این روزها که در شهرهای بزرگ با ازدیاد جمعیت مواجه شده‌ایم مردم ساعت‌ها را در ترافیک سپری می کنند و وقت زیادی از آنها تلف می‌شود و جدا از وقت زیاد ، ترافیک باعث سردرگمی و ناراحتی های عصبی عده زیادی می‌گردد . به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند کالای مورد نیاز خود را از نزدیک‌ترین مکان‌ها خریداری نموده و امکان دارد این کالا ها را با قیمتی بسیار بیشتر نیز تهیه نمایند .

با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن تجهیزات و امکانات و ابزار های ارتباطی نوین ، کسب و کار و مشاغل جدید به وجود آمده است . به طوری که در سال‌های اخیر شبکه های اجتماعی و تلفن‌های هوشمند باعث شده است تا تعداد کاربران اینترنت افزایش یابد و این تحولات ، اینترنت را به بستری برای کسب و کار های مختلف تبدیل کرده است و بسیاری از افراد توانسته‌اند با استفاده از اینترنت و فضای مجازی منبع درآمد ایجاد نمایند .

فروشگاه آنلاین که این روز ها تعدادشان در حال افزایش می‌باشد یکی از این مشاغل است . این فروشگاه‌ها با آنکه مجازی هستند اما تعداد زیادی کارمند دارند . فروشگاه آنلاین لوازم خانگی ، فروشگاه آنلاین لباس و فروشگاه آنلاین محصولات کشاورزی و … از این دسته فروشگاه‌هایی می‌باشند که کاربران بسیاری را به سمت خود جذب نموده اند .

با توجه به رونق کسب و کارهای مجازی، بسیاری از مشاغل که به صورت سنتی کار می‌کنند نیز تصمیم گرفته‌اند پا به این عرصه فروش آنلاین بگذارند . فروشگاه‌های اینترنتی علاوه بر مزیت‌هایی برای فروشندگان دارد ، مزیت‌های زیادی نیز برای مشتری‌ها بدنبال داشته است به طوری که ارائه محصول به صورت دیجیتالی بر زندگی مردم تاثیرات مثبت زیادی نیز گذاشته است .بعبارتی دیگر بسیاری از مردم ترجیح می دهند از فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنند هر چند خرید سنتی هنوز هم مانند گذشته رواج دارد . منظور از خرید سنتی، خرید معمول مردم است ؛ خرید از مغازه ها و فروشگاه های سطح شهر  می‌یاشد .

با گسترش فناوری و تکنولوژی، متقابلا نیازهای زندگی انسان نیز بیشتر می‌شود و در دنیای امروز که همه کشورها در حال توسعه و پیشرفت می‌باشند نیازهای زندگی مردم نیز متفاوت شده و در این حال ، وقت و زمان برای همه بسیار پر اهمیت‌تر شده و مردم تلاش می‌کنند تا از زمان خود بهترین استفاده را نمایند .

در همین راستا افراد خلاق توانستند با نوآوری، امکاناتی را فراهم آورند که در وقت و هزینه مردم صرفه جویی شود و از طرف دیگر کسب و کارهای مربوطه رونق پیدا کند . این روز ها کلماتی مانند ؛ خرید آنلاین ، خرید اینترنتی ، فروشگاه آنلاین ، فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه دیجیتالی و از این قبیل عبارات زیاد به گوش می‌رسد و مفهوم همه این کلمات یکی است .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  دامیننس بیت کوین

معمولا فروشگاه‌های اینترنتی به صورت سایت ایجاد شده‌اند اما اخیرا در شبکه‌های اجتماعی قبیل Instagram , Telegram نیز صفحاتی برای فروش اینترنتی به وجود آمده است . در فروشگاه اینترنتی خریدار می‌تواند هر آنچه که می‌خواهد را انتخاب کرده و هزینه آن را یا به صورت اینترنتی یا به صورت نقدی در محل پرداخت نماید و سپس وسیله‌ و یا محصول و یا کالایی را که می‌خواهد به آدرس مورد نظرش ارسال شده و یا در محل تحویل نماید.

