شرکت‌های سودده سالیانه یکبار به سهامدارانشان سود نقدی (DPS) پرداخت می‌کنند. در ابتدا بسیار ضروری است که بدانیم EPS و DPS چیست؟ کلمه EPS مخفف عبارت earning per share است که به معنی درآمد هر سهم است. وقتی که شما کل درآمد یک شرکت در پایان سال مالی بر تعداد سهام آن شرکت تقسیم کنید EPS آن شرکت بدست می‌آید.

بعبارتی دیگر DPS مخفف عبارت dividend per share است که به معنی سود تقسیمی هر سهم است که بین شرکت‌های بورسی متفاوت است. شرکت‌ ها سیاست‌های متفاوتی درخصوص تقسیم سود دارند.  برخی ترجیح می‌دهند بیشتر سود سهام را بین سهامداران تقسیم کنند، اما برخی دیگر درصد کمی از سود را تقسیم کرده و بخش عمده آن را به تأمین نقدینگی مورد نیاز برای انجام طرح‌های توسعه ‌ای، اختصاص می‌‌دهند. اینکه چه مقدار از ای پی اس به عنوان دی پی اس بین سهامداران تقسیم می‌شود در مجمع عمومی شرکت تصمیم ‌گیری می‌شود. حال که معنی سود نقدی شرکت‌های بورسی را متوجه شدیم، باید بدانیم که از چه طریق این سود نقدی را دریافت کنیم. این نکته را در نظر داشته باشید هرشخصی که در زمان برگزاری مجمع شرکت، سهامدار شرکت باشد می‌تواند این سود را دریافت کند. روش دریافت سود سهام در شرکت‌هایی پذیرفته شده در بورس متفاوت است و معمولا به دو روش انجام می‌گیرد:

  • روش اول واریز به حساب بانکی سهامدار

در این روش سهامدار باید مشخصات حساب بانکی خود را برای شرکت بفرستد. یک نکته را در نظر بگیرید که برخی شرکت ها فقط به حساب بانکی خاصی پرداخت انجام می‌دهند که دراین‌ صورت سهامدار باید در آن بانک یک حساب افتتاح کند و مشخصات آنرا برای شرکت بفرستد. توجه داشته باشید ارسال مشخصات برای شرکت، می‌تواند از طریق سایت شرکت، فکس، ارسال پستی، ایمیل باشد.

  • روش دوم مراجعه حضوری سهامدار به بانک خاص

در روش حضوری، شرکت با یک بانک مشخص قرارداد دارد تا سود سهامدارانش توسط آن بانک پرداخت شود. برای دریافت سود سهام از طریق این روش کافیست با کارت ملی و کدمعاملاتی خود به یکی از شعب بانک موردنظر مراجعه نمایید. احتمال دارد کپی کارت ملی از شما درخواست شود، بنابراین بهتر است کپی کارت ملی را نیز همراه داشته باشید.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  کیف پول‌ رسمی و معتبر اتریوم

با استفاده از روش زیر می‌توانیم از مقدار سود سهام و روش پرداخت با خبر شویم:

۱– وارد سایت کدال شوید.

۲– روی منوی جستجوی اطلاعیه کلیک کنید.

در فیلد نماد، نماد بورسی شرکت را بنویسید (در سایت www.tsetmc.ir نماد شرکت ها مشخص است).

۴– گزینه نوع اطلاعیه را روی “زمانبندی پرداخت سود” قرار دهید.

۵– در پایین فرم، روی دکمه جستجوی اطلاعیه‌ها کلیک کنید.

۶– اگر اطلاعیه‌ای ارسال شده باشد، روبروی اطلاعیه، با کلیک روی آیکون‌ها، بصورت فایل pdf یا عکس دانلود کنید.

۷– در اطلاعیه، معمولا نحوه دریافت سود ذکر شده است.

https://monajemi.ir/?p=30858

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.