برخی از رمزارزهایی که در سال‌های اخیر عرضه شده و شروع به کار کرده‌اند به دنبال افزایش حریم خصوصی و ناشناس ماندن هویت افراد در تراکنش‌ها بوده‌اند، و البته موفقیت هر کدام درجات مختلفی داشته است. برخی از این رمزارزها به عموم اجازه مشاهده تمام تراکنش‌ها را می‌دهند، درحالیکه برخی دیگر حفظ حریم خصوصی را بدل به امری اختیاری کرده‌اند.

البته شبکه‌هایی نیز حفظ حریم خصوصی را کاملا ضمنی نگاه می‌دارند. در این میان ، رمزارز مونرو (XMR) به خاطر ویژگی حفظ حریم خصوصی شهرت و پذیرش فوق العاده‌ای در بین اعضای جامعه رمزارزها کسب کرده است.

مونرو (XMR) که در سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرد و یک رمزارز ‌متن‌باز (open source) با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی است که با استفاده از مفهوم بلاک‌چین ساخته شده و کار می‌کند. بلاک‌چین، که اساس تکنولوژی ارزهای دیجیتال است، یک دفترکل عمومی است که تمام تراکنش‌های انجام شده روی شبکه را نشان می‌دهد.

مونرو از یک فرآیند استخراج پشتیبانی می‌کند که در آن افراد با پیوستن به استخرهای استخراج (mining pool) و شروع فرایند استخراج، پاداش داده می‌شود.

  • مونرو چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

بیت کوین، که مشهورترین رمزارز است بر اساس پروتکلی کار می‌کند که تلاش دارد هویت اشخاص را با آدرس‌های مستعار مخفی کند. این آدرس‌های مستعار به طور تصادفی و از ترکیب حروف الفبا و اعداد تشکیل می‌شوند. با این حال، حریم شخصی افراد در این روش به طور کامل حفظ نمی‌شود زیرا آدرس‌های بیت کوین و همچنین تراکنش‌ها روی بلاک‌چین ثبت می‌شوند و در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  کیف پول الکتروم Electrum

حتی آدرس‌های مستعار نیز نمی‌توانند به طور کامل خصوصی باشند. تعدادی تراکنش که توسط یک نفر در طول یک بازه زمانی انجام شده باشد را می‌توان مرتبط با آن آدرس دانست و از این رو عموم افراد، دولت، خانواده و دوستان می‌توانند از تراکنش‌های صاحب آدرس مطلع شده و در نتیجه هویت او را شناسایی کنند.

یکی دیگر از مزایای مونرو نسبت به بیت‌کوین، تعویض پذیری (fungibility) آن است، به این معنی که دو واحد از یک ارز را می‌توان متقابلا با هم جایگزین کرد و هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد. با اینکه دو اسکناس یک دلاری به لحاظ بها با یکدیگر برابر هستند، به علت اینکه هر کدام یک شماره سریال خاص دارند با هم تعویض پذیر نیستند.

در مقابل، دو تکه ۵۰ گرمی طلا با عیار یکسان تعویض‌پذیر هستند، زیرا هر دو بهایی برابر دارند و فاقد ویژگی متمایزکننده هستند. با استفاده از این مثال می‌توان گفت یک بیت کوین مانند یک اسکناس یک دلاری است درحالیکه یک مونرو شبیه به یک تکه طلاست.

تاریخچه تراکنش هر بیت‌کوین روی بلاک‌چین ثبت می‌شود و از این رو اگر از یک بیت کوین در یک اتفاق خاص مثل کلاهبرداری، قمار، و دزدی استفاده شده باشد، می‌توان آن را شناسایی و دنبال کرد، و امکان مسدود کردن، معلق کردن، یا بستن حساب‌هایی که چنین واحدهایی از بیت کوین را نگهداری می‌کنند وجود دارد.

مونرو، با تاریخچه تراکنش غیرقابل ردیابی اش، به اعضای شبکه امنیت بیشتری می‌دهد و دیگر خطر عدم پذیرش یا قرار گرفتن در لیست سیاه برای دارایی‌های آنها وجود نخواهد داشت.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  کریپتو تب (CryptoTab)

با این اوصاف هر چند مونرو با در اختیار داشتن مزایایی که برشمردیم به سرعت به شهرت و پذیرش چشمگیری دست پیدا کرده است، هنوز هم چالش‌هایی بر سر راه این شبکه وجود دارد. ویژگی غیرقابل ردیابی و خصوصی بودن مونرو ممکن است باعث ایجاد سواستفاده‌های غیرقانونی در بازارهایی مانند خریدوفروش مواد مخدر و قمار شود. ضمن اینکه بازارهای دارک وب (dark web)، استفاده روزافزونی از مونرو داشته‌اند.

اخیرا گزارشی توسط CNBC در مورد هکرهایی منتشر شد که با ساخت نرم‌افزاری مخرب اقدام به ویروسی کردن کامپیوترها و استفاده از آنها برای استخراج مونرو و فرستادن آن به کره شمالی می‌کردند. مونرو اساسا ارزی است که افراد بیشتری از آن برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند زیرا مراجع قانونی نمی‌توانند کنترلی روی سرمایه داشته باشند و ارزهای مونرو نیز قابل ردیابی نیستند.

در پایان خاطرنشان میکنیم که ویژگی حفظ حریم شخصی در شبکه مونرو به این ارز کمک کرد تا در لحظه نوشتن این مقاله در بین ۲۰ ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال باشد همچنین محرمانگی تراکنش‌های مونرو باعث ایجاد بحث و جدل‌هایی در مورد فعالیت‌های غیرقانونی با استفاده از این ارز شده است.

https://monajemi.ir/?p=32237

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.