مزایای خرید اینترنتی برای خریداران :

با به وجود آمدن فروشگاه‌های دیجیتالی و آنلاین تغییرات بسیاری در شیوه خرید پیش آمده است . از مزایای خرید اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صرفه جویی در وقت ؛کاربر می‌تواند با چند کلیک خریدهای متفاوتی انجام داده و کالای مورد نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان تحویل بگیرد . در مقابل در خرید سنتی باید ساعت‌ها وقت گذاشت تا آنچه می‌خواهیم بدست آوریم.
  2. صرفه جویی در هزینه ؛وقتی به صورت اینترنتی خرید می‌کنیم هزینه رفت و آمد عملا حذف می‌شود . همچنین معمولا  کالاهایی که به صورت اینترنتی عرضه می‌شوند با قیمت کمتری هستند و در بسیاری از مواقع با تخفیف فروخته می‌شوند .
  3. امکان مقایسه ؛  در فروشگاه‌های آنلاین می‌توانید محصولات مشابه را با یکدیگر مقایسه کنید در صورتی که در خرید سنتی امکان دارد برای مقایسه لازم باشد به چند فروشگاه و مغازه مراجعه نمایید .
  4. تنوع محصولات ؛ یکی از عواملی که باعث شده خرید اینترنتی نزد مردم محبوب باشد ، تنوع محصولات است . معمولا در فروشگاه‌های دیجیتالی از هر محصول چند نوع در ابعاد و رنگ‌ها و برندهای متفاوت وجود دارد و کاربر می‌تواند با قدرت انتخاب بیشتری خرید نماید .
  5. یافتن راحت محصولات ؛ در بسیاری از مواقع برای ما پیش آمده که به دنبال کالایی خاص بوده‌ایم و در مغازه و فروشگاه‌های سطح شهر آن را نیافته‌ایم یا بعد از مدت زیادی جستوکردن آن را پیدا کردیم در صورتی که می‌توان نام آن کالا را در گوگل مورد جست‌وجو قرار داد و تمامی فروشگاه‌های آنلاین عرضه کننده آن کالا را یافت.

مزایای فروش محصولات به صورت آنلاین برای فروشندگان :

خرید اینترنتی علاوه بر اینکه به نفع خریدار است برای فروشندگان نیز سود زیادی دارد . برای آنکه فروشگاه اینترنتی داشته باشید در قدم اول لازم است یک سایت اینترنتی راه‌اندازی نمایید و طراح‌ها و برنامه نویسان یک سایت فروشگاهی حرفه‌ای طراحی نمایند .  در ابتدا باید بودجه‌ای صرف تبلیغات و بالا آمدن سایت در موتورهای جست و جو در نظر گرفته شود . هر چه قدر قوی‌تر عمل کنید بدون شک مشتریان بیشتری خواهید داشت .

