Data Loading...

پامپ و دامپ یک استراتژی در بازار است که سرمایه گذاران وظیفه شناس و با وجدان به شدت با آن مخالفند . افرادی که وقتی قیمت ها پایین باشد روی کالا و سهام سرمایه گذاری هنگفتی می کنند و سپس به شدت تبلیغات انجام می دهند، اغلب از اظهارات دروغین و گمراه کننده استفاده می‌کنند.

Pump

این کار بخشی از اصطلاح بالاست که “پامپ” نامیده می شود و مثلا با تبلیغات ادعا می کنند که اکنون بهترین موقع برای خرید ارز است و این باعث افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت می شود.

هنگامی که دامپ رخ دهد، افراد مورد نظر سهام خود را با بالاترین قیمت می فروشند. این کار معمولا برای آنها سود به همراه دارد اما باعث می شود که ارزش همان کالا بعد از مدتی پایین بیاید. این بخش از اصطلاح “دامپ” نامیده می شود.

به عبارتی دیگر پامپ معمولا زمانی رخ می‌دهد که افرادی با دارایی‌های کلان شروع به خرید می‌کنند؛ مثلا خرید ارز دیجیتال یا یک کالای هدف دیگر که در کف قیمتی خود قرار گرفته است. این افراد می‌توانند در برگیرنده افراد قدرتمند، بانک‌ها و شرکت‌ها باشند؛ افرادی که با عنوان نهنگ‌های بازار شناخته می‌شوند.

این گروه‌ها پس از آن که حجم بسیار بالایی از سرمایه خود را وارد معامله کردند، شروع به تبلیغات گسترده و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر روی همان سهام می‌کنند. مثلا یک گروه قدرتمند، اقدام به خرید حجم بالایی از کوین آلفا می‌کند؛ سپس با استفاده از فضای مجازی و دیگر ابزارهای تبلیغاتی، مردم را به خرید کوین آلفا ترغیب و تشویق می‌کند. این تبلیغات معمولا فریبکارانه و دروغین می‌باشند و هیچ منبع علمی موثقی ندارند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  راهکارها و روش‌های سرمایه‌گذاری

اگر جایی با چنین جملاتی رو به رو شدید: «اگر همین روزها اقدام به خرید نکنید، دیگر فرصتی برای خرید کوین آلفا نصیبتان نخواهد شد» یا «سرمایه‌تان را با خرید کوین آلفا در مدتی کوتاه چند برابر کنید» و ده‌ها جمله وسوسه‌انگیز دیگر، حواستان را شش دانگ جمع کنید، تا در دام نیفتید.

با چنین تبلیغاتی است که مردم کم کم فریب خورده، شروع به خرید می‌کنند و حتی این کار را به دیگران هم توصیه می‌کنند. در نتیجه بر اثر افزایش تقاضا، قیمت محصول یا ارز مورد نظر به شدت و به صورت حبابی رشد می‌کند. به این فرایند پامپ (Pump) گفته می‌شود.

اما وقتی که افراد سودجو و کلاهبردار به سود مورد نظر و هدف خود رسیدند، شروع به فروش ناگهانی سهام خود خواهند کرد. در این زمان افراد خبره و حرفه‌ای بازار نیز که پامپ را تشخیص داده بودند با مشاهده افزایش عرضه، سریع سود خود را سیو کرده و قبل از ریزش شدید از بازار خارج می‌شوند.

Dump

حال افراد عادی و فریب خورده‌ای که وارد بازار شده‌اند، وقتی حجم فروش و کاهش قیمت به این سنگینی را مشاهده می‍‌کنند، از ترس نابودی کامل سرمایه‌شان شروع به فروش در قیمت کمتر از خرید خود می‌کنند. به این صورت کل بازار دچار ریزش و سقوطی بسیار شارپی شده و افراد زیادی با ضررهایی بسیار سنگین مواجه خواهند شد. به این فرایند ، دامپ (Dump) گفته می‌شود.

بر این اساس بازارهای ارزدیجیتال به اندازه بازارهای دیگر مستعد پذیرش استراتژی های پامپ و دامپ هستند و برای در امان ماندن از آن، باید از سرمایه گذاری زیاد و تهاجمی اجتناب کرد و سرمایه گذاران باید به سرعت منشا اطلاعات نادرست را دریابند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  تحلیل تکنیکال قیمت بیت‌کوین و اتریوم

لازم است بدانیم که همه بازارها مستعد مواجه با پامپ و دامپ هستند و شاید درصد احتمال وقوع این دو در بعضی بازارهای پرطرفدار مثل فارکس کمتر بوده و یا مثلا در بعضی از ارزهای دیجیتال که هنوز قیمت بسیار پایینی دارند این احتمال بسیار بیشتر باشد؛ اما به طور کلی این احتمال در همه بازارها وجود دارد.

( برگرفته از سیگنال)

https://monajemi.ir/?p=32970

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.