در باغات همواره به صورت سالانه جمعیت زیادی از عوامل بیماری زایی باکتریایی و قارچی رو به گسترش اند و به اشکال مختلف این عوامل بیماری زایی زمستان گذرانی میکنند .

البته بسته به شرایط جوی سالانه (سالهای پربارش و کم بارش )شدت عوامل بیماری زایی قارچی و باکتریایی قابل تغییر میباشد به طوری که در سال های پر بارش گسترش این بیماری ها شدید تر می باشد.لذا کنترل این عوامل بسیار حا‌یز اهمیت میباشد چرا که در صورت عدم کنترل باعث زوال و نابودی باغ میگردد.

در تصاویر زیر نمونه ای از آلودگی های باغات به بیماری های قارچی و باکتریایی را ملاحظه می کنید :

بردو به دو صورت محلول بردو و خمیر بردو قابل مصرف میباشد و ترکیبات اصلی این ماده سولفات مس و کربنات کلسیم می باشد . محلول بردوفیکس به صورت سوسپانسیون از سال ۱۳۸۴ روانه بازارهای داخلی گردید که از این محلول برای کنترل عوامل بیماریزایی باکتریایی و قارچی میبایست در چند مرحله استفاده کرد .

اما خمیر بردو از ترکیب کربنات کلسیم (تسویه شده)و سولفات مس بدست می آید که ساخت این خمیر باید کاملا اگاهانه انجام پذیرد چرا که در غیر این صورت در اثر فعل و انفعالات انجام شده خمیر به صورت لکه شده در آمده و قابل استفاده نخواهد بود .

برای ساخت محلول بردو در زمستان که درختان فاقد پوشش هستند، از محلول ۵ تا ۱۰ هزار ، بسته به میزان آلودگی میتوان استفاده کرد .به این طریق که برای تهیه محلول بردو ۱۰ در هزار به شیوه زیر مرحله به مرحله اقدام میکنیم:

*ابتدا مقدار ۱۰ کیلوگرم سولفات مس را به ۳۰لیتر آب ولرم کم کم اضاف کرده و خوب هم میزنیم تا خوب حل شود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  گوگرد مایع در باغبانی

*در مرحله دوم مقدار ۱۰ کیلوگرم کربنات کلسیم(آهک) به همان میزان آب اضافه کرده و کم کم خوب هم میزنیم.

*در مرحله بعد محلول آهک را داخل مخزن ریخته و سپس محلول سولفات مس را به آرامی به آن اضافه میکنم و خوب هم میزنیم.

توجه داشته باشید که در هنگام اضافه کردن محلول ها به داخل مخازن حتما میبایست محلول سولفات مس به محلول آهک اضافه گردد چرا که برعکس این اتفاق باعث می شود که محلول به حالت لخته و لکه شده تبدیل شود . کارایی خود را از دست بدهد .

پس از آماده شدن محلول حاضر حجم کل را با اضافه کردن آب به ۱۰۰۰ لیتر میرسانیم باید توجه داشت چون این محلول به به صورت سوسپانسیون میباشد و میبایست حتما در طول محلول پاشی چند مرتبه همزده شود تا از ته نشینی جلوگیری گردد.

برای تهیه خمیر بردو تمام مراحل فوق باید انجام گردد با این تفاوت که حجم نهایی ان نباید به ۱۰۰۰ لیتر برسد و پس از آماده شدن مقداری به آن آب اضافه شده و به صورت خمیر روان (مایع غلیظ) در آید که به توان با استفاده قلم مو به تنه درختان استفاده گردد.

به یاد داشته باشید در تهیه هر دو محلول بردوفیکس و خمیر بردوفیکس میبایست به اندازه ایی آماده نماییم  که در همان روز استفاده گردد چرا که اثر باکتری کشی و قارچ کشی آن پس از ۲۴ ساعت از بین میرود و البته لازم به یادآوری است که برای تهیه محلول بردو در فصل رشد که درختان دارای برگ و پوشش هستند میتوان از محلول بردوفیکس با غلظت ۵ در هزار یا کمتر استفاده کرد.

  • تهیه خمیر بردو به بیان دیگر و اجرایی :

دو سطل بزرگ حداقل بیست لیتری یا بیشتر آهک مرده صدفی و تمیز (بدون خاک و شن) سولفات مس (پودری و تمیز)، آب، پودر سریش، چوب بلند برای همزدن، دستکش، چتکه های رنگ آمیزی (بسته به قطر درخت متوسط تا بزرگ)

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  بذر هیبرید در کشاورزی نوین

ابتدا در یک سطل یک کیلو گرم آهک مرده را در ۲ لیتر آب ریخته و کامل هم بزنید، سپس درسطل دیگر، یک کیلوگرم سولفات مس را در ۲ لیتر آب ترجیحا ولرم حل کرده و خوب مخلوط می کنیم. در ادامه به آهستگی محلول زلال آبی رنگ سولفات مس را به محلول آهک، اضافه نموده و مرتب بهم میزنیم. این محلول را بتدریج، با ۶ لیتر آب (یا کمتر) به غلظتی شبیه به ماست تبدیل نموده و رنگ آن می بایست فیروزه ای خوش رنگ باشد. در خاتمه نیز حدود یک کیلو سریش را به خمیر فوق اضافه نموده و دوباره مخلوط می کنیم. خمیر بردو آماده استفاده می باشد.

۱- از نکات اساسی تهیه درست این خمیر، افزودن محلول آبی به سفید است و درصورت بی توجهی تهیه‌کنندگان به این مورد و اضافه نمودن محلول آهک (سفید) به محلول سولفات مس (آبی) محلول به اصطلاح بریده و بی ارزش است.

۲- در طی مراحل تهیه محلول آبی، به هیچ عنوان از چوب آغشته به آهک یا ظروف حاوی آهک استفاده نشود، چراکه این خطا سبب تغییر فاز محلول و تغییر رنگ آن به خاکستری و یا سبز رنگ شده و عملا ترکیب حاصله را فاقد اثربخشی مورد نظر خواهد نمود.

https://monajemi.ir/?p=30952

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.