مدیریت شهری در کشور ما همچنان در پارادایم های مدیریت سنتی و مدیریت دولتی نوین سیر میکند حال آنکه در سطح جهانی به ویژه در کلان شهرها پارادایم غالب حکمروایی خوب شهری است.

در این پژوهش با بررسی پیشینه پژوهش از الگوهای موفق حکمروایی خوب شهری در جهان بهره برداری شد و سپس اقدام به بومی سازی و متناسب سازی آن با شرایط کشور و شهر مشهد )مورد مطالعه( گردید. هفت گروه اصلی ذینفع در مشهد شناسایی شد و به روش نمونهگیری انتخابی غیراحتمالی و گلوله برفی ۴۲ نفر از افراد تاثیر گذار در آنها انتخاب شدند و در فرایند پنل دلفی به منظور
تعیین شاخصها و ابعاد بومی حکمروایی خوب شهری مشارکت نمودند. سپس با ۱۵ نفر از صاحب نظران و افراد موثر از گروههای فوق مصاحبه عمیق انجام شد تا فرایند و راهکارهای حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب به دست آید و پس از اشباع نظری مصاحبه ها اقدام به تحلیل محتوای مضامین مصاحبه ها شد و راهکارهای نهایی استخراج و دسته بندی شد. سپس در دو جلسه فوکوس گروپ راهکارهای احصاء شده به شور گذاشته شد و فرایند نهایی حرکت از وضعیت موجود به مطلوب حکمروایی خوب شهری در مشهد به دست آمد.

برای دانلود مقاله شماره ۱ و مقاله شماره ۲  با عنوان فرایندها و راهکارهای استقرار حکمروایی خوب شهری در کلان شهرهای کشور روی لینک زیر کلیک کنید . 

(با تشکر از جناب آقای دکتر احسان براری برای در اختیار گذاشتن مقاله فوق الذکر)

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت

https://monajemi.ir/?p=32495

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.