در ابتدای بهار وقتی شکوفه ها ریزش کرده و یا تبدیل به میوه های ابتدایی می شوند حضور آفات به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند  به طوری که جمع شدگی برگها و تجمع شته ها در زیر برگها به طور عادی قابل مشاهده است . به همین منظور استفاده از سموم و قارچ کُش ها در این دوره زمانی بسیار توصیه می شود .

از جمله سموم و قارچ کُش ها می توان به کاپتان ترکیبی از گروه کاربوکسیدها است اشاره نمود  که به عنوان یک قارچ کُش با خواص پیشگیری کنندگی و معالجه کنندگی از آن استفاده می شود.

این قارچ کُش را می توان روی بادام، سیب، زردآلو، گیلاس، انگور، شلیل، هلو، گیاهان زینتی، گلابی، گوجه، توت فرنگی، گوجه فرنگی و بر علیه بیماری های مختلف قارچی می توان مصرف نمود. از این ترکیب برای ضدعفونی بذر نیز می توان استفاده کرد .

  • میزان و نحوه مصرف  :

  1. برای سمپاشی روی اندام های هوایی به میزان ۵/۲ در هزار و برای ضد عفونی بذر به نسبت ۲ تا ۵ در هزار توصیه می شود.
  2. این قارچ کُش موارد مصرف مختلفی دارد مانند : ضدعفونی بذر، سمپاشی اندام های هوایی، ضدعفونی بذر داخل جعبه های مخصوص کاشت، سمپاشی بعد از برداشت، ضدعفونی خاک قبل از کاشت و ضدعفونی قطعات سیب زمینی. برای مصرف این قارچ کُش حتما باید قبل از بوجود آمدن علائم بیماری آن را بکار برد.
  3. بذر ضد عفونی شده توسط این قارچ کُش را نباید به مصرف خوراکی رساند.
  4. این قارچ کُش با ترکیبات قلیایی سازگاری ندارد و با روغن ها قابل اختلاط نیست. اگر بعد از یک سمپاشی روغنی تابستانه مصرف شود باعث سوزندگی و خسارت به برگها و میوه ها می شود.
  5. این قارقارچ کُش را می توان برای محافظت رنگ، پلاستیک و چرم نیز مورد استفاده قرار داد.
  6. این ترکیب همچنین می تواند به عنوان یک تنظیم کننده ریشه عمل کرده و باعث افزایش اندازه پرتقال و نارنگی شود .
  • بیماریهای مهم قابل کنترل یا پیشگیری :

آنتراگنوز، لکه سیاه سیب، پوسیدگی تلخ سیب، پوسیدگی سیاه گونه های بوتریتیس ای شدن چمن ها، پوسیدگی ای، لکه برگی گیلاس، مرگ گیاهچه، سفیدک های داخلی مانند سفیدک های داخلی سیب زمینی و گوجه فرنگی، لکه آجری برگ بادام، لکه برگی ناشی از سپتوریا، بیماری های غربالی درختان میوه هسته دار و چندین بیماری دیگر.
اسامی دیگر این قارچکش عبارت است از : Orthocide, Phytocape, Marten, Strike, Merpan
مبدا پیدایش این ترکیب برای اولین بار در سال ۱۹۴۹ توسط کمپانی های شورون Chevron Chemical و استافر Stauffer Chemical ساخته شده ولی در حال حاضر توسط کمپانی زنکا Zeneca نیز تولید و به بازار عرضه می گردد و در کشور ما نیز توسط کارخانجات تولید سموم شیمیایی تولید می گردد.
درجه سمیت (LD50 ) این قارچکش حدود ۹۰۰۰ میلی گرم بر کیلو گرم است. تماس مستقیم آن ممکن است باعث تحریک و سوزش چشم و پوست شود.
فرمولاسیون این قارچکش به صورت پودر و تابل ۵۰ و ۸۰ درصد و همچنین مایع روان موجود است. مصرف این قارچکش بر روی واریته هایی از گلابی و واریته هایی از سیب مانند Red Delicious باعث گیاه سوزی می شود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  بردو، اقدام ضروری برای درختان

به یاد داشته باشید عدم اقدام به موقع این عملیات موجب صدمه شدید به محصول و همچنین پایه درخت و یا نهال خواهد شد و خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

https://monajemi.ir/?p=32154

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.