهای بورس و دفاتر حسابداری بدهد، از چه زمان از شکل فلزی به شکل کاغذی درآمد؟ آیا صحت دارد که بازار اوراق قرضه با تعیین نرخ بهره وام های بلندمدت حکومت جهان را به دست می گیرد؟ بانک های مرکزی در ترقی شدید و کسادی بازار سهام چه نقشی ایفا کردند؟ چرا بیمه لزوماً بهترین راه برای حمایت از خودتان در برابر خطرات نیست؟ آیا مردم در مورد منافع سرمایه گذاری در معاملات املاک دچار توهم و اغراق گوییاند؟ و آیا اتکای متقابل چین و امریکا به یکدیگر، عامل ثبات مالی جهان است، یا اینها همه وهم و خیال است؟

نیال فرگوسن به خوبی نشان می دهد که در پس هر پدیده تاریخی بزرگ یک راز مالی پنهان است و مهم ترین آن ها را به تصویر می کشد تا دریابیم رنسانس به این علت چنان رونقی در بازار هنر و معماری پدید آورد که بانکداران ایتالیایی نظیر مدیچی، با به کار گرفتن قواعد مربوط به ریاضیات مشرق زمین در امور مربوط به پول، صاحب مکنت شدند و جمهوری هلند به این علت بر امپراتوری هابسبورگ تفوق یافت که برای آن، از نظر مالی، برخورداری از بورس اوراق بهادار مدرن به داشتن بزرگترین معدن نقره جهان ارجحیت داشت.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  مدیریت رفتار سازمانی

در این زمینه کتاب تاریخ مالی جهان نوشته نیل فرگوسن و ترجمه خانم شهلا طهماسبی و آقای احمد محمدی در سال ۱۳۹۲ منتشر گردیده که در سالهای جاری توسط انتشارات اختران تجدید چاپ و منتشر شده است .

دوستانی که به بازارهای اقتصادی و مالی علاقمند هستند پیشنهاد می شود این کتاب ارزشمند را مطالعه بفرمایند .

(با تشکر از جناب آقای مهدی وطن پرست کارشناس ارشد اقتصادی برای معرفی کتاب حاضر)

https://monajemi.ir/?p=33347

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.