کندل (Candle) در لغت به معنی شمع است و این نامگذاری به علت شکل ظاهری آن می باشد . کندل در حقیقت یک نشان و یا شاخص است که از ۴ مولفه تشکیل شده است . هر کندل دارای ۴ مولفه قیمت باز شدن (Open Price)، قیمت بسته شدن (Close Price)، بالاترین قیمت (Highest Price) و پایین‌ترین قیمت (Lowest Price) می باشد .

اما این ۴ مولفه دقیقا چه چیزی را بیان می‌کنند؟

  • قیمت باز شدن کندل (Open Price) : قیمتی که یک سهم در آن بازه زمانی (تایم فریم) مورد نظر، با این قیمت شروع به معامله می‌کند.
  • قیمت بسته شدن کندل (Close Price) : قیمتی که یک سهم در آن بازه زمانی (تایم فریم) مورد نظر، با این قیمت آخرین معامله‌اش انجام می‌شود.
  • بالاترین قیمت (Highest Price) : بالاترین و بیشترین قیمتی که یک سهم در آن بازه زمانی (تایم فریم) مورد نظر معامله می‌شود.
  • پایین‌ترین قیمت (Lowest Price) : پایین‌ترین و کمترین قیمتی که یک سهم در آن بازه زمانی (تایم فریم) مورد نظر معامله می‌شود.

موضوعی که باید توجه داشته باشید این است که کندل‌ها در هر بازه زمانی (تایم فریم) متفاوت، دارای ۴ مولفه ذکر شده متفاوتی هستند.

یک مثال برای آشنایی با شمایل کلی کندل‌ها : 

فرض کنید امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۰شما قصد انجام معامله در سهام خصدرا را دارید. راس ساعت ۹ صبح پنل خود را باز کرده و مشاهده می‌کنید که نماد خصدرا در حال معامله شدن در قیمت ۳۰۲۴ تومان است. بنابراین کندل روزانه نماد خصدرا با قیمت ۳۰۲۴ باز می‌شود (Open Price). همچنین کندل ۱ ساعته نیز با همین قیمت باز می‌شود. حالا فرض کنید ۱ ساعت از معاملات بازار گذشته و ساعت ۱۰ صبح است و نماد خصدرا در این بازه زمانی پایین‌ترین قیمتی که دیده است ۳۰۰۰ و بالاترین قیمت آن ۳۰۳۴ و قیمت کنونی آن ۳۰۳۱ است. بنابراین، کندل ۱ ساعته وبانک با مشخصه‌های زیر به اتمام رسیده و کندل جدید باز می‌شود:

  • بالاترین قیمت (High): 3034

  • پایین‌ترین قیمت (Low): 3000

  • قیمت باز شدن (Open): 3024

  • قیمت بسته شدن (Close): 3031

تمام چهار پارامتر بالا را میتوانید در کندل زیر مشاهده کنید.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  مدیریت مالی در کسب و کار

اگر قیمت بسته شدن بیشتر از قیمت باز شدن باشد رنگ کندل سبز و اگر قیمت قیمت بسته شدن کمتر از قیمت باز شدن باشد رنگ کندل قرمز است. البته توجه کنید که هر تایم فریمی الگوی کندلی خودش را دارد.

مثال بالا برای کندل ۱ ساعته بود و بعد از یک ساعت کندل بسته و کندل جدید بر روی نمودار ظاهر میشود . برای کندل روزانه، به دلیل اینکه هنوز این کندل بسته نشده، قیمت Close وجود ندارد. یعنی مشخصه‌های کندل روزانه یا Daily به شرح زیر است:

  • بالاترین قیمت (High): 3034

  • پایین‌ترین قیمت (Low): 3000

  • قیمت باز شدن (Open): 3024

حالا فرض کنید ساعت ۱۲:۳۰ ظهر است و نماد خصدرا در طول ساعات معاملاتی گذشته، بالاترین قیمتی که امروز به خود دید ۳۰۴۵ و پایین‌ترین قیمتی که دیده بود ۲۹۹۴ و همچنین قیمت آخرین معامله در ساعت ۱۲:۳۰ (ساعت بسته شدن بازار) ۳۰۳۳ باشد. بنابراین، مشخصه‌های این کندل به شرح زیر خواهد بود:

  • بالاترین قیمت (High): 3045

  • پایین‌ترین قیمت (Low): 2994

  • قیمت باز شدن (Open): 3024

  • قیمت بسته شدن (Close): 3033

همانطور که مشاهده کردید، قیمت باز شدن تغییری نکرد زیرا کندل ۱ روزه هم دقیقا در ساعت ۹ صبح به همراه کندل ۱ ساعته باز شده بود. اما کندل ۱ ساعته پس از گذشت ۱ ساعت بسته شده ولی کندل ۱ روزه به کار خود تا پایان روز معاملاتی ادامه داد . در واقع تا زمانی که تایم یک کندل به پایان نرسیده است، شکل آن کندل هر لحظه با نوسانات قیمتی دستخوش تغییر می‌شود.

در بازارهای مالی مثل بورس ایران یا بورس امریکا و کانادا و … به دلیل وجود ساعت معاملاتی محدود، کندل های یک ساعته، ۴ ساعته و روزانه کمی متفاوت از بازارهای مالی ۲۴ ساعته (مثل رمزارزها) می‌باشند.

  • کندل قرمز (تو پُر) چیست؟

یک کندل زمانی که به رنگ قرمز در می‌آید، به معنی این است که قیمت بسته شدن آن (Close Price) پایین‌تر از قیمت باز شدن آن (Open Price) است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  عوامل موثر بر رمزارزها

یعنی برای مثال همین نماد خصدرا در ساعت معاملاتی اول صبح (۹ صبح) و در تایم فریم ۱ ساعته، اگر با قیمت ۳۰۲۴ باز شود (یعنی اولین معامله‌گران با این قیمت شروع به خرید و فروش سهام کنند) و در ساعت ۱۰ صبح و پس از گذشت ۱ ساعت از اولین معامله، در قیمت ۳۰۱۵ آخرین معامله انجام شود، یعنی این نماد افت قیمتی تقریبا به میزان ۹ تومان داشته. بنابراین کندل ۱ ساعته آن به رنگ قرمز در خواهد آمد.

  • کندل سبز (تو خالی) چیست؟

یک کندل زمانی که به رنگ سبز در می‌آید، به معنی این است که قیمت بسته شدن آن (Close Price) بالاتر از قیمت باز شدن آن (Open Price) است.مانند مثال قبل، اگر با قیمت ۳۰۲۴ باز شود (یعنی اولین معامله‌گران با این قیمت شروع به خرید و فروش سهام کنند) و در ساعت ۱۰ صبح و پس از گذشت ۱ ساعت از اولین معامله، در قیمت ۳۰۳۴ آخرین معامله انجام شود، یعنی این نماد افزایش قیمتی تقریبا به میزان ۱۰ تومان داشته. بنابراین کندل ۱ ساعته آن به رنگ سبز در خواهد آمد.

معمولا در آموزش کندل شناسی بورس به این نکته اشاره نمی‌شود که ممکن است در چارت سهام در نرم افزارهای مختلف، رنگ کندل‌ها متفاوت باشد. به طور کلی به یاد داشته باشید کندل‌های صعودی در نرم افزارهای تحلیلی معمولا به سه صورت سفید (توخالی) یا سبز و کندل‌های نزولی به رنگ سیاه (توپُر) یا قرمز نشان داده می‌شود.

https://monajemi.ir/?p=32920

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.