  1. فروش محصولات بدون واسطه و کاهش هزینه‌های ناشی از اجاره و رهن مغازه ؛صاحبان فروشگاه آنلاین فقط باید به صورت سالیانه هزینه‌های هاست و دامنه را پرداخت نمایید که هزینه‌های آنها بسیار کمتر از اجاره و رهن مغازه است .
  2. جذب مشتری بیشتر با استفاده از راه‌کارهای بازاریابی : گسترش عرصه کاری ؛ بطور مثال یک فروشگاه در تهران کمتر پیش می‌آید بتواند برای شهرهای دیگر فروش داشته باشد . اما کاربران سایت‌های فروشگاهی می‌توانند از هر شهر و کشوری باشند و در صورت خرید کالا ، فروشنده ، آن را با روش‌های مختلف ارسال نماید .
  3. گسترش ویترین فروشگاه ؛ فروشگاه‌هایی که در سطح شهر وجود دارند اغلب کوچک هستند و نمی‌توانند تنوع محصول داشته باشند و اغلب آنها موجودی کمی از محصول دارند . این امر باعث می‌شود فروشندگان همیشه نگران موجودی کالاهایشان باشند و هزینه‌های زیادی را بابت حمل و نقل موجود کردن کالا پرداخت نمایند .
  4. عدم محدودیت زمانی ؛ همه فروشگاه‌های آنلاین در تمام مدت شبانه روز خدمات به کاربران می‌دهند و خریدار می‌تواند در هر ساعت از شبانه‌روز خرید کند اما فروشگاه‌های سطح شهر فقط تا ساعتی باز هستند پس صاحب فروشگاه اینترنتی می‌تواند در هر ساعتی فروش داشته باشد .
  5. زمان کافی برای ارائه محصولات به خریدار ؛ بسیاری از مواقع پیش آمده که با مراجعه به فروشگاه با اتمام موجودی کالای مورد نظر روبه رو شده‌ایم و مجبور می‌شویم از محلی دیگر یا در زمانی دیگر کالای مذکور را تهیه کنیم . این اتفاق در اغلب فروشگاه‌های اینترنتی به وقوع نمی‌پیوندد . در صورت عدم موجودی کالا، خریدار می‌تواند ثبت سفارش کند و فروشنده به سرعت آن را تهیه و ارسال کند .
  6. تنوع فروش ؛ این روزها در اغلب فروشگاه‌های آنلاین تنوع محصولات دیده می‌شود . صاحبان فروشگاه اینترنتی می‌توانند هر محصولی را در فروشگاه خود به فروش برساند . در حالی که در فروشگاه‌های سطح شهر تنوع محصولات به دلیل کمبود فضا بسیار کم است . البته در فروشگاه‌های بزرگ تنوع محصولات وجود دارد اما پیدا کردن کالایی خاص کمی سخت است . در فروشگاه اینترنتی ، فروشنده مجبور به فروش نوع خاصی از کالا نیست و می‌تواند هر محصولی را بفروش برساند . سایت‌های فروشگاهی می‌توانند محصولات خود را متنوع و دسته‌بندی نمایند . بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی این روزها  اغلب محصولات خوراکی ، دیجیتالی ، کشاورزی و … با هم به فروش می‌رسانند و آنها را با دسته‌بندی اصولی به مشتری ارائه می‌دهند.
  7. جلوگیری از مشکلات فروش با پرداخت آنلاین ؛ پرداخت هزینه خرید کالا در فروشگاه‌های اینترنتی اغلب به صورت آنلاین می‌باشد و مشتری تا وقتی هزینه خرید را پرداخت نکند نمی‌تواند کالا را تحویل بگیرد .این کار از بسیار از مشکلات فروش جلوگیری می‌کند مشکلاتی مانند نسیه ، اصرار مشتری به تخفیف ، کلاهبرداری‌های پرداختی و … . البته در برخی از فروشگاه‌ها پرداخت در محل شتری نیز وجود دارد اما مشتری می‌داند قیمت کالا ، قیمت نهایی است و باید پرداخت نماید .
  8. جلوگیری از سرقت کالا ؛ این روزها دغدغه بسیاری از فروشندگان سرقت کالاهای مغازه توسط برخی از افراد سودجو می‌باشد به همین دلیل انواع دوربین‌های مدار بسته و مخفی و سنسور خروج کالا و … را در مغازه خود فراهم نموده‌اند تا سرقت کالا، کاهش یابد . همین تجهیزات و سرویس دوره‌ای آنها هزینه‌های بسیاری برای صاحبان مغازه‌ها دارد . همچنین با این تدابیر باز هم برخی از سارقان از ترفند‌های دیگر استفاده می‌کنند . این در حالی است که در فروشگاه‌های اینترنتی چیزی به نام سرقت کالا وجود ندارد .
  9. همکاری با فروشگاه های دیگر ؛ در فروشگاه‌های آنلاین ، فروشنده می‌تواند از فروشندگان دیگر نیز کمک بگیرد و آنها با عقد قراردادی محصولات خود را در فروشگاه مجازی به فروش برسانند . این کار چند مزیت برای هر دو فروشنده دارد  ؛ صاحب فروشگاه مجازی در سود فروش شریک می‌شود ، اگر فروشگاه مورد نظر برند باشد به اعتبار فروشگاه آنلاین می‌افزاید همچنین برای فروشنده نیز بستری فراهم می‌شود که محصولات خود را عرضه کند .
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  تحلیل تکنیکال قیمت بیت‌کوین و اتریوم

فروشگاه اینترنتی حرفه ای :

امروزه اغلب فروشگاه‌های اینترنتی موجود از رونق خوبی برخوردار هستند و برخی از فروشگاه‌ها تبدیل به برند شده‌اند و می‌توان گفت نرخ بسیاری از کالاهای موجود را آنها تعیین می‌کنند . برای آنکه در این عرصه به موفقیت برسید لازم است چند نکته را رعایت کنید .

  • در قدم اول باید سایت فروشگاهی حرفه‌ای داشته باشید ؛ برای این کار می‌توانید به شرکت‌های  طراحی سایت مراجعه نمایید و سایتی حرفه‌ای را سفارش دهید .
  • تبلیغات و سئو سایت مهمترین قدم بعدی است . اگر فروشگاه شما حرفه‌ای هم باشد اما سئو و تبلیغات نداشته باشد کاربران از وجود آن باخبر نمی‌شوند .
  •  بازاریابی . برای آنکه سایت فروشگاهی شما مخاطب و کاربر جذب کند باید استراتژی بازاریابی داشته باشد . بازاریابی قسمت های مختلفی دارد که برای هر سایت باید آنها را اعمال نمود . یکی از آنها بازاریابی محتوا است محتوای سایت باید کاربر را به مشتری تبدیل نماید .

جمع بندی

  • به طور کلی طبق مطالب بالا ، فروشگاه آنلاین هم برای خریدار و هم برای فروشنده مزیت‌های فراوانی دارد .
  • این روز ها خرید اینترنتی نسبت به خرید سنتی طرافداران بیشتری به خود جلب نموده است .
  • به طوری که اغلب بازاریاب‌ها به فروشندگان توصیه می‌کنند که فروش سنتی خود را با فروش اینترنتی توسعه دهند .

https://monajemi.ir/?p=33016

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.