شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که کلمه کُوچینگ را شنیده باشید اما دقیقاً نمی‌دانید که معنی کُوچینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟ اگر واژه کُوچ coach یا کُوچینگ coaching را در واژه‌نامه فارسی جستجو کنید به نتیجه دلخواهتان دست پیدا نمی‌کنید اما اگر واژه انگلیسی یعنی کُوچ coach یا کُوچینگ coaching را جستجو کنید به صفحاتی بر خواهید خورد که داستان‌های زیبایی را برایتان توضیح می‌دهند.

کلمه کوتاه کُوچ داستان بلندی در خود دارد که این داستان از روستایی در شمال غربی مجارستان به نام کاکس kocs شروع می‌شود. روستایی که به خاطر یک نوآوری مشهور شده و این اختراع در زمان خود دنیا را تغییر داد . روستای کاکس در قرن پانزدهم میلادی از طریق ساختن چرخ و حمل کالا بین شهر وین در اتریش و شهر بوداپست در مجارستان معاش خود را می‌گذراند و در همین احوال یک سازنده درشکه که نام و نشانی از آن در دست نیست کالسکه‌هایی را طراحی و ایجاد کرد که نسبت به سایر کالسکه‌های آن زمان هم بزرگتر و هم راحت‌تر بودند . این کالسکه‌ها به نام کالسکه‌های کاکس شناخته شدند و این کلمه بعدها به کُوچ در زبان انگلیسی تغییر شکل داد .

قرن شانزدهم میلادی دیگر این کالسکه‌ها کاملا مشهور بودند و در سراسر اروپا از آنها استفاده می‌شد . این کلمه در آلمانی با کلمه kutsche و در فرانسه با کلمه coche به کار رفت و در انگلیسی با نام coach به کار رفت. اکنون همه کلمات مشابهی که در زبان انگلیسی برای موتورهای جستجو یا سایر وسایل نقلیه استفاده کرده ریشه در این کلمه دارد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  هزینه‌ استرس کارکنان

کُوچ استعاره از چه چیزی است؟

کلمه کُوچ در دنیای مدرن استعاره‌ای از همان کوچ به معنای کالسکه است. دانشجویان و دانش آموزان در دهه سوم قرن ۱۸ میلادی از کلمه کُوچ برای معلمان سرخانه استفاده می‌کردند که آنها را برای امتحان‌ها آماده می‌ساختند . این اصطلاح از آن جهت رایج شد که معلمان سرخانه، دانش آموزان و دانشجویان را با سرعت و سهولت بیشتری به سوی موفق شدن در امتحانات پیش می‌بردند. استفاده از کُوچ‌ها یا مربیان ورزشی به طور فراگیر در دهه هشتم قرن هجدهم باب شد.

 شاید امروزه برای ما کُوچ‌ها یا مربیان ورزشی، افرادی باشند که بیش از آن که یادآور راحتی رسیدن به مقصد باشد دائماً دستورات و اصلاحات را فریاد می‌زنند اما در آن زمان آنها نیز مقدمات پیروزی ورزشکاران را فراهم می‌آوردند.

تاریخ افرادی که امروزه کُوچ خوانده می‌شوند شاید به لحاظ تاریخی به جوامع اولیه بازگردد اما کُوچینگ در دوران مدرن ابتدا بیشتر در حوزه هنر و ورزش کاربرد داشت و به تدریج به حوزه دیگر تسری پیدا کرد و افرادی که در حوزه‌های مدیریت یا مالی موفق بودند از آن بهره‌ها بردند.

کُوچ ها به افرادی کمک می‌کردند که به لحاظ احساسی و روانی کاملا سالم بودند اما به کسی احتیاج داشتند که با کمک او به زندگی آنها سر و سامان بیشتری بدهند و به اهداف آنها دست یابند. این استفاده‌ها به تدریج به حرفه‌ای شکل داد که ما از آن به کُوچینگ یاد می‌کنیم.

برای دانستن معنی کُوچینگ بهتر است ابتدا بدانیم کُوچ‌ها چه کاری انجام می دهند؟

کُوچ ها چه کاری انجام می دهند؟

 کُوچینگ یک گفتگوی آگاهانه و رو به جلو برای توانمند کردن یک فرد یا گروه برای زیستن در بهترین حالت خود و رسیدن به نتایج فوق العاده‌ای در زندگی، حرفه و کسب و کار یا سازمان است. این کار کمکی برای پُر کردن فاصله میان اکنون و جایی که مراجعه‌کننده و کُوچ می‌خواهند در آن قرار بگیرند محسوب می‌شود .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  استراتژی تعالی سازمان در رابطه با تیپ های رفتاری

در واقع کُوچ‌ها با مراجعه‌کننده خود شریک می‌شوند و به آنها کمک می‌کنند تا برای طراحی و رسیدن به آنچه که تمایل دارند به آن دست پیدا کنند قدم بردارند.

از فواید کُوچینگ می‌توان به ایجاد وضوح و شفافیت در سوق‌دادن مراجعه به سوی اقدام و تسریع فرایند پیشرفت اشاره کرد. بدیهی است که این فرآیند برای مراجعه، آگاهی و تمرکز به ارمغان می‌آورد.

 کُوچ‌ها مطابق فدراسیون بین‌المللی کُوچینگ  (  ICF مخفف International Coaching Federation )، افرادی هستند که مراجعه خود را بهترین متخصص در زندگی و کار خود می‌داند و بر این باورند که هر مراجعه‌کننده می‌تواند نوآور و کاردان زندگی خودش باشد و بر همین اساس است که مسئولیت کُوچ به این شکل تعریف می‌شود:

  • کشف، وضوح و همراه شدن با آنچه مراجعه کننده می‌خواهد به آن دست پیدا کند.
  • تشویق مراجعه کننده برای کشف دنیای خود.
  • استخراج راه‌حل‌ها و استراتژی‌های مراجعه کننده.
  • پاسخگو نگهداشتن مراجعه‌کننده و مُجاب کردن او برای مسئولیت‌پذیری.

 یک کُوچ در عمل کارهای زیر را انجام می‌دهد:

  • بر دستور کار مراجعه کننده متمرکز است . مراجعه کننده است که تصمیم می‌گیرد که هدف یا مشکل خودش چیست و می‌خواهد بر چه چیزی تمرکز کند نه یک کُوچ.
  • از سوالات قدرتمند برای یادگیری مراجعه کننده استفاده می‌کند . آموزش نمی‌دهد یا توصیه نمی‌کند اما سوال می پرسد و گوش می دهد.
  • اقدام و عمل را ترویج می‌کند . در یک ارتباط کُوچینگی این مراجعه کننده است که مراحل حرکت و عمل خود را مشخص می‌کند و این وظیفه ای یک کُوچ نیست.
  • از تغییر حمایت می‌کند. کُوچ پیگیر یادگیری فردی، رشد و تغییر مراجعه کننده است.
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  یادگیری اجتماعی

 امروزه معنی کُوچینگ یا کوچ کردن یک فرد، استعاره‌ای از همان کالسکه است. کُوچینگ کمک کردن به فرد، گروه یا سازمان برای رفتن از محل کنونی به جایی است که دوست دارد در آنجا باشد. کوچ یک وسیله و یک همراه برای پیشبرد و رسیدن به اهداف است.

(با تشکر از جناب آقای محمدرضا آباد، مربی کُوچینگ برای ارایه مطلب فوق)

https://monajemi.ir/?p=32046

